Umeå kommun är den senaste i raden av kommuner att införa digitala matinköp inom hemtjänsten. Den föreslagna förändringen har väckt oro bland de äldre och skapat missnöje bland de anhöriga. För många äldre utgör veckohandlingen med hemtjänstpersonalen det enda tillfälle då de har möjlighet att fara ”ned på byn” och kanske träffa någon bekant.
Västerbottens-Kuriren har skrivit om 86-åriga Gun-Britt Johansson, som själv jobbat inom vården och är van med att hjälpa andra. Efter två strokear har hon numera hemtjänst som hjälper till med de dagliga sysslorna. Den enda utflykt och guldkant i vardagen hon ser fram emot är utflykten med hemtjänstpersonalen när de handlar.
– Det är roligt att komma ut och se vilken mat som finns och personalen tipsar om vad jag kan handla, säger Gun-Britt till VK. Tas det här ifrån mig kommer jag nog aldrig ut.
Att beställa mat via internet kräver oftast en mailadress, och vissa fall även ett Bank-ID. Gun-Britt har aldrig haft en dator i sitt liv och förstår inte hur Bank-ID fungerar. Och hon är inte ensam om att ha svårt för detta. Visst finns det äldre som är duktiga på att använda datorer och som skaffat sig både smartphone och Bank-ID. Men kommunens beslut innebär att de som inte vill eller inte klarar av datorer tvingas att skaffa detta.
Det är även ovisst hur det blir med hemleveransen, alltså när affären ska köra hem varorna. Gun-Britt berättar att ett tidsspann på två timmar gör det opraktiskt för henne att beställa frysta varor. Hon saknar styrka i händerna och måste vänta på hemtjänstpersonalen innan hon kan packa upp varorna. Till detta kommer även den ekonomiska sidan. Det är ofta dyrare att beställa hem maten än att gå till affären och handla.
Den som vill beställa mat via nätet ska naturligtvis få göra detta. Men så som förslaget ser ut idag innebär det en försämring för de äldre.