Kultur

Balett – på vatten!

Julia Andersson
Publicerad i
#85
Lästid 3 min

Tidigare har min enda relation till balett varit den Oscarsbelönade filmen Black Swan – och att det ser ut att göra ont i fötterna. Detta tills jag såg den svenske regissören Alexander Ekmans uppsättning av Svansjön, A Swan Lake, med Oslobaletten – som finns på SVT Play.

Först av allt. Begreppen finkultur och populärkultur används ibland. Jag personligen lägger ingen värdering i begreppen, men det finns de som lägger värderingar i dem. Enligt dessa är Finkultur = bra, intelligent och Populärkultur = mindre bra, folkligt, obildat. Själv har jag alltid sett mig själv som en sån där kulturell människa. Självbedrägeriet började redan på gymnasiet då jag läste ett program med kulturinriktning. Efter det har jag alltid slukat kultursidorna i dagstidningarna. Däremot har jag aldrig, på riktigt, tagit del av den s.k ”finkulturen”. Min kopp av te har alltid varit det populärkulturella, eller som det ibland kallas, ”fulkulturen”. Jag är orimligt intresserad och involverad i Paradise Hotel till exempel. Min inbillade (?) finkulturella sida har snällt fått hålla sig till Dagens Nyheters recensioner och essäer.

Tills nu – när baletten har börjat flörta med det populärkulturella! För det är precis det som Ekman gör i sin lekfulla uppsättning av den klassiska baletten. Hela andra akten dansas på vatten. Att ingen tänkt på det innan känns nästan befängt när man ser hur magiskt resultatet blir. Självklart ska Svansjön dansas på vatten! Utöver vattnet och dansarna innehåller föreställningen en galen ornitolog, en vattenrelaterad el-olycka, operasång och gummiankor.

Sa jag att det är åtta tusen liter vatten i operahuset? Kan tänka mig att en och annan ansvarig satt med hjärtat i halsgropen när vattnet började fyllas på. Ett nybyggt operahus i trä. Åtta tusen liter vatten. Men vad gör man inte för konsten? Hela uppsättningen andas av en lekfullhet utan begränsningar som jag tror gör att fler kan ta till sig en ”svårare” kulturyttring som balett (oavsett om de följer Paradise Hotel eller inte).

När du ändå tänker se föreställningen måste du också se det underhållande bakom kulisserna-programmet om hur Alexander Ekmans uppsättning av Svansjön växte fram. Och ifall du, som jag, blir en total Alexander Ekman-fantast kan du också lyssna på hans sommarprat i P1 från den 4 augusti i år där han fortsätter att berätta på sitt egna okonstlade sätt, om vikten av att leka och överraska. Att han förespråkar nytt, billigt och modernt inför renoveringen av Stockholmsoperan, där den tänkta renoveringen kommer kosta två miljarder och hålla operan stängd i tre år, blir för mig ytterligare ett kvitto på att Ekman vill att hans konstuttryck – och baletten – ska vara tillgänglig för alla.
(Nya säsongen av Paradise Hotel börjar måndag 31 augusti. Jag kommer sitta bänkad. Så lätt går inte de fulkulturella ränderna ur…)

Lämna en kommentar