TV-spelet Red Dead Redemption släpptes 2010. Spelet följde John Marston, en före detta laglös vars familj hålls gisslan av myndigheterna i syfte att pressa denna att fånga in eller döda sina tidigare bundsförvanter i ”Van Der Linde-gänget”. Hösten 2018 kom den efterlängtade uppföljaren Red Dead Redemption 2, som utspelar sig tolv år innan det första spelet och handlar om Marstons gamla gäng. Nu finns spelet tillgängligt till PC och kan därför spelas av en bredare publik.
Året är 1899. Industrialiseringen har slagit igenom på allvar. Den stora staden Saint Denis blomstrar och mörk rök bolmar ut fabrikernas skorstenar och tornar upp över den blåa himlen. Eran av laglöshet går mot sitt slut. Följden blir en klappjakt på kriminella ligor.
Huvudpersonen i Red Dead Redemption 2 heter Arthur Morgan. Arthur är, liksom Marston i föregångaren, uppvuxen i Van Der Linde-gänget.
Spelet kastar omedelbart in oss i handlingen – precis som en bra film. Efter ett misslyckat rån i den lilla staden Blackwater tvingas gänget fly upp till en isolerad, ogästvänlig och i stort sett obebodd bergskedja, i hopp om att undkomma både lagen och de prisjägare som är dem hack i häl.
Den karismatiske Dutch Van Der Linde, ledaren för gänget, håller ett laddat motivationstal. Temat framstår som väl inövat: behåll tron, morgondagen blir bättre, paradiset väntar bakom hörnet. Är du svag eller stark? För eller emot?
Dutch är en idealist, en slags Robin Hood-figur. Gänget rånar de rika och orättfärdiga och delar med sig av bytet med de fattiga. Nummer två inom gänget är den mer jordnära Hosea Matthews, som har en tillbakahållande effekt på Dutchs mer vildsinta drag. Arthur är den lojale följaren. Gänget består av en rad missanpassade individer som söker försoning. De har en dröm, ett högre syfte och mål. Dutch vill frigöra samhället från de inskränkningar i friheten som staten, opportunistiska oljebolag, prisjägare, charlataner, och kriminella ligor gör i människors vardag.
Men samhällsutvecklingen innebär att det finns allt mindre utrymme för gängets livsstil – om det egentligen någonsin funnits sådant utrymme. Dutch påstår sig ha en plan för hur de ska kunna fortsätta leva det liv de valt. Samtidigt verkar Dutch förändras, allt medan handlingen i spelet utvecklar sig. Eller är det Dutch sanna jag som kommer fram? Arthur drabbas av tuberkulos, tvivel och samvetskval. Bit för bit börjar gänget att krackelera och deras lojalitet sätts på prov.
Ett mästerverk i mitt tycke
Det som utmärker Red Dead Redemption 2 är inte enbart att spelet är snyggare och mer innehållsrikt än andra spel. Det är inte ett regelrätt actionspel. Du måste äta för att inte magra och jaga för att få mat. Din häst måste ryktas och matas. Du kommer att hugga ved, mjölka kor, bära höbalar, plocka växter, och rengöra dina vapen – och även dig själv. För blir du smutsig kommer omgivningen att reagera med (ibland) dräpande kommentarer.
Storyn upptar i skriftlig form 2000 sidor och dess kvalitet saknar motstycke i spelvärlden. Alla karaktärer är välskrivna och spelet är fullt med historiska anekdoter – exempelvis om hur den amerikanska staten behandlade ursprungsbefolkningen. Handlingen berättas i ett långsamt tempo och spelet är aningen komplext. Detta har utgjort en källa till kritik mot spelet. Praxis inom spelbranschen, på senare år, har varit att utveckla spel efter en publik som antas ha både tidsbrist och kort uppmärksamhetsspann.
Men detta har inte utvecklarna av Red Dead Redemption 2 tagit någon hänsyn till. De har satsat på att berätta sin historia och att berätta den i det tempo som storyn kräver – utan att urvattna dess innehåll. Det är just därför Red Dead Redemption 2 är ett så fantastiskt spel. I mitt tycke finns det inget spel som kan mäta sig med det.