Av hänsyn till klimatet uppmanas vi resenärer att nyttja kollektivtrafiken, så att koldioxidutsläppen ska minska. Att bensinpriset nyligen översteg 15 kr per liter är ett exempel på hur de styrande via saftiga skatter försöker förmå oss att t ex åka mer buss och tåg. Det ska helt enkelt vara för dyrt att åka bil. Miljötanken må vara god, men problemet är att kollektivtrafiken inte utvecklas i takt med miljösatsningarna. Och det är ju lätt för politiker som själva kör flådiga bilar eller åker taxi, att hämningslöst slakta kollektivtrafiken. Att detta är ett faktum vittnar den stundtals kaotiska buss- och tågsituationen i t ex Vännäs och Sävar.
Ett skräckexempel är Holmsunds kollektivtrafik in till Umeå. Efter en ny offentlig upphandling som gav billigare kollektivtrafik, är nämligen kollektivtrafiken ännu sämre än tidigare. Numera klär jag mig alltid inför en bussresa som om jag skulle ut på en arktisk expedition. Detta eftersom bussen ofta är försenad eller helt uteblir och då får man vänta i ungefär en timme på nästa buss. Och anländer bussen får man sitta och svettas på ett trasigt säte, för detta skick på säten och bälten är nämligen vardagsmat. Dessutom medför alla uteblivna bussar att efterföljande bussar överfylls med pendlare.
Så istället för att sitta på bussen och ta det lugnt, tvingas man att under en mil stå upp i bussen och hoppas att man, vid en olycka, inte flyger ut genom framrutan och förvandlas till köttslamsor på 90-vägen, där busschauffören stressar fram i sin skrangliga buss.
Att kollektivtrafiken är så undermålig är ohållbart, i synnerhet mot bakgrund att Holmsund och Obbola enligt Kommunens översiktsplan förväntas öka med flera tusen personer, då man vill uppmuntra folk att bosätta sig i skärgården. Men vem vill bo i skärgården om kollektivtrafiken är så usel att man dagligen riskerar att komma flera timmar för sent till skola och jobb?