Äldreomsorgen måste komma i främsta rummet – handlingsprogram för allas rätt till en värdig ålderdom. Del 3: Hjälp oss rädda äldreomsorgen
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Inledning
Äldreomsorgen har länge burits upp av en ryggrad bestående av motiverade och plikttrogna undersköterskor. Dessa är på väg att försvinna. Behovet av ett trendbrott inom äldreomsorgen i Umeå har blivit skriande.
Del ett
Men för att ett trendbrott ska lyckas krävs att äldreomsorgen sätts i första rummet under en period på tio år. Minst. I Arbetarpartiets Alternativbudget för 2025 satte vi just äldreomsorgen i första rummet. Det kommer vi att fortsätta med – både i vårt arbete via fullmäktige och genom opinionsbildning i form av offentliga möten samt skriftliga material – som detta. Om de äldre ska garanteras en värdig ålderdom krävs nämligen omfattande satsningar under lång tid. Vi har sammanfattat dessa i form av ett handlingsprogram för äldreomsorgen.
Del två
Arbetarpartiets handlingsprogram
- Ökad personaltäthet – detta är den grundläggande förutsättningen för ett trendbrott,
- Större andel undersköterskor – för en höjd kunskapsnivå,
- Alla måste minst ha en utbildning till vårdbiträde,
- Vidareutbildning i svenska språket för de som behöver,
- Utbildnings- eller karriärstege för mer attraktiva jobb.
Del tre
Exempel på utbildnings- eller karriärstege: vårdbiträden uppmuntras bli undersköterskor, undersköterskor ges möjlighet att specialisera sig inom demens, psykiatri, handikapp eller palliativ vård. Detta nödvändiga kunskapslyft måste subventioneras av kommunen – och synas i lönebeskedet.
Avslutning
Ett sådant handlingsprogram kommer inte att vara gratis. Men det handlar om allas rätt till en värdig ålderdom. Och de flesta av oss blir gamla – förr eller senare.
Vi i Arbetarpartiet behöver din hjälp i kampen för att äldreomsorgen ska utvecklas till det bättre (inte till det sämre) under de kommande tio åren.
DU behövs.
Det har skett en långsiktig nedprioritering av de äldre i Umeå. Därför: Hjälp oss rädda äldreomsorgen del II
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Långsiktig nedprioritering av äldre
Under 30 år har minst fyra stora förändringar ägt rum som drabbat äldreomsorgen mycket hårt. Vi tänker på dessa:
A) Personaltätheten på kommunens särskilda boenden har nästan halverats. Om det 1990 var nio anställda som skulle ta hand om tio äldre på ett boende är det idag bara kvar 4-5 anställda på tio äldre (brukare).
B) Kunskapsnivån har sänkts. Andelen utbildade undersköterskor har minskat kraftigt. År 2016 utgjorde dessa uppåt 70 procent av personalen. Idag är andelen nere på cirka 50 procent.
C) Den andel av personalen med bristande kunskaper i svenska språket har ökat.
D) Samtidigt har brukarna blivit äldre och är därför oftare multisjuka – vilket gör att de bl a behöver fler mediciner. Det blir naturligtvis allt svårare att tillgodose detta behov. Dels beroende på den minskade personaltätheten. Dels beroende på att andelen undersköterskor minskar.
Det är uppenbart att det krävs ett trendbrott inom äldreomsorgen: För de äldres skull, för personalens skull, för de anhörigas skull samt för anständighetens skull.
I nästa blogginlägg kommer vi att presentera Arbetarpartiets förslag till ett trendbrott i form av ett Handlingsprogram för äldreomsorgen i Umeå kommun.
Del ett: Hjälp oss rädda äldreomsorgen i Umeå kommun
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
Umebladet – som AP:s medlemmar och sympatisörer just nu delar ut till drygt 20 000 hushåll i Umeå – har huvudrubriken ”Hjälp oss rädda äldreomsorgen”. Förutom mycket annat innehåller vår gratistidning fyra artiklar om just äldreomsorgen i Umeå kommun. Jag kommer att lägga ut dessa fyra som en artikelserie med start idag.
Del ett
Låt oss börja med chocken att äldreomsorgen förlorar ytterligare 60 miljoner nästa år – trots alla långsiktiga problem. Låt oss börja med frågan: Vilka partiers budget antogs av Umeå kommunfullmäktige i juni i år? Svar: S och MP. Dessa två partier måste nu stå till svars för detta akuta hot mot äldreomsorgen.
Del två
Akut hot på 60 miljoner. Angreppet på äldreomsorgen har pågått under 30 år. Det handlar om en medveten nedprioritering av Umeås gamla. Det finns många partier som är skyldiga till detta. Men låt oss börja med det akuta hotet på 60 miljoner kronor.
Steg ett: S och MP har gjort en omprioritering av pengarna i kommunens budget för nästa år. Detta innebär att de äldre (brukarna) som behöver äldreomsorg, men också personalen som ska levererar omsorgen, förlorar 50 miljoner p g a denna omprioritering.
Steg två: Regeringen+SD minskar statsbidragen. Detta minskar äldreomsorgens resurser i Umeå med tio miljoner.
Del tre
S+MP måste stå till svars. Under debatten i fullmäktige försökte S+MP smita undan sitt ansvar genom att skylla allt på regeringen+SD. Och Tidögängets budget, som gynnar de redan rika, ska kritiseras. Ordentligt. Men när det gäller Umeå kommun är det alltså S + MP som har berövat äldreomsorgen 50 av de förlorade 60 miljonerna. Rätt ska vara rätt.
Avslutning
Resultatet av de minskade resurserna på 60 miljoner är bl a att ansvariga politiker och chefer redan nu arbetar med att stänga ett antal avdelningar vård- och omsorgsboenden (särskilda boenden). Det blir sannolikt ännu svårare att få plats på ett boende framöver.
Är Hans Lindberg JÄVIG när det gäller Thoréns arenor? SE DEBATT PÅ VIDEO – och nu är det inget aprilskämt !
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Hej igen,
Till er som inte förstod att det jag skrev igår var ett aprilskämt: APRIL, APRIL …
Jag lovade tidigare att även publicera ett blogginlägg, från fullmäktige 25 mars, med en video från debatten rörande huruvida Hans Lindberg (S) har varit jävig när det gäller Umeå kommuns handläggning av Thorén-hallarna på Nolia. Detta på grund av Hans Lindbergs nära relation till Raja Thorén.
Videon nedan innehåller ett urval av de inlägg som hölls med anledning av jävsfrågan på fullmäktige den 25 mars.
Sensationell vändning. Thoréns arenor förvärvade av Arbetarpartiet!
Ingress
Under påskhelgen har Thorén Arena-affären fått en minst sagt sensationell vändning. Arbetarpartiet har tagit över ägandet av arenorna på Noliafältet! Jag har intervjuat min partikamrat, Arbetarpartiets gruppledare i Umeå kommunfullmäktige, Davis Kaza. I detta blogginlägg bevarar Kaza de frågor som alla som har följt Thorén-affären idag måste ställa sig när Arbetarpartiet nu står i begrepp att ta över arenorna.
Fråga ett:
Varför har Arbetarpartiet förvärvat Thorén-gruppens arenor?
– Det har jag faktiskt inget bra svar på, säger Kaza. En bättre fråga är väl hur det kom sig att vi kunde förvärva arenorna? Jag är själv fortfarande omtumlad.
Fråga två:
OK, hur kom det sig att AP kunde förvärva Thorén-gruppens arenor?
– Det är en ganska fantastisk historia. Under förra veckan damp ett inbjudningskort ned i min brevlåda. Det var Raja Thorén som bjöd gruppledarna i Umeå kommunfullmäktige på fest. Han hade låtit skriva ”Kom på Raj-raj med Raja” i guldtext på inbjudningskorten. För att inte vara oartig infann jag mig på angiven plats på påskafton. Det var en adress väster om E4:an, så mycket kan jag säga, berättar en påtagligt omtumlad Kaza. Och jag var sen, det hör till saken, säger Kaza vidare.
Fråga tre:
Så Raja välkomna dig alltså med att ge bort arenorna till Arbetarpartiet?
– Nej, nej, svarar Kaza, avvärjande. Det gick till på ett helt annat sätt.
Fråga fyra:
Kom till saken då, karl!
– Jag ska försöka, säger Kaza, och slår ut med händerna i en nästan uppgiven gest.
– Alltså, direkt när jag steg in genom dörren fick jag se flera av Umeås politiska profiler och en del andra kändisar, som jag inte vill nämna vid namn, sitta runt ett bord och spelandes poker. Till hög musik. Jag blev anvisad en plats vid pokerbordet, av en okänd person, och fick veta att den hög med spelmarker som låg på bordet framför min stol var värd 500 kronor.
– Det är som i Kasinostugan, sade den okända personen, skrattade och försvann. Jag tyckte att jag sett honom på sportsidorna.
Fråga fem:
Det här låter ju spännande – vad hände sedan?
Ja, miljön kändes lite ovan. Men jag gillar ju poker, även om jag sällan spelar om pengar. Men jag tänkte att jag ju alltid kunde sluta spela när jag förlorat mina 500 kronor, säger Kaza, och fortsätter sedan sin berättelse.
– Bredvid mig satt kommunalrådet Hans Lindberg (s). Han hade en rätt liten hög med spelmarker framför sig och såg lite varm ut, nästan svettig. Lindberg log lite nervöst då jag slog mig ned, fortsätter Kaza. Det verkade inte ha gått speciellt bra för honom. Mitt emot Lindberg satt en brett leende Raja Thorén. Dennes hög med spelmarker var desto större. Även Anders Ågren (m) satt med vid bordet samt Mattias Larsson © och Veronica Kerr (kd). Dessa verkade också ha förlorat en del. Men Bore Sköld (v), Nils Seye-Larsen (mp), Lars Forsgren (sd) och Hanna Lundin Jernberg (l) hade redan lämnat bordet. De satt och såg lite sura ut, tyckte jag nog, och tröstade sig med soft drinks, i fåtöljerna runt pokerbordet. Jag drog slutsatsen att poker inte var deras grej. Maria Lindvall (f.d. l) var också där.
Fråga sex:
Fick du något intryck av hur höga insatserna hade varit
– Jag kom ju sent, som sagt, svarar Kaza. Men det verkade ha gått ganska tufft till. Det fanns även kreditkort bland spelmarkerna i Rajas hög, som några deltagare tydligen hade satsat, och förlorat, innan jag kom. Det var uppenbart att det hade spelats högt, säger Kaza. Han fortsätter med att beskriva stämningen.
– Det stod en del halvt urdruckna flaskor på bordet. Vodka och Gin, Whiskey och Konjak. Fina sorter. Samt en hel del tomma ölflaskor.
Fråga sju:
Hur gick själva pokerspelet för dig – du verkar undvika den frågan?
– Det gick helt sanslöst bra, svarar en generad Kaza.
– Jag kände att jag hade flyt, det var min kväll, liksom. Efter några omgångar hade jag vunnit en hel del av Thoréns marker. Han hade ett ganska dåligt poker-face. Varje gång han hade bra kort vände han sig mot Ågren och Lindberg och blinkade med höger öga. Det tog inte lång tid för mig att inse detta. Det var hans ”tell”, som James Bond skulle ha sagt, i Casino Royal. Jag satsade allt jag hade, vann, satsade allt igen, vann ännu mer, och steg för steg vandrade liksom Rajas spelmarker och kontokort över bordet, från hans krympande hög till min växande. Jag har aldrig drabbats av speldjävulen tidigare, men i lördags blev jag som besatt. Och bra gick det. Bättre än bra, faktiskt, säger en både stolt och lite ursäktande Davis Kaza.
Fråga åtta:
Hur reagerade de andra på att det gick så bra för dig?
– Alla blev inte glada direkt, om jag ska vara ärlig. Andra höll humöret uppe. Till saken hörde att alla hade lovat att stanna kvar på festen till dess pokerspelet var slut. Så de som gett upp korten roade sig bäst de kunde. Veronica Kerr, som gav upp pokerspelet rätt snart efter att jag hade anlänt, tog en svängom tillsammans med Borde Sköld, till dansbandsmusiken. Det var Anders Sellström (kd) som var diskjockey för kvällen, därav den dansvänliga musiken. Anders Ågren gav också upp pokern efter ett tag och började deklamera dikt, något från Shakespeare, ”to be or not to be”, tror jag. Sedan övergick han till ”Fänrik Ståls sägner”. Jag tror att han hade förlorat rätt häftigt, berättar Kaza vidare.
Fråga nio:
Några skandaler?
– Det var lite si och så med den saken, rodnar Kaza. Nils Seye-Larsen hade somnat i en soffa. Fast han log i sömnen…
Stackars Lars Forsgren hade tårar i ögonen. Han sade att hans misstag bestått i att han hade kastat bort alla klöver- och spaderkort. Och att det var dumt, samt att han funderade på att byta parti. Jag tycker att han ska hålla sig borta från att spela med pengar. Precis som hans partiledare Jimmie.
När Mattias Larsson fick slut på spelmarker antydde han att vissa hade haft väldigt lätt att få både stege, färg, kåk och fyrtal samt att bönder var hederligare än proffspolitiker. Jag tror han antydde att vissa hade fuskat. Han blängde på Ågren och mig, fortsätter Kaza.
Hans Lindberg, som också fick slut spelmarker, hade tänkt lägga stadshuset i potten, men ringde först en jurist, som avrådde, och därför gav Hans upp spelet. Ordentligt svettig. ”Och utan kontokort”. Det var Larsson som viskade det sistnämnda.
Liberalerna som, så att säga, hade två gruppledare på plats, hade delat upp sig i olika falanger, som satt i var sitt rum. I ett rum vandrade någon sorts hemmarullad cigarett runt – jag tror att det var där som Lundin Jernberg satt tillsammans med några från ungdomsförbundet. Men det var svårt att se på grund av all, sötdoftande, rök, så jag kan inte svära på saken, om det skulle gå till rättegång, berättar Kaza vidare. Det vore ju dumt att trotsa domstolarna, säger han också.
Fråga tio:
OK, men själva förvärvet att hallarna på Nolia – hur fick det till?
– Ja, jo, så här gick det till. När Raja började få slut på spelmarker blev han ursinnig. Först skrek han något om att skriva sina memoarer. Och då skulle både tidningar och teve få något att skriva om. Han, Raja alltså, skrek också att han inte tänkte glömma radion. Memoarerna skulle heta något i stil med ”från SSU, via bandykung till friskolemagnat – med hjälp av …”. Där tystades Raja ned av en del politiker i sällskapet, det syntes inte av vilka, då dörren till ett av liberalernas rum hade öppnats. Det var som dimman vid Lützen.
– Nåväl, fortsätter Kaza, sedan fick Raja rådet att lägga sina arenor på Noliafältet i potten. ”Den där djävla Kaza har satsat allt han har, nio gånger i rad, och vunnit varje gång, bolsjevikens bonntur måste ju ta slut”, hördes det från någon. Jag tror faktiskt att rådet kom från liberalernas rökrum.
Då blev alla i rummet plötsligt på helspänn, berättar Kaza. Dansmusiken upphörde, Kerr och Sköld lämnade dansgolvet. Till och med liberalerna samsades runt bordet (efter att den ena falangen lämnat sitt röka), Seye-Larsen vaknade, Ågren tystnade, Hans, Lars och Mattias tog sig samman. DJ Sellström slöt upp. Alla följde min och Rajas slutuppgörelse – vi var som två gladiatorer på Kolosseum. Det var som om vi hållit i svärd och inte spelkort.
Efter att vi båda hade kastat våra dåliga kort och bytt, lade Raja, med en väldigt nöjd min, nästan lite överlägsen, om jag ska säga sanningen, ut en Royal Straight Flush på bordet – i hjärter. Och då heter det Imperial Royal Straight Flush! Han sträckte sig sedan mot min, numera stora, hög av spelmarker och kreditkort. Men ni skulle ha sett allas min när jag visade min hand. Fem ess!
Det var där och då som arenan bytte ägare. Jag reste mig snabbt upp och lämnade rummet. Vem vet vad som hade kunnat hända.
Sista frågan:
Vad händer nu med arenorna?
Det är lite tidigt att säga. Och partistyrelsen måste ju, som sagt, få säga sitt. Men då VI inte har några lån på kåkarna så finns det en del handlingsutrymme. Lånen var nämligen det enda som Raja fick behålla. Sannolikt kommer vi att fortsätta att hyra ut till idrottsföreningarna – men till reducerat pris. AP kommer också att överta kontorslokalerna.
Den största skillnaden blir att vi, alldeles säkert, kommer att byta namn på arenorna. Vi utlyser härmed en tävling som alla som är mantalsskrivna i Umeå kommun får delta i. Skicka förslagen till Arbetarpartiet, Box 7001, 907 02 Umeå, avslutar Davis Kaza sin fantastiska berättelse.
Apropå namnförslag. Vad sägs om HÄGGLUNDS?
Thorén Arena. SE DEBATTEN från fullmäktige. De styrande vägrade svara på frågor om PRISET på 260 miljoner och JÄV!
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
I mitt förra blogginlägg skrev jag om den interpellation som vi i Arbetarpartiet hade skrivit med anledning av Umeå kommuns planerade köp av Thorén Arena på Noliaområdet. Vi ville bland annat få reda på varför de styrande i kommunen – S, MP, M med flera – hade ”fläskat på” och tänkte betala 10 miljoner mer för Thorén Arena än vad ägaren (Thoréngruppen) ansåg att hallarna är värda.
Del ett
Innehållsdeklaration
I detta blogginlägg får du, käre följare, se utdrag av från debatten om priset för hallarna på Noliafältet. I ett kommande blogginlägg ska vi publicera utdrag från debatten om eventuellt jäv. Nedan får se och höra vad Davis Kaza och Patrik Brännberg från AP tar upp i debatten om priset på fullmäktige (25 mars) samt hur Janet Ågren från (S) försöker försvara den politiska majoritetens prissättning.
Bakgrund till debatten
Arbetarpartiet hade ställt följande tre frågor om priset:
1. Hur kommer det sig att Umeå kommun initialt var beredd att betala ett pris för arenan, som låg 10 miljoner högre än säljarens egen värdering?
2. Hur, och av vem, ska den oberoende värderingen göras?
3. Kommer underlagen till den oberoende värderingen att offentliggöras – eller kommer även denna värdering att vara hemlig för umeborna?
Hans Lindberg (S) deltog, anmärkningsvärt nog, inte alls i debatten om priset. Han hade lämnat över ansvaret för att svara på våra frågor till kommunalrådet Janet Ågren. Det var dock uppenbart att både Hans Lindberg och Janet Ågren inte ville svara på AP:s frågor. Debatten blev därför, tidvis, riktigt ”het”.
Del två
I klippet nedan kan du alltså se och höra utdrag ur debatten om priset.
Avrundning
Missa inte nästa blogginlägg! Du kommer vi att publicera utdrag från debatten om huruvida Hans Lindberg (S) är jävig i förhållande till Raja Thorén. Vi återkommer alltså med videoklipp från denna debatt som också fördes på kommunfullmäktiges möte den 25 mars.
Thorén Arena – igen. Arbetarpartiet kommer att kräva svar på tre viktiga frågor i samband med kommunfullmäktige 25 mars.
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
De styrandes beslut om att göra en extern värdering av Thorén Arena är en delseger för oss som velat se pappren på bordet för denna affär. Men ännu kvarstår många frågor rörande hur de styrande, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, har hanterat ”Thorén-affären”. Det handlar bland annat om varför de styrande ”fläskat på” med 10 extra miljoner till Thorén – pengar som riskerar att tas från exempelvis äldreomsorgen och skolmaten. Mina partikamrater i Arbetarpartiet har därför skrivit en interpellation till kommunfullmäktige för att ta reda på just detta.
Interpellationen kan du läsa nedan. Debatten blir troligen måndagen den 25 mars.
”Överpris för Thorén-arena?
Interpellation till Hans Lindberg (S)
Den 27 februari avslöjade SVT nya fakta kring Thorén Arena. Journalisterna hade begärt ut en mail-konversation mellan ägaren Raja Thorén och företrädare för Umeå kommun. Mailen har lämnats ut till SVT i maskerad form. Maskeringen är dock så bristfälligt gjord att man kan läsa att Thorén själv värderar hallarna till 250 miljoner kronor. Detta vid ett ränteläge på 6 %.
I ett annat mail skriver Thorén till kommunförträdare ”I sann samarbetsanda satt jag i helgen och lekte med excel, jag försökte hitta argument till varför kommunen ska köpa arenan”.
Trots att Thorén-gruppen själv värderat arenan till 250 miljoner har kommunens företrädare (i bland annat tekniska nämnden) hittills sagt att arenan har ett marknadsvärde på 260 miljoner. Detta samtidigt som värderingsunderlagen länge varit hemligstämplade.
Efter ett möte i kommunstyrelsens planerings- och näringslivsutskott i februari sägs nu att en oberoende värdering av arenan skall göras.
Med anledning av detta undrar vi:
1. Hur kommer det sig att Umeå kommun initialt var beredd att betala ett pris för arenan, som låg 10 miljoner högre än säljarens egen värdering?
2. Hur, och av vem, ska den oberoende värderingen göras?
3. Kommer underlagen till den oberoende värderingen att offentliggöras – eller kommer även denna värdering att vara hemlig för umeborna?
Patrik Brännberg
Davis Kaza
Arbetarpartiet”
Thorén Arena. Kommunstyret har tvingats gå med på extern värdering av hallarna. Ville först betala 10 miljoner MER än Thoréns värdering
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
Nu har de styrande i Umeå äntligen tvingats krypa till korset och göra en extern värdering av Thorén Arena. Detta enligt det beslut som togs av Kommunstyrelsens Näringslivs- och Arbetsutskott i tisdags. Denna helomvändning kommer inte en dag för tidigt! Dessutom har de styrande beslutat att offentliggöra Thoréngruppens egen uträkning rörande hallarnas värde. Det har suttit långt inne. Men efter påtryckningar från grävande journalister i lokalmedia och flera fullmäktigepartier, däribland Arbetarpartiet, verkar vissa papper nu komma på bordet. Det är bra. Men med tanke på det hemlighetsmakeri som präglat frågan om fotbollshallar i Umeå ända sedan Thoréngruppen kom in i bilden så är detta sannolikt inte slutet på historien.
Del ett
Så sent som i måndags framkom att de styrande i kommunen velat köpa Thorén Arena till ”kompispris” – och betala 10 miljoner kronor mer än vad Raja Thorén värderat arenan till. Detta har framkommit av ett maskerat dokument från Umeå kommun som SVT Västerbotten kommit över. Av en händelse (tillfällighet?) hade tjänstemannen som maskat dokumentet använt en för svag penna. SVTs journalister kunde därför utläsa att Raja Thorén själv hade värderat arenan till ”bara” 250 miljoner kronor!
Ändå tänkte Umeå kommun betala 260 miljoner för hallarna! Den fråga som skriker efter ett svar är varför Umeå kommun valde att lägga på 10 miljoner kronor på Thoréns värdering? Hans Lindberg (S) är svaret skyldig.
Del två
Men det finns fler frågor.
Exempelvis hur värderingen på 250 miljoner gjordes. SVT har nämligen kunnat visa på ett internt mail mellan Raja Thorén och Umeå kommun. Där står följande att läsa: ”I sann samarbetsanda satt jag i helgen och lekte med Excel, jag försökte hitta argument till varför kommunen ska köpa arenan”
Umeå kommun var alltså, inledningsvis, beredda att köpa Thorén Arena för 250 miljoner, plus 10 miljoner i ”dricks”, baserat på att Raja Thorén ”lekt med Excel”! Det är helt oacceptabelt att kommunala beslut baseras på så bristfälliga underlag – som dessutom kommer från arenans ägare. En ägare som för övrigt, vilket SVT avslöjade, ville sälja hela sin krisande friskoleverksamhet (Thoréngruppen) innan han vände sig till Umeå kommun med försäljningen av Thorén Arena…
Avslutning
Att Kommunstyrelsens Näringslivs- och Arbetsutskott nu har beslutat att genomföra en extern värdering av Thorén Arena samt att offentliggöra Thoréns egna värderingar av hallarna är bra. Men vi har sannolikt inte sett slutet på denna historia. Alla papper måste på bordet.
Snöröjningen. Nytt år, samma problem. Ifjol ville kommunledningen inte satsa mer pengar – och saknade plan för framtiden.
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
Vi är inne i den tid på året då kommunens vinterväghållning åter hamnar i blickfånget. Det fenomen som uppstår varje år är nu åter här. Då snön faller ligger temperaturen kring nollan. Snötäcket, som snöröjningen inte hinner få bort, pressas ihop av tyngden från trafiken. Detta ojämna och halvslaskiga underlag fryser sedan till is och riskerar att skada personbilar, yrkesfordon, bussar, m.m.
Till detta kommer att vintern, i allmänhet, varit ovanligt snörik. Många gator är idag för smala. Även på gator där många bilar och gångtrafikanter rör sig är snövallarna höga och sikten dålig.
Del ett
Att problemen upprepas år efter år beror på huvudsakligen tre faktorer:
A. Vädret. Detta kan vi inte göra något åt. Däremot pekar forskarna på att den globala uppvärmningen kommer att leda till ökad nederbörd i norra Sverige. Vi kan därför räkna med att vädret kommer att vara ett ännu större problem om tio eller 20 år än idag.
B. Besparingar. Tekniska nämndens budget har utsatts för besparingar under tio års tid. I september 2019 antog nämnden en ”Handlingsplan för ekonomi och verksamhet i balans”. I denna handlingsplan ingick förslag på årliga besparingar motsvarande 9,5 miljoner inom vinterväghållningen.
C. Förtätningspolitiken. Många grönytor och fria ytor i kommunens centrala delar har byggts igen. Detta ökar behovet av att frakta bort snön – vilket ökar kostnaderna för snöröjningen.
Del två
För drygt ett år sedan debatterades snöröjningen i Umeå kommunfullmäktige, på Arbetarpartiets initiativ. Vi ställde två frågor till tekniska nämndens ordförande Christina Bernhardsson (S) som är lika aktuella än idag:
1. Är du beredd att öka resurserna till snöröjningen redan denna vinter?
2. Hur avser du förbättra vinterväghållningen i kommunen framöver?
Svaren lämnade en hel del övrigt att önska. Bernhardsson var inte beredd att öka resurserna till snöröjningen och kunde inte ge något svar om vilka framtida förbättringar som planerades. Och det är här problemet sitter.
Del tre
Det politiska styret i Umeå, bestående av Socialdemokraterna och Miljöpartiet, vill inte se problemen. Under drygt tio års tid har kommunens styrande bedrivit en förtätningspolitik i centrala stan som innebär att avlastningsytorna för snö har blivit färre och att snön därför måste fraktas bort i större utsträckning. Detta är dyrt och borde därför leda till en större budget för vinterväghållningen. Det är i detta läge som samma styrande väljer att minska budgeten för vinterväghållningen! Den ena handen verkar inte veta vad den andra gör…
Slutligen har kommunens styrande, som gärna slår sig för bröstet för sina insatser i klimatfrågorna, skrämmande dålig koll på klimatförändringarnas effekter i Umeå. I debatten om snöröjningen för drygt ett år var det flera inlägg som betonade att klimatförändringarna riskerar att leda till ökad nederbörd och mer extremväder. På detta svarade kommunalrådet Janet Ågen (S), på fullaste allvar, att ”det är inte säkert nederbörden kommer som snö”! (VK 31/1-23)
Avslutning
Det är tur att de som jobbar med snöröjningen i kommunen är yrkeskunniga och sköter sitt jobb bra – trots den politiska ledningens uppenbara brister. Men risken är att inkompetensen i Stadshuset skrämmer bort seriösa snöröjare.
SE FILMKLIPP från debatten i kommunfullmäktige om huruvida skattebetalarna i Umeå ska betala 260 miljoner för Thorén Arena!
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Uppdatering 13/2-2024.
Sedan detta blogginlägg publicerades har nya uppgifter framkommit. Det handlar om att Raja Thorén först försökte sälja hela sitt friskoleimperium – men misslyckades. Därefter vände han sig till Umeå och bad kommunen att köpa hallarna på Noliafältet. Raja Thorén förefaller att hänga på ringrepen efter all kritik som Thoréngruppen fått för brister i sin skolverksamhet. Om inte Umeå kommuns styrande – Socialdemokraterna och Miljöpartiet, stödda av Moderaterna – kan presentera de ekonomiska kalkyler som ligger bakom köpesumman på 260 miljoner går det inte att undvika misstankar om vänskapskorruption. Tyngst faller skuggan på Socialdemokraterna.
Thorén Arena debatterades på fullmäktige den 29 januari. Alla frågetecken från 2018 finns kvar – dessutom har nya tillkommit!
Se filmklipp från debatten i Umeå kommunfullmäktige!
I mitt förra blogginlägg tog jag upp planerna på att Umeå kommun ska köpa Thorén Arena.
*Priset uppges bli 260 miljoner kronor (av skattebetalarnas pengar),
*Det är höljt i dunkel hur priset har räknats ut – och om det är rimligt?
* Överstiger priset marknadsvärdet måste köpet ses som ett företagsstöd till Thoréngruppen – av skattebetalarnas pengar. Ytterst
I hopp om att få klarhet i dessa frågeställningar ställde Arbetarpartiet en fråga till ordföranden i tekniska nämnden, Christina Bernhardsson (S), på mötet med kommunfullmäktige. Men Bernhardsson ville inte skingra dunklet – som därmed kvarstå.
Alltså: Se filmklippet från kommunfullmäktige nedan.
Kommunen betalar 260 miljoner för Thoréngruppens hallar – men hur sattes priset? Skattebetalarna i Umeå ska inte rädda krisande skolföretag
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Detta blogginlägg är skrivet tillsammans med Patrik Brännberg
Ingress
Umeås kommunstyre planerar att köpa Thorén Arena för 260 miljoner kronor – av skattebetalarnas pengar. Initiativet till affären kommer från Thorén-gruppen som, förutom 260 miljoner, även vill ha en snabb affär. Thoréngruppen vill att transaktionen – med skattebetalarnas pengar – ska vara klar redan den 2:a maj. Hela denna affär luktar illa. Mycket illa. Låt oss förklara varför.
Del ett
Historien. När förslaget kom att bygga en fotbollshall i Umeå var det, från kommunledningens sida, mycket viktigt att en extern aktör (dvs Thorén-gruppen) gjorde den stora investeringen i fotbollshallen. Argumentet från de styrande Socialdemokraterna, understödda av den borgerliga s.k. oppositionen, var att Umeå kommuns låneskuld inte skulle öka. En externt ägd arena skulle, rent av, bli en bra affär för Umeå kommuns skattebetalare…
Men ett antal profiler från idrottsrörelsen i Umeå påpekade, i ett flertal insändare, att det skulle bli mycket dyrare att hyra fotbollshallen av en extern aktör som Thoréngruppen, än att bygga hallen i egen kommunal regi. Färskt i minnet fanns då dyra offentlig-privata fiaskon såsom Nya Karolinska sjukhuset. I kommunfullmäktige protesterade både Arbetarpartiet och Vänsterpartiet mot det befarade slöseriet med skattebetalarnas pengar.
Men kommunledningen drev dock igenom projektet i form av ett – för skattebetalarna – dyrt samarbete med Thoréngruppen. Det avtal som skrevs gick ut på att kommunen skulle hyra fotbollshallen – i hela 25 år (!). Dessutom framkom, helt plötsligt, att kommunen också skulle betala för en innebandyhall i anslutning till fotbollshallen. Det enda anbudet på att bygga arenan kom från … Thoréngruppen.
Del två
Nutid. Mot bakgrund av Thorén-arenans historia framstår den nya, mycket plötsliga, affären som än mer osund. I pressmeddelandet från Umeå kommun påstår Christina Bernhardsson (S) att köpet innebär att ”kommunen gör en ekonomisk besparing”. Bernhardsson menar att ”omvärldsläget” gör att det nu, helt plötsligt, blivit fördelaktigt för kommunen att äga sina egna lokaler. Nu har alltså, helt plötsligt, Socialdemokraternas tidigare oro för kommunens stora låneskuld släppt.
Bernhardsson menar alltså att det år 2024, efter att räntorna ökat mycket kraftigt, helt plötsligt skulle vara mer ekonomiskt fördelaktigt för Umeå kommun att göra stora investeringar än för tre år sedan – då räntorna var påtagligt mycket lägre! Det skulle alltså vara ekonomiskt mer fördelaktigt att göra stora investeringar för ca 4 procents ränta än för ca 1,5 procent… ?
Än mer absurt är nästa påstående i pressmeddelandet från socialdemokraten Bernhardsson. Det är den förändrade ”omvärldssituationen” och det förändrade ”säkerhetsläget” som gör att kommunen köper hallarna av Thorén. På allvar! Vi efterlyser en redovisning av – den mycket eventuella – tankegången bakom detta uttalande. På vilket sätt innebär ett ägande av en fotbollshall göra att, exempelvis, beredskapen i kommunen förbättras? Har Bernhardsson tänkt sig att gömma stridsvagnar i arenan och därmed kunna överrumpla en ev. angripare? Vi är övertygade om att hon kunna göra detta militära snilledrag ändå – med tanke på att Umeå kommun redan hyr arenan (till överpris) under de kommande ca 23 åren.
Del tre
Fikonlöv för helomvändning (S). Begrepp som ”omvärldssituation” och ”säkerhetsläge” kan, uppenbarligen, missbrukas å det grövsta. Som ett fikonlöv att gömma sig bakom när höjda räntor och andra bakslag försatt Thoréngruppen i en svår situation (hur svår vet vi inte) och umesossarna därför gör en helomvändning – från att hyra till att äga själva – med stor sannolikhet för att stötta den krisande Thoréngruppen.
Del fyra
Myglandet. Så kommer vi då till det pris på 260 miljoner som Umeå kommun har tänkt betala till Thoréngruppen. Vi anser att Umeå kommun ska äga sina egna verksamhetslokaler. Vi anser, också, att om man ska köpa in lokaler för sina egna verksamheter så ska man göra det till marknadspris. Umeå kommunstyre är nu villigt att betala 260 miljoner för denna arena. Frågan dock om 260 miljoner verkligen motsvarar marknadspriset? Byggkostnaden för arenan är höljd i dunkel (då det ju är en privat aktör som byggt). Men en summa om 250 miljoner har nämnts. I samband med att räntorna har höjts kraftigt under de senaste åren har dessutom priserna på både bostäder och andra fastigheter sjunkit.
Ingen annan aktör verkar intresserad av att köpa hallarna. Ändå har priset fastställts till 260 miljoner kronor. Som representanter för Umeå kommuns skattebetalare kräver vi att de ekonomiska beräkningar som ligger bakom köpesumman på 260 miljoner offentliggörs. Det talas om att det finns en ”modell” som används för denna beräkning. Det borde därför inte vara svårt alls att redovisa hur priset på 260 miljoner, som skattebetalarna ska stå för, har räknats fram!
Avslutning
Vi skrev inledningsvis att hela denna affär luktar illa. Mycket illa. Nu har vi förklarat varför. Det är omöjligt att inte repetera frågan: Är priset på de arenor som Umeå kommun nu köper av Thoréngruppen verkligen marknadsmässigt? Eller betalar Umeås skattebetalare ett överpris för att stötta ett krisande privat skolföretag – ett bolag vars ägare, Raja Thorén,länge haft en rad kopplingar till det socialdemokratiska partiet i Umeå?
Stöd strejken för kollektivavtal på Tesla – och gör som 13 fackföreningar i 4 länder. Här följer en kort rapport från strejkvaktskedjan.
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Detta blogginlägg är skrivet tillsammans med partikamraterna Tomas och Davis. Som alla förstår stöder Arbetarpartiet aktivt IF Metalls strejk för kollektivavtal.
Ingress
Sedan IF Metall inledde strejken på Tesla den 27 oktober har konflikten vuxit till att bli den viktigaste striden på svensk arbetsmarknad på flera decennier. Idag omfattar strejken inte bara tio olika fackförbund i Sverige. Sedan i december har även fackföreningar i Danmark, Norge och Finland vidtagit sympatiåtgärder med de svenska fackföreningarna. Detta innebär att hela 13 fackföreningar från fyra länder deltar i strejken!
Bakgrunden till strejken är Teslas vägran att teckna kollektivavtal. Eftersom löner och arbetsvillkor i Sverige beslutas genom kollektivavtal mellan fackföreningar och arbetsgivare så finns det ingen lagstadgad minimilön. Finns det inget kollektivavtal på en arbetsplats finns det inte heller någon lägre gräns för hur låga löner en arbetsgivare kan sätta. Skulle Tesla vinna striden finns det en risk för att fler företag struntar i kollektivavtalen – eller säger upp sina befintliga avtal. Detta riskerar att underminera hela systemet med kollektivavtal och öppna för en dumpning av löner och villkor i en omfattning som inte skådats i Sverige på 100 år.
Strejken på Tesla är därför viktig för alla löntagare i Sverige.
Du som vill hjälpa till att försvara kollektivavtalen kan anmäla dig som strejkvakt hos IF Metall. Det har flera av mina partikamrater i Arbetarpartiet gjort. Här nedan kan du läsa en rapport från strejkvaktskedjan en kylig dag i mitten av december.
RAPPORT FRÅN EN STREJKVAKT
”Jag fick den stora äran att göra min strejkvaktsdebut en ganska kall dag i mitten av december. Och fler dagar ska det bli.
När jag kom fram till strejkvaktsbordet utanför Teslas verkstad i Umeå möttes jag av tre glada strejkvakter som hälsade mig välkommen och visade mig baracken i närheten där man hämtar sin s.k. konfliktväst eller konfliktgördel. Då jag är en rätt stor grabb, som blir ännu större med vinterkläder, fick det bli en gördel då det saknades västar som passade min storlek iklädd ”vinterpälsen”.
De som var på plats berättade om det viktigaste att tänka på och gav senaste nytt då det gällde strejken. Dagen innan kom nyheten om att Transport skulle ta ut all sophämtning på Teslas verkstäder i blockad från och med julafton, vilket såklart var en stämningshöjare. God jul, Elon Musk!
Mitt pass var från kl 14 till 17:30. Denna eftermiddag var det få människor i rörelse i området. Någon enstaka bil kom med någon leverans. Några skötte underhållsladdning av Teslabilarna. Detta räknas för närvarande som s.k. skyddsarbete och är inte satt i blockad. Bilarnas batterier kan tydligen ”dö” om de står utan strömtillförsel för länge, om jag förstått det rätt.
En man som passerade området gjorde tummen upp och utbrast ”Ni gör ett bra jobb!” till oss. Detta gjorde att temperaturen kändes några grader varmare. Så det är ett tips till alla läsare som bor i närheten av ett ställe där strejken pågår och vill göra en insats. Titta förbi och berätta att ni stöder strejken. Det kanske inte låter som mycket, men ni ska veta att det betyder något för strejkvakterna. Det har varit en lång strejk – och den ser ut att bli längre. Det kräver uthållighet. Då behövs allt stöd – från uppmuntrande ord till att man avstår en lugn eftermiddag inne i värmen för att stå som strejkvakt.
Förutom medlemmar i IF Metall bemannades posterna på detta pass av medlemmar i mitt fackförbund Kommunal. Jag stod i sällskap med en trevlig Kommunalare från Västerbottens inland. Hon tipsade om att ett bra sätt att slippa frysa om fötterna var att stå på en frigolitskiva. Det visade sig att detta fungerade alldeles utmärkt. Men nog frös man ändå, trots frigolit, flera lager varma kläder och varm dryck.
Däremot slogs jag av tanken att det finns ett egenvärde i att människor står och fryser för ”saken”. Det är på något sätt och vis en slags investering i principen om att arbetare ska enas i kampen för sina intressen. Teslas vägran att teckna kollektivavtal är ett angrepp mot den principen. Ju fler som göra sådana investeringar, desto bättre.
Hoppas vi ses i strejkvaktskedjan!”
Det är inte rasism att ha bra personalplanering och att rensa upp på arbetsmarknaden
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
På mötet med Umeå kommunfullmäktige i december (18/12) debatterades en viktig interpellation från Arbetarpartiet. Interpellationen handlade om det nya försörjningskravet för arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU/EES som trädde i kraft 1 november. Skälet till att vi tog upp denna fråga var krigsrubriker i lokalmedia om att Umeå kommun riskerade att förlora hela 600 anställda till följd av de nya reglerna – varav 200 inom äldreomsorgen!
Del ett
Detta skrämde oss. Redan idag är personalsituationen så svår inom äldreomsorgen att ansvariga försöker ”ragga” personal direkt på gatan, eller åtminstone på Rådhustorget. Om 600 anställda skulle försvinna på två år löper kommunen risken att drabbas av, om inte en katastrof, så nästan.
Under arbetet med interpellationen insåg vi att siffran 600 anställda inte kunde stämma. Vi började därför forska och fick, men hjälp av Migrationsverket, fram helt andra siffror. Läs själv i vår interpellation nedan.
Del två
Vi hade hoppats på en seriös diskussion i denna fråga. Det är viktigt att ha en så bra personalplanering som möjligt. Det är också viktigt att rensa upp när det gäller avarterna på arbetsmarknaden – arbetskraftsinvandrare ska inte utnyttjas genom oacceptabelt låga löner, för långa arbetsdagar och dålig arbetsmiljö. Och det blev också en huvudsakligen seriös diskussion. Men det fanns undantag.
Undantaget hette Bore Sköld, gruppledare för Vänsterpartiet i Umeå. Istället för att bidra till att reda ut sanningen om hur många som medarbetare som Umeå kommun riskerar att förlora började Sköld orera om att försörjningskravet innebar rasism. Sköld menade att syftet var att ”kasta ut” människor ur Sverige. Även om det skulle vara så att någon har hyst denna förhoppning antyder Migrationsverkets siffror att det antal individer som kommer att hamna under försörjningskravets 27 360 kr/mån är oändligt många färre än vad riksmedia antytt.
Del tre
Det bästa hade varit att försörjningskravet hade lösts genom en knytning till lägstalönerna i kollektivavtalen. Nu har istället försörjningskravet – lägstalönen för arbetskraftsinvandrare – fastställts genom lagstiftning. Detta handlar inte om rasism. Detta handlar om att rensa upp i en arbetsmarknad där allt fler människor har kommit att fara illa. Gastandet om rasism visar på en bristande förståelse för de avarter som råder på arbetsmarknaden i Sverige idag.
Här nedan kommer Arbetarpartiets interpellation:
”Till Personalnämndens ordförande Tomas Wennström (S)
Vad innebär det nya försörjningskravet för Umeå kommun?
Från och med den 1 november i år gäller ett nytt försörjningskrav för arbetstillstånd för personer som kommer till Sverige från länder utanför EU/EES. Det nya försörjningskravet innebär att arbetstillstånd enbart beviljas till arbetskraftsinvandrare som tjänar minst 80 procent av medianlönen i Sverige. År 2023 innebär detta en månadslön på minst 27 360 kr. Till detta kommer att lönen måste vara i nivå med kollektivavtal eller praxis inom yrket/branschen. Tidigare krävdes en månadslön på 13 000 kr.
De nya reglerna gäller arbetskraftsinvandrare. Den som söker eller har fått uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov, familjeanknytning eller studier, samt de som omfattas av massflyktsdirektivet eller den s.k. gymnasielagen, omfattas inte av de nya reglerna. Den som uppfyller samtliga krav för att få ett permanent uppehållstillstånd omfattas inte heller av kraven. Detta enligt Migrationsverket.
Enligt Migrationsverket finns det 63 477 aktiva arbetstillstånd i hela Sverige (1 november). Av dessa har knappt 15 000 en lön under 27 360 kr/mån. De största grupperna bland dessa utgörs av bärplockare samt olika typer av restaurangpersonal och städpersonal. I tabellen nedan finns antalet aktiva arbetstillstånd för ett antal yrken inom kommunal skola, vård och omsorg där lönen understiger 27 360 kr/mån:
Sverige | Umeå | |
Personliga assistenter | 196 | 6 |
Vårdbiträden | 100 | 6 |
Undersköterskor (hemtjänst, hemsjukvård, äldreboenden) | 83 | 5 |
Elevassistenter | 21 | 1 |
Barnskötare | 19 | 2 |
Summa | 419 | 20 |
Mot bakgrund av Migrationsverkets statistik blir det förvirrande då kommunala tjänstemän uttalat sig i lokala media om att det kan vara uppåt 600 anställda vid Umeå kommun som riskerar att förlora sina arbetstillstånd de kommande två åren. Uppåt 200 av dessa uppges arbeta inom äldreomsorgen.
Mot denna bakgrund vill vi ställa följande frågor:
1. Hur många av de ca 15 000 personer med aktiva arbetstillstånd i hela Sverige, som tjänar under 27 360 kr/mån, är idag anställda av Umeå kommun?
2. Hur har kommunen räknat för att komma fram till denna siffra?
3. Är Umeå kommun beredd att höja lönerna för dessa anställda till minst 80 procent av medianlönen i syfte att behålla dem?
4. Om Umeå kommun inte är beredd att höja lönerna för att behålla dessa anställda – finns det någon plan för hur dessa ska ersättas?
Davis Kaza, Patrik Brännberg
Arbetarpartiet”
Seger för funktionshindrade som beviljats elrullstol av sjukvården – men inte fått någon p g a kommunen! Byggnadsnämnden löser problemet
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Skrivet tillsammans med Davis Kaza
Ingress
Det är inte alltid vi i Arbetarpartiet (AP) har förmånen att skriva om segrar. Men idag har vi en seger att berätta om! På denna blogg har vi tidigare beskrivit den Administrativa Idioti (AI) som gått ut över vissa funktionshindrade i Sverige. En del av de drabbade bor i Umeå kommun. Det handlar om personer som, av sjukvårdens läkare, har beviljats en elrullstol för utomhusbruk på grund av sitt handikapp – men som råkat bo i ”fel” bostad och därför inte haft möjlighet att förvara elrullstolen på ett säkert sätt. Då elrullstolen inte har kunnat förvaras säkert har de funktionshindrade förvägrats tillgång till den elrullstol som de blivit beviljade av sjukvården!
Men på mötet med Umeå kommunfullmäktige den 27 november lovade byggnadsnämndens ordförande att denna absurda situation ska lösas i början av 2024. Detta är en seger. I första hand för de individer som blivit beviljade en el-rullstol för utomhusbruk men som inte kunnat använda denna på grund av den Administrativa Idiotin (AI). I andra hand är det en seger för Arbetarpartiet och de som stött oss (Johan, samt Liv från Vänsterpartiet i Umeå).
Del ett
Tolkningen av lagen om bostadsanpassningsbidrag förändrades i och med en dom i Högsta förvaltningsrätten i december 2020. Alltså för tre år sedan. Tidigare har en person som av medicinska skäl beviljats en elrullstol av regionen (sjukvården) kunnat söka, och erhålla, bostadsanpassningsbidrag från sin kommun – om den lägenhet i vilken personen som beviljats en elrullstol saknade tillräckliga förvaringsutrymmen. Både regionen (sjukvården) och kommunen drog alltså tidigare åt samma håll för att hjälpa den funktionshindrade. Men detta förändrades då tolkningen av lagen förändrades.
För att en person ska få en elrullstol krävs att två villkor ska vara uppfyllda:
a) Regionen (sjukvården) måste göra en medicinsk bedömning som visar att en viss person har en funktionsnedsättning av en sådan art att en elrullstol skulle innebära en påtaglig förbättring av personens liv.
b) Elrullstolen måste kunna förvaras i ett utrymme där den är skyddad, kan hållas torr och (helst) även laddas. Saknas ett sådant utrymme i huset där personen som beviljats elrullstolen bor har det tidigare gått att söka pengar till ett fristående elrullstolsgarage.
Problemet med den nya tolkningen av lagen är att personer som beviljats elrullstol av sjukvården kan nekas bidrag till ett fristående elrullstolsgarage – och därmed bli utan elrullstol! I Umeå har funktionshindrade, som hamnat i denna situation, fått uppmaningen att söka en ny bostad för att på så sätt kunna hämna ut sin elrullstol. Man tar sig för pannan.
Del två
AP tog upp denna absurditet i Umeå kommunfullmäktige första gången i november 2022. Det svar vi då fick från funktionshinderrådets ordförande (S) var att han höll med oss om att den situation som uppstått inte var acceptabel. Han gick faktiskt ett steg längre; han sa att situationen var rent overklig och mardrömslik (”en Kaftavärld”)! Men att göra något konkret åt denna mardrömslika situation, här och nu, ansåg sig inte funktionshinderrådets ordförande kunna. Istället skulle frågan utredas… och utredas … och … Detta trots att den förändrade tolkningen av lagen redan hade inneburit två (2) förlorade år för de funktionshindrade.
Det problem som kunde anas var att kommunerna och regionerna var oense om vem som, efter den nya tolkningen av lagen, skulle betala för garagen till el-rullstolarna. Det var detta som nu drabbade de funktionshindrade.
Del tre
Men socialtjänstlagen är mycket tydlig med att det är kommunerna som har ansvaret för att enskilda individer inte hamnar i kläm när myndigheter är oense om hur en fråga ska lösas (exempelvis då sjukvården /Regionen beviljar en el-rullstol, men kommunen inte vill betala för det nödvändiga garaget till detta hjälpmedel).
Till saken hör att Umeå kommun hela tiden har haft möjlighet att lösa situationen – i väntan på en eventuell framtida lagändring. Kommunen kan nämligen bevilja exempelvis ett elrullstolsgarage enligt Socialtjänstlagen, Fjärde Kapitlet, andra paragrafen (Kap 4, §2).
Nåväl. I november 2022 lovade funktionshinderrådets ordförande att frågan skulle lösas ”så snart som möjligt”. I mars tog vi återigen upp frågan, och vi fick återigen samma svar: en lösning skulle komma ”ganska snart”. I maj återkom vi, för tredje gånger, till denna fråga och, för tredje gången, fick vi samma svar: det kommer en lösning inom en snar framtid…
Del fyra
Fjärde gången gillt. På mötet med Umeå kommunfullmäktige måndagen den 27 november var det fjärde gången gillt. Vi i Arbetarpartiet hade tidigare lämnat in en motion, med ett konkret förslag till beslut, som fullmäktige då skulle ta ställning till. Frågan var om kommunens ledning tänkte utnyttja den möjlighet som finns och bevilja elrullstolsgarage – detta genom att använda sig av Socialtjänstlagens 4 kap, 2 §.
I det skriftliga svaret på vår motionen fick vi, för fjärde gången, höra varför frågan inte gick att lösa – just nu.
I tjänstemannasvaret (från Individ- och familjenämnden) ansågs att frågan behövde utredas vidare … Allt tydde alltså på att personer som beviljats en elrullstol av sjukvården – men som blivit nekade bidrag till ett elrullstolsgarage av Umeå kommun – fortfarande inte skulle få hjälp. Detta trots att det alltså hade gått hela tre (3) år sedan tolkningen av lagen förändrats och ett (1) år sedan Arbetarpartiet tog upp frågan för första gången.
Del fem
En plötslig vändning i rätt riktning. Men trots den nedslående skriftliga kommentaren på vår motion kom plötsligt en vändning – under själva debatten! Byggnadsnämndens ordförande Mikael Berglund (S) meddelande att en lösning skulle komma under januari månad. Byggnadsnämnden ska ta ansvar för att lösa situationen. Detta genom köpa in fristående elrullstolsgarage som Umeå kommun sedan kommer att låna ut till de personer som beviljats el-rullstolar – så att det blir möjligt för dessa att ”få ut” (och använda) sina el-rullstolar.
Avslutning
Detta innebär att tre års väntan på att kunna använda de beviljade elrullstolarna nu borde vara över för de funktionshindrade i Umeå som hamnat i kläm. Det är deras seger. Men det krävdes att vi i Arbetarpartiet tog upp frågan i kommunfullmäktige hela fyra gånger under ett års tid – och samtidigt satte press på annat sätt (exempelvis genom att skriva ett antal blogginlägg på denna plats). Vi har också fått väldigt värdefull hjälp, och för denna hjälp vill vi tacka främst två personer: det handlar om Johan, det handlar om Liv i Vänsterpartiet i Umeå. Tack.
Vi vill även tacka de funktionshindrade, och deras stödpersoner, som uppmärksammat oss på det absurda i situationen. Utan dem hade vi aldrig börjat driva på, för en lösning.
Slutligen en eloge till Byggnadsnämnden.
Det folkliga deltagandet i myndighetsutövningen måste stärkas – inte raderas ut som Hanna Lundin Jernberg och liberal ungdom vill
Ingress
Hanna Lundin Jernberg vill, tillsammans med Liberalernas ungdomsförbund i Västerbotten, att tjänstemännen ensamma ska få sköta myndighetsutövningen i Sverige – utan inblandning från politiker (VK, papper, 10 nov). Istället vill de att STATEN ska utöva insyn. Detta är en föga ”liberal” ståndpunkt. Men låt oss inte rusa händelserna (eller analysen) i förväg. Låt oss ta detta steg för steg.
Steg 1
Förslaget från denna ”liberala” fraktion innebär ett mycket långtgående angrepp på dagens ordning. Jag undrar om HLJ och ungliberalerna förstår hur långtgående konsekvenser som deras fraktions ståndpunkt skulle få om den förverkligas. Det är min avsikt att förklara dessa konsekvenser. Men främst att lägga fram ett mer folkligt, för att inte säga liberalt, alternativ.
Låt oss börja med att konstatera att det inte endast är inom Individ- och familjenämnden, i Umeå, som politiker sysslar med myndighetsutövning. Även politikerna inom Sveriges äldrenämnder sysslar med myndighetsutövning. Men även landets alla domstolar sysslar med myndighetsutövning. Det finns politiskt valda nämndemän i Sveriges alla a) tingsrätter, b) hovrätter, c) förvaltningsrätter och d) kammarrätter.
Jag är tveksam till om den ”liberala” fraktionen runt Hanna Lundin Jernberg har förstått poängen med politikernas deltagande i myndighetsutövningen.
Steg 2
Det folkliga inslaget i myndighetsutövningen måste förstärkas – inte avskaffas. Naturligtvis är det svårt att syssla med myndighetsutövning. Det är svårt att besluta om umgängesbegränsningar för föräldrar via LVU. Det är svårt att besluta om tvångsvård av missbrukare via LVM.
Men det kan, naturligtvis, vara ännu mycket svårare att syssla med myndighetsutövning genom döma mördare, våldtäktsmän och gängkriminella (som ibland både sysslar med knarkaffärer och ekonomisk brottslighet). Det är detta som politiskt valda nämndemän regelbundet gör. Svårigheten i all myndighetsutövning ligger inte endast i behovet av (eller bristen på) kunskap. Svårigheten handlar även om behovet av (eller bristen på) mod.
Ska den folkliga traditionen bort vad gäller deltagande i, och insyn i och kontroll över, socialtjänsten måste de naturligtvis även bort inom domstolarna. Detta då domstolarnas verksamhet är ännu svårare. Så blir logiken av HLJ-fraktionens ”liberala” tänkande.
Steg 3
Som jag förstår det är tanken att politikerna ska bidra med två saker när det gäller myndighetsutövningen: de ska bidra med livserfarenhet och därmed med en insikt om proportioner, de ska även bidra genom att utöva nödvändig insyn i och kontroll av myndigheternas verksamhet. Denna delaktighet i, och insyn i och kontroll över, myndigheterna och deras verksamhet måste varje folk ha.
Det finns brister i dagens system.
Men dessa brister ”avhjälps” inte genom att ”vi” helt avskaffar politikernas roll när det gäller myndighetsutövningen – genom att ”vi” raderar ut traditionen av folkligt deltagande, insyn och kontroll helt och hållet (som HLJ-fraktionen vill). Ska dagens problemen avhjälpas måste istället det folkliga inflytandet förstärkas (som Arbetarpartiet vill)!
Steg 4
USA och Sverige – samma misstro mot ”de professionella”. Låt oss studera USA. Detta land brukar ofta utgöra en förebild för liberaler (dock ej för HLJ-fraktionen). USA innehåller viktiga folkliga inslag även när det gäller ”tung” myndighetsutövning som kan, och borde, tjäna som en inspiration även för socialister (till vilka jag hör) som ser med största misstänksamhet och motvilja på den utvidgning av statens befogenheter som äger rum idag.
Dessa folkliga inslag i USA:s myndighetsutövning borde även utgöra en inspiration för liberaler.
I USA har de ett jurysystem. Genom jurysystemet är det allmänheten/folket som avgör om någon är skyldig eller oskyldig – då domstolar krävs – i brottmål. Detta gäller även när det handlar om mord, våldtäkter, rån, kidnappning, knarklangning och annan grov brottslighet. I Sverige har vi politiskt utsedda nämndemän i domstolar och i vissa politiska nämnder. Här är tanken att allmänheten/folket ska representeras av politikerna. Det gemensamma i USA och Sverige är tanken att myndigheterna inte själva ska tillåtas hantera de frågor som kräver myndighetsutövning. Varken i USA eller Sverige förutsätts att myndigheterna är ofelbara – därför de olika systemen med folkligt deltagande i, och insyn och kontroll över, myndighetsutövningen. Detta är i grunden mycket sunt.
I både USA och i Sverige är alltså tanken den att allmänheten dels ska utgöra en del av själva myndighetsutövningen, dels ska ha insyn i och kontroll över hur myndighetsutövning sköts. I båda länderna har lagstiftarna velat ha en motvikt till den kollegialitet som riskerar att skapas mellan jurister inom domstolsväsendet – åklagare, advokater och domare.
Samma risk för kollegialitet finns naturligtvis även inom socialtjänsten. I Umeå och i hela Sverige. Men HLJ-fraktionen är uppenbarligen blind för denna, mer eller mindre oundvikliga, kollegialitet bland ”de professionella”. De vill, liksom i förbifarten, ersätta behovet av folklig delaktighet, insyn och kontroll – när det gäller socialtjänstens myndighetsutövning – med ”Staten”. HLJ-fraktionen kan med fördel kallas för ”statsliberaler”. Och det som gäller för socialtjänsten måste även gälla för domstolarna. Logiken i HLJ-fraktionens tänkande att det folkliga deltagandet måste bort även i dessa – med väldigt långt gående konsekvenser.
Steg 5
Var finns huvudproblemen med myndighetsutövningen inom socialtjänsten? Två avgörande problem när det gäller myndighetsutövning inom socialtjänsten handlar om att 1) socialsekreterarna och deras chefer saknar utbildning för att göra rättssäkra utredningar, 2) de saknar även resurser i form av tid och pengar för att göra rättssäkra utredningar.
Men detta var ursprungligen varken socialsekreterarnas eller deras chefers ”fel”.
Vi måste arbeta tillsammans för (minst) två saker när det gäller socialtjänsten:
a) för att ämnet ”rättssäker utredningsmetodik” ska ingå i socionomutbildningen och, som en följd därav, för att socialtjänstens personal ska erbjudas betald vidareutbildning i samma ämne,
b) för ökade resurser till socialtjänsten i form av tid och pengar.
Men om socialtjänstens chefer vägrar acceptera brister i sin verksamhet – om de går till angrepp mot alla kritiker och mot alla utifrån kommande utrednings- och förändringsförslag – då omvandlar de sig själva till en del av problemet. Detsamma gäller för socialpolitiker som Hanna Lundin Jernberg.
Steg 6
Hanna Lundin Jernberg-fraktionen gör den existerande socialtjänsten till norm. Denna fraktion ser inte problemen med dagens rättsosäkra utredningar och bristande resurser. Eller problemet med ett minskande förtroende för socialtjänsten inom stora delar av samhället. I HLJ-fraktionen verkar se socialtjänstens chefer, och dagens utredningsmetodik, som ofelbara. Det är därför som HLJ-fraktionen föreslår att utesluta dagens politiker från myndighetsutövningen och istället vill ersätta det folkliga deltagandet med Staten.
Återigen: Deras attityd skulle inte endast drabba socialtjänsten. Skulle deras attityd slå igenom skulle det folkliga deltagandet även raderas ut från domstolsväsendet. Myndighetskulturen skulle tillåtas ”sluta sig” i alla sammanhang. Bevara oss för stats-liberalerna!
Steg 7
Viktiga myndighetsutövare borde ställa upp i val – för ökat folkligt inflytande. Även Arbetarpartiet anser att det finns brister i dagens folkliga deltagande, insyn och kontroll när det gäller myndighetsutövning. Men vi vill öka det folkliga inslaget – inte radera ut det genom att ersätta det med Staten. Hur då?
I USA tvingas både de mest ledande åklagarna samt domare att ställa upp i val!
Ja, det är sant. Folk kan alltså rösta bort de viktigaste representanterna inom rättssystemet: åklagare och domare. Detsamma gäller även för chefen för vad som i Sverige skulle kallas för ordningspolisen – sheriffen. Många av de mest ledande åklagarna, domarna och polischeferna måste alltså först förklara för väljarna varför de förtjänar sitt jobb och sedan – inför nästa val – varför de förtjänar att omväljas. Klarar de inte detta blir de varken valda eller omvalda. Skälet till denna ordning är bland annat att dessa tjänstemän anses bestämma i så viktiga frågor. De bestämmer nämligen ofta över liv och död.
Dessa myndighetsutövande politiker-tjänstemän kan kandidera till sitt jobb under något politiskt partis ”färg”. Men ofta kandiderar de till sitt jobb som ”oberoende”. Och detta kanske skulle vara det allra bästa.
Steg 8
Arbetarpartiet arbetar för att införa ett system som är inspirerat av det amerikanska när det gäller viktiga myndighetsutövare inom både stat och kommun. Vi arbetar för ett system där exempelvis två-tre (helst partipolitiskt ”oberoende”) personer skulle kandidera till jobbet som socialchef eller socialdirektör i kommunerna. Naturligtvis även i Umeå.
Steg 9
Socialdirektören borde tvingas ställa upp i val – och till omval. Vad skulle ett sådant system innebära? Skulle exempelvis en socialdirektör som tvingades svara inför umeborna i samband med valen bli mer noggrann när det gäller rättssäkra utredningar och när det gäller vidareutbildning av sin personal i utredningsmetodik? Eller skulle socialdirektören kunna vidmakthålla attityden av ofelbarhet? Var och en förstår naturligtvis svaret.
En socialdirektör som tvingas ställa upp i val, och till omval, skulle absolut inte kunna upprätthålla skenet av ofelbarhet. Kravet på att möta väljarna skulle tvinga alla som kandiderar till jobbet som socialdirektör att prioritera frågan om rättssäkerhet – om detta var en av de svaga punkterna i socialtjänstens verksamhet.
Steg 10
Ska även den minst kunniga kunna ställa upp i valet till socialdirektör? Det är en möjlighet. Men vem skulle rösta på den minst kunnige? Själv anser jag dock att det vore bättre om det i förväg slogs fast en miniminivå när det gäller de kunskaper som skulle krävas för att någon ska kunna ställa upp i val till positionen som socialdirektör. Kommunfullmäktige skulle exempelvis kunna besluta att en socialdirektör i Umeå ska ha:
a) socionomutbildning,
b) med vidareutbildning vad gäller rättssäkra utredningar,
c) tio års erfarenhet av arbete inom socialtjänst eller med socialtjänst jämförbart arbete.
Sedan kan endast de som har dessa meriter ställa upp i valet.
Avslutning
Det är denna politiska attityd av ökat folkligt deltagande i, och inflytande och kontroll över, myndighetsutövningen som jag ställer mot Hanna Lundin Jernberg-fraktionens strävan att radera ut det folkliga deltagandet i, samt inflytande och kontroll över, myndighetsutövningen i Sverige.
Nej till HLJ-fraktionens stats-liberalism.
Presentation
Om kommentarer på bloggen
Jag kommer endast att publicera kommentarer av seriös karaktär som relaterar till innehållet i blogginläggen.
Vill du kontakta mig – om innehållet i bloggen eller något annat? Hör av dig!
Telefon: 070-293 74 61,
090-19 47 35
E-post:
janlennart.hagglund@gmail.com
Sysselsättning: Ansvarig utgivare för Veckans Nyheter och ordförande för Arbetarpartiet
Född: På Umeå lasarett, har förblivit Ume trogen och är tillräckligt gammal för att ha tagit körkortet
Familj: Dotter född på Första Maj (när annars?) 1991 samt Marika
Bor: Nydalavägen, Berghem, Umeå
Bil: Volvo S80
Hobby: Styrketräning, fotografering och Andra världskriget
Bästa maträtten: Marikas Janssons frestelse
Förebilder: Sonny Liston (boxare), Keith Richards (Stones), Inga-Britt Ahlenius (anti-korruptionskämpe), Saga Norén (Länskrim Malmö) och Susanne Aidanpää-Ernstson (koncern-VD)
Musik: Rolling Stones, Dylan och i stort sett allt annat
Bästa egenskaper: Uthållig och stabil då det blåser
Sämsta egenskaper: Kolerisk, störande tidsoptimist och ofta för hjälpsam
Senast lästa bok: Hakkorset och halvmånen av Niclas Sennerteg