Sedan IF Metall inledde strejken på Tesla den 27 oktober har konflikten vuxit till att bli den viktigaste striden på svensk arbetsmarknad på flera decennier. Idag omfattar strejken inte bara tio olika fackförbund i Sverige. I början av december varslade dessutom fackföreningar i Danmark, Norge och Finland om sympatiåtgärder med de svenska fackföreningarna.
Danmarks största fackförbund, 3F Transport, var först ut med att varsla om sympatiåtgärder den 5 december. Danska Transport organiserar både chaufförer och hamnarbetare. Förbundet har varslat om blockad mot transporter av Tesla-bilar till och från Sverige.
Den 6 december följde det norska facket Fellesforbundet efter och varslade om en liknande blockad mot transporter av Tesla-bilar. Blockaden träder i kraft den 20 december – om inte Tesla tillmötesgått svenska IF Metalls krav innan dess.
– Våra fackföreningskamrater i IF Metall har Fellesforbundets fulla stöd i konflikten med Tesla. De tar kampen mot ett fackföreningsfientligt företag för hela arbetsmarknadens räkning, sa Jørn Eggum, ordförande i Fellesforbundet, till den norska tidningen Børsen.
Den 7 december anslöt sig även det finska transportfacket AKT. Hamnarbetarna inom AKT inleder också en blockad mot transporter av Tesla-bilar den 20 december.
– IF Metall och deras svenska arbetstagare har AKT:s fulla stöd. Att vi har omfattande kollektivavtal och att fackförbunden stöder varandra är en väsentlig del av det nordiska systemet för arbetsmarknaden, sa AKT:s ordförande Ismo Kokko i ett pressmeddelande.
I och med att transportfacken i Danmark, Norge och Finland sluter upp i solidaritet med IF Metall deltar hela 13 fackförbund från fyra länder i strejken. Enligt strejkforskaren Christer Thörnqvist, som citeras i tidningen Dagens Arbete, är detta ”så gott som unikt i modern svensk arbetsmarknadshistoria”. Enligt Thörnqvist har svensk arbetsmarknad troligtvis aldrig varit med om lika många sympatiåtgärder i en och samma konflikt.
Gränsöverskridande fackligt samarbete
Det allra mest anmärkningsvärda är uppslutningen över nationsgränserna. Fackföreningarna har varit sena med att anpassa sig till den alltmer globaliserade ekonomin där företagens verksamhet sedan länge överskridit nationsgränserna. När arbetsgivarna har flyttat ut produktion från Sverige till låglöneländer i Asien och Latinamerika, eller dumpat löner och villkor i Sverige med hjälp av bemanningsföretag från Östeuropa, har fackföreningarna därför inte klarat av att stå emot detta. Istället för att sträva efter enighet över nationsgränserna, i syfte att slå vakt om löner och villkor, har fackföreningarnas konservatism tillåtit arbetsgivarna att spela ut löntagare i olika länder mot varandra.
Tesla-strejken visar dock att facken kan samarbeta över nationsgränserna. Att fackföreningarna i Danmark, Norge och Finland sluter upp i svenska IF Metalls strid mot Tesla visar på precis den typ av fackliga kampmetoder som är nödvändiga i en globaliserad ekonomi. Utan gränsöverskridande fackliga samarbeten – där sympatistrejker ingår – har löntagarna ingen chans att stå emot gigantiska multinationella företag som Tesla.
Förutsatt att de fackliga ledarna drar denna slutsats kan strejken på Tesla bli den viktigaste konflikten på svensk arbetsmarknad sedan Metallstrejken 1945.