Kultur

Speltips: Arcanum – of Steamworks and Magick Obscura

PRESSBILD
Anton Hultdin
Publicerad i
#31
Lästid 4 min

Ett äventyr i en steampunk/fantasyvärld full av motsättningar mellan den gamla magin och den nya teknologin, mellan de långlivade alverna och dvärgarna och de kortlivade människorna. Ett spel till PC som inte kräver en värstingdator.

Äventyret börjar med att du befinner dig på en zeppelinare som kraschar. I vraket hittar du en herre som med sina sista andetag säger att ondskan är på väg tillbaka. Sen ger han dig en ring och säger att pojken som äger ringen vet vad som måste göras. Var han kom ifrån och vad han menade får man inte reda på förrän långt senare.

Du möts sedan av en ung, religiös, man som hävdar att du måste vara reinkarnationen av Nasrudin, alven som för länge sedan trollade bort den onda magikern Arronax och lade grunden för den största religionen i Arcanum, världen där äventyret utspelar sig. Du får välja om du vill låta honom följa med dig eller om du vill klara dig själv.

Som vanligt i rollspel så skapar man sin karaktär innan man vet något om vad som ska hända. Starten blir inte snabbare av att det finns enormt mycket att välja mellan, massor med olika raser, inriktningar, bakgrund och intressen. Du får ta något som du tycker verkar kul. Jag valde att agera dvärg med ett stort intresse för teknologi, framförallt att tillverka och använda skjutvapen och granater, och med en allergi mot magi. Senare visade det sig att jag skulle spela väldigt öppensinnad, god och frihetsälskande. Fint va?

Arcanum är ett väldigt stort och öppet spel där mycket händer. Du får välja vad som är av intresse att ägna dig åt, utifrån hur du vill spela, om det inte ska bli övermäktigt. Många av konflikterna och problemen du kan blanda dig i handlar om motsättningar mellan magiker och teknologer eller mellan raser. Jag minns särskilt en scen där orciska arbetare, som ses som djur av många, hade ockuperat fabriken de arbetade i pga dåliga arbetsförhållanden, ledda av en halvorc med något bättre förmåga att uttrycka sig. Utanför stod stadsvakten beredda att gå in och slå ner dom medan en intellektuell gnom talade om alla rasers rätt till frihet.

Du har däremot inte alltid tillgång till allt, för du blir olika bemött beroende på din karaktärs egenskaper. Min techdvärg blev bortjagad av butiksinnehavare för magiska föremål och de värsta skurkarna ville inte ha med mig att göra pga min, tydligen synbara, godhet.

Det är en välskriven historia i en intressant värld, där fokus inte behöver vara på din karaktärs utrustning och hur mycket stryk du tål, beroende på vad du vill göra det till förstås. Man har en ovanligt begränsad möjlighet att utveckla sin karaktär så man tvingas att begränsa sig om man inte vill vara halvdålig på allt. Utan det handlar om vad du väljer att göra, och hur. Vilka du väljer att hjälpa och lita på.

Spelet har en del buggar och designmissar, som t ex att föremål som ges till dig försvinner i tomma intet om du inte har plats för det i kappsäcken, samt att föremål du hittar och gör dig av med tidigt i spelet kan behövas senare men då vara oerhört knepiga att få tag på (ett tips är att behålla en av varje ädelsten och mineral). Så spara spelet nu och då.

Om du känner för ett rpg (role playing game, rollspel) som inte handlar om att i en moraliskt svartvit värld hugga ner 25 000 fiender med yxa för att med lite tur hitta en lite bättre yxa, och om du samtidigt gillar spelmekaniken i Fallout 1 och 2, då ska du testa Arcanum.

Tips om du ska spela spelet är att ställa in svårighetsgraden i striderna till ”easy”, för det var för svårt särskilt i början annars tyckte jag. Samt se till att striderna är turbaserade (turn based), för annars hinner du inte med i vad som händer.

Jag kommer förmodligen att spela igenom det igen om några år. Då kanske som en överlägsen alv som hatar allt vad teknologi heter och göra mig ovän med alla, bara för att se vad som händer då.

Spelet finns att köpa på nätet, bland annat på www.cdon.se och www.webhallen.com.

Lämna en kommentar