Inrikes

Intervju med strejkvakt vid Tesla

Strejkvakter från IF Metall utanför Tesla-verkstad
Några av strejkvakterna utanför Teslas verkstad i Umeå. Foto: Davis Kaza
Davis Kaza
Publicerad i
#195
Lästid 2 min

Veckans Nyheter träffade några av strejkvakterna utanför Teslas verkstad i Umeå. Vi ställde ett antal frågor till Martin Berglund, ombudsman på IF Metall, om hans tankar kring strejken och vilken betydelse han anser att den har.

Tror ni att ni får till stånd ett kollektivavtal vid Teslas verkstäder?

– Ja. Det finns två resultat som jag kan tänka mig.
– Det första är att Tesla kryper till korset, sätter sig i förhandlingar och sedan tecknar kollektivavtal.
– Andra alternativet är att de helt enkelt drar sig ur och lämnar den svenska marknaden.
– Ok, det finns faktiskt ett tredje alternativ och det är att de beslutar sig för att gå in via en annan leverantör.

Det har rapporterats om strejkbrytare vid flera verkstäder inklusive den i Umeå. Hur gör ni för att nå ut till och stoppa strejkbrytarna?

– Vi möter dem dagligen ute vid arbetsplatserna runt om i landet. Vi arbetar också med de medlemmar som har varit deras arbetskamrater för att de ska ligga på dem.
– Vi är inte fysiska i dagsläget. Men det kan komma till en punkt när vi inte kommer längre. Fast det blir ju ingen brottslig verksamhet.
– Samtidigt måste det bli tydligt vad det innebär att bryta mot en facklig strejk. I dag finns ju inget kollektivt minne av strejk och inte en klar uppfattning om vad strejkbryteri innebär.
– På 1930-talet blev man strejkbrytare för att man svalt. Idag är det ingen som svälter.

Strejken har uppmärksammats ända borta i USA. Känner ni att ni tar en historisk strid?

– Ja, det är jag övertygad om att det här är. Det är verkligen väsentligt att vi vinner.
– Den svenska arbetsmarknaden står vid ett vägskäl. Samhället idag har blivit väldigt individualiserat. Och det är färre av de här nyare bolagen som är intresserade av att teckna kollektivavtal.
– Om Tesla vinner riskerar vi att fler företag ställer sig utanför. Eller till och med att företag säger upp sina kollektivavtal.
– Vinner vi tror jag istället att fler kommer att vilja teckna avtal. Sedan är det viktigt att komma ihåg att ungefär 95 procent av alla anställda har kollektivavtal idag.

Strejkvakterna utanför Tesla i Umeå. Martin Berglund står till vänster i bild. Foto: Davis Kaza

Davis Kaza

Redaktör

2 svar på ”Intervju med strejkvakt vid Tesla”

  1. Oj nu har siffran med hur många som har kollektivavtal stigit ifrån 90% till 95%. Det är väl en ointressant siffra om folk blir tvingade till det? Hur många bor i Kina, ja då måste ju deras styra vara det bästa eller?
    Dom borde reda ut frågan hur många skulle ha kollektivavtal om man fick välja? Helt övertygad om att den siffran är långt ifrån 95%.

    • Hans svar säger inget om ifall det rör sig om hela arbetsmarknaden eller IF Metalls avtalsområden som har 95 procent med kollektivavtal. Det viktiga är hur som helst att andelen som har kollektivavtal är hög så att avtalen behåller sin legitimitet.

      Om alla fick reda på hur mycket som följer med kollektivavtalen så är jag övertygad om att ingen skulle vara så dum så att den går med på att inte ha ett kollektivavtal. Kollektivavtalen utgör en av de viktigaste grundstenarna i den höga levnadsstandard som finns i Sverige – en levnadsstandard som du uppenbarligen tar för given.

      Utan kollektivavtal finns det ingen nedre gräns för hur låg lön en arbetsgivare får sätta. Utan kollektivavtal finns inte heller garantier för årliga löneökningar. Poängen med kollektivavtal är att löntagarna ska utnyttja sin styrka – kollektivet – för att få igenom bättre löner och villkor. En ensam löntagare har ingen som helst makt mot ett globalt företag som Tesla.

Kommentarer är stängda.