Inbromsningen i världsekonomin gör att mellan 400-450 personer sägs upp från Volvo Lastvagnar och något fler från konkurrenten Scania. Inom båda företagen är det visstidsanställda som drabbas då deras kontrakt inte förlängs. Volvo hade innan neddragningarna 17% av de anställda på visstidsanställningar.
De kraftiga neddragningarna är kontroversiella då både Volvo Group och Scania gjort stora vinster under 2011. Under de tre första kvartalen 2011 gjorde Volvo Group en vinst på 13,3 miljarder kronor – nästan en fördubbling jämfört med fjolåret. Personalneddragningarna ledde också till en protest vid Volvofabriken i Tuve.
Nya Arbetartidningen har talat med Robert Olsson, visstidsanställd vid fabriken i Umeå där 150-175 anställda får gå.
– Det känns som att de som fattar neddragningsbesluten befinner sig långt från verkligheten. De vet inte hur en fabrik fungerar. De har ingen aning om de problem som uppstår i produktionen när så många anställda får gå. Om konjunkturen plötsligt förbättras är det en stor kostnad att utbilda nya arbetare på alla stationer.
– Det är en stor försämring att den borgerliga regeringen ökat möjligheten att visstidsanställa från 12 till 24 månader. Vissa här på fabriken jobbade i företaget innan krisen 2008, fick sparken 2009 och återkom sedan under 2010. Trots att några av dem har flera års anställning bakom sig omfattas de nu inte av LAS. Istället kan arbetsgivaren välja och vraka bland”visstidarna”.
– I vår facktidning Dagens Arbete har dom räknat ut att varje anställd drog in 150 000 kronor i vinst till Volvo under 2010. Nu borde företagsledningen ha vett att betala tillbaka lite.