Suzume är en ny animerad långfilm från Japan. Filmen är regisserad av Makoto Shinkai som tidigare regisserat filmerna ”Your Name” (2016) och ”Weathering with You” (2019).
Filmen handlar om 17-åriga Suzume, en flicka som går i gymnasiet i en liten stad på den sydligaste av de japanska öarna. En dag på vägen till skolan träffar hon den stilige och mystiske Sota. Han letar efter moderna ruiner och är i stan för att besöka en nedlagd badort. Efter en viss tvekan följer Suzume med Sota.
På badorten hittar Suzume en dörr till en annan värld. Hon råkar lämna dörren på glänt vilket slutar med att hennes stad nästan ödeläggs av en jordbävning. Med gemensamma krafter lyckas Sota och Suzume dock att förhindra katastrofen. Sota skadas men vägrar besöka sjukhuset. Suzume insisterar då på att plåstra om honom hemma hos sig. Hemma stöter de på en finurlig kattlik gudom, Daijin, som bland annat förvandlar Sota till en stol. Detta blir början på en resa som för dem runt hela Japan – hack i häl på Daijin.
Ett centralt tema för filmen är osäkerheten inför framtiden – både när det gäller samhällsutvecklingen och naturens nycker. Filmen utspelar sig i dagens Japan med en nedåtgående ekonomi och en landsbygd som avfolkas – och med den ständigt närvarande risken för jordbävningar eller tsunamis. Jordbävningen och tsunamikatastrofen i Japan 2011 är en viktig del av filmens bakgrund. Vi får veta att Suzumes mor omkom i katastrofen.
Filmen skildrar också hur ekonomins nycker och kriser kan föröda samhällen. Vi får besöka många övergivna platser – badorter, nöjesfält, småstäder. De många övergivna platserna ger filmen en melankolisk inramning. Samtidigt handlar filmen också om hopp och om att det går att finna gemenskap trots att döden slumpmässigt kan komma när som helst utan någon förvarning.
De allvarligare ämnena balanseras av att filmen också innehåller en god portion humor, imponerande actionscener och en gnutta romantik. Karaktärerna i filmen är inte så djupa men väldigt lätta att tycka om. Suzume och Sota är modiga och älskvärda men bär på sina bördor. En av de viktigare bikaraktärerna är Suzumes moster, som tagit hand om Suzume sedan moderns bortgång. Mostern blir alltmer desperat ju längre Suzume reser, på ett sätt som är väldigt komiskt.
Under sina resor träffar de bland annat en medelålders ensamstående tvåbarnsmamma som är barägare och barvärdinna – en japansk företeelse där kvinnor umgås med bargästerna, sjunger karaoke med dem och har flörtiga samtal. Hon och hennes familj är roliga men känns väldigt ”vanliga” och inte alls som typiska filmkaraktärer – på ett positivt sätt.
Nämnas bör också att filmens animationer är mycket välgjorda. Animerad film (eller tecknad film) brukar ses som filmer gjorda för barn. I Japan finns det dock en hel uppsjö av animerade filmer (anime) som även riktar sig till en vuxen publik. Suzume går på biograferna just nu. Vill du ser fler liknande filmer rekommenderar jag Princess Mononoke från 1998 eller Spirited Away från 2003.