Tågtrafiken i Tyskland har lamslagits av en lokförarstrejk som inleddes den 8 januari. Statliga Deutsche Bahn säger att endast 20 procent av dess fjärrtåg är igång. Dessutom är en lång rad regional- och pendeltåg inställda i de större städerna. Lokförarna kräver rejäla löneökningar som kompenserar för inflationen.
Bakom strejken står fackföreningen GDL, som är det mindre av två lokförarfack i Tyskland. Strejken kommer att pågå till den 12 januari och utlystes efter en omröstning bland fackets medlemmar.
Lokförarfacket pekar på den rekordhöga inflationen och kräver löneökningar på hela 555 Euro per månad samt en engångsutbetalning på 3000 Euro. Dessutom vill löntagarsidan minska skiftarbetares arbetstid från 38 till 35 timmar per vecka – utan löneavdrag. Arbetsgivarsidan har erbjudit 11 procents löneökning – men facket har tacket nej. Lokförare i Tyskland tjänar idag, enligt facket, 23 euro per timme.
Den nu pågående strejken är troligen den första i en rad av strejker under våren – förutsatt att arbetsgivarsidan inte höjer sitt bud. Under 2023 fick facket igenom ett avtal om förkortade arbetstider med en grupp privata tågoperatörer. Innan jul sa GDL:s stridbare ordförande, Claus Weselsky, att strejkerna i början av 2024 blir både ”längre och mer intensiva” (AP 8 dec).
Om inte statliga Deutsche Bahn höjer sitt bud kan den tyska transportsektorn komma att skakas av ytterligare, och ännu längre, strejker under våren 2024.