I mitten av september slöt järnvägsarbetarfacket i USA ett tillfälligt avtal som avvärjde vad som kunde ha blivit den första strejken inom järnvägen i USA på 30 år. Men alla fackföreningar är inte nöjda med avtalet och hotet om strejk kvarstår.
Det tillfälliga avtalet innebär bland annat en omedelbar löneökning med 14,1 procent och en total ökning med 24 procent under hela avtalstiden på fem år. Dessutom får arbetarna en bonus på 5 000 dollar.
Fackföreningarna inom järnvägen har legat i förhandlingar med arbetsgivarna under tre års tid rörande löner, sjukdagar, schemaläggning och rätten till semester. Bakgrunden är att arbetsgivarna inom järnvägen i USA har minskat antalet anställda med 30 procent de senaste sex åren samt sänkt lönerna och försämrat arbetsvillkoren för de som jobbat kvar. Samtidigt har företagen gjort stora vinster och delat ut väldiga summor till sina ägare.
I somras bröt den senaste förhandlingsomgången samman och facken varslade 50 000 lokförare och konduktörer inom godstrafiken om strejk. Då ungefär 30 procent av alla godstransporter i USA sker på järnväg hade en strejk lamslagit stora delar av landet och beräknades ha kostat uppåt två miljarder dollar om dagen. Strejken skulle även ha brutit ut mitt under valkampanjerna inför mellanårsvalen i USA.
Ställda inför dessa hot blandade sig även Joe Bidens regering i förhandlingarna. Redan i somras tillsattes en särskild ”medlingskommitté” som skulle hjälpa till i att få fram ett nytt avtal. Regeringen pressades även från en rad företag som ansåg att Kongressen skulle göra sig redo att gå in och stoppa en eventuell strejk.
Hotet om strejk är dock ännu inte avblåst. Det tillfälliga avtalet löste lönefrågan – men inte frågan om ledighet vid betald sjukdom och andra frågor som berör järnvägsarbetarnas livskvalitet. Dessa frågor ska tas i nya förhandlingar. Dessutom måste alla medlemmar i de olika järnvägsarbetarfacken få säga sitt innan det tillfälliga avtalet träder i kraft. Och nyligen röstade 56 procent av medlemmarna i underhållsarbetarnas fackförening – det tredje största facket inom järnvägen – nej till avtalet. Fackföreningens ordförande, Tony Cardwell, anser att avtalet inte löser frågan om arbetarnas möjlighet att ta ledigt vid sjukdom eller arbetsförhållandena i stort.
”Järnvägsarbetarna är upprörda över arbetsförhållandena och lönerna och saknar förtroende för arbetsgivaren. Järnvägsarbetarna känner sig inte uppskattade. De avskyr det faktum att ledningen inte bryr sig om deras livskvalitet, vilket visas av deras envetna ovilja att erbjuda mer betald ledighet, i synnerhet i samband med sjukdom” skriver Tony Cardwell i ett uttalande.
Förhandlingarna fortsätter alltså. Ett nytt strejkvarsel kan komma tidigast under sista halvan av november, då facken gått med på att inte lägga några nya varsel till efter Kongressens öppnande den 14 november.