Det är 50 år sedan revykungen Karl Gerhard gick bort. Vid sin död 1964 hade han skrivit runt 3 000 kupletter, visor skrivna utifrån särskilda regler som attackerar aktuella problem med sarkasm och lekfullhet. Hans sånger behandlar ämnen som kändisskvaller, rivningshot mot teatrar och kritik mot sina statsmäns göromål. Hans mest kända kupletter handlar dock om allvarligare ämnen som det krävdes mod att adressera. Detta mod gjorde honom mindre populär bland politiker – trots sin omåttliga popularitet bland folket. Karl Gerhard var oerhört långt före sin tid och besatt modet att skriva och framföra låtar med kontroversiell mening genom att skickligt maskera dem som underhållande visor och få dem att framstå som harmlösa.
1922 spelade radion den nya låten ”Jazzgossen” framförd av Karl Gerhard. De flesta uppskattade låten för den lekfulla melodin, roliga texten och det charmiga framförandet. Men en minoritet i Sverige förstod undermeningen, kände igen sig, kände sig tröstade och förstod att de inte är ensamma. ”Jazzgossen” handlar nämligen om homosexualitet och Karl Gerhard var själv homosexuell – något som vid den tiden var olagligt. Han gifte sig tre gånger och fick ett barn med Valborg Geyron innan han tillslut bestämde sig för att leva ihop med sin sekreterare Göthe Ericsson. I deras parrelationen adopterades Fatima Svendsen (senare Ekman) som uttryckt sitt stöd kring likkönat partnerskap utifrån sin egen uppväxt i en s.k regnbågsfamilj. De levde på 1950-talet mer fritt och öppet än många homosexuella i världen kan göra idag.
Karl Gerhard var så långt före sin tid att han i kupletten ”Han är nånting mitt emellan” närmar sig vad som med dagens ord skulle kallas transexualitet och/eller queer. ”Han är nånting mitt emellan” handlar först om att befinna sig mellan nationaliteter och sedan, beroende på hur man tolkar det, om att inte tillhöra endera kön eller att känna att man tillhör något annat kön än ens biologiska. Teman som homosexualitet, queer och transexualitet antas ha gått under näsan på majoriteten av dåtidens publik. Kunskapen kring sådana saker var minimal vid den tiden och det gick inte officiellt att leva så. Karl Gerhards kupletter spred tröst, glädje och förståelse till alla som behövde hålla delar av sig, och/eller sin kärlek, dolda.
Under andra världskriget kritiserade Karl Gerhard Sveriges påstådda neutralitet i ”Den ökända hästen från Troja”. Här blandade han samtidsproblemen med grekisk mytologi och jämförde Hitlers frammarsch med Julius Caesars. Han hånade den norska politikern Vidkun Quisling, vars efternamn i nutid är en internationell synonym för landsförrädare. Bittert pekar han på hur Sverige hjälpte Nazityskland genom att låta soldater transporteras på landets järnvägar.
I framförandet stod en fembent trähäst på scenen målad som en dalahäst. Hästen var fembent för att referera till uttrycket “femtekolonnare” vilket är en nedsättande benämning på underjordiska motståndsrörelser. Tyrolerflickor kom ut ur magen och Gerhard själv gjorde sin entré från ”den femte kolonnen”. Eftersom stora delar av Sverige var rädda för, eller sympatiserade med, tyskarna fick Gerhard ta emot mycket kritik för detta, dels utav dagspress men även från politiker. Han vägrade dock ta bort revynumret varför ett förbud mot ”Den ökända hästen från Troja” utfärdades. Det är ett obekräftat, men allmänt vedertaget faktum, att revynumret fortsatte genom att den fembenta dalahästen ifördes munkorg och att Gerhard läste upp förbudet. Censuren gällde dock bara lokalt på folkteatern I Stockholm, och kupletten kunde fortsätta framföras på turné och i Göteborg – till myndigheternas och nazisternas förtret.
Vi i Arbetarpartiet vill tillägna vår kultursida till att hylla en artist med mod och stort hjärta, som inte bara tillägnat sin karriär åt att få världen att dra på smilbanden utan också till att göra den bättre. Någon som inte var en svensk tiger – utan ett svenskt lejon.
■ 1891 föddes revykungen och kuplettförfattaren Karl Gerhard i Stockholm.
■ 1922 spelades låten ”Jazzgossen”, som anspelar på homosexualitet, för första gången i radion.
■ 1940 framför Karl Gerhard revyn ”Gullregn” i vilket det starkt antinazistiska stycket ”Den ökända hästen från Troja” ingår. Låten förbjöds i Stockholm efter påtryckningar från bl a Tyskland.
■ 1949 adopterade Gerhard den mörkhyade flickan Fatima Svendsen (senare Ekman).
■ 1964 avled Karl Gerhard, 73 år gammal.