Arbetsplatsrapporter

Elbussar i Umeå – en kostsam satsning som inte anpassats till det kalla vädret

Foto: Lars-Erik Utberg
Marie Salomonsson
Publicerad i
#177
Lästid 4 min

”En busschaufför, en busschaufför, det är en man med gott humör”, det är första raden i en gammal barnvisa. Numera lika vanligt med kvinnliga som manliga bussförare, men det där med gott humör kan nog diskuteras, utifrån problemen med elbussarna i Umeå.

Länstrafiken i Västerbotten upphandlar både den lokala och regionala trafiken. Entreprenören Transdev har uppdraget att trafikera Umeå tätort och Ultra är själva lokaltrafiken. Vilken Umeå kommun planerar, beställer och bekostar.

Ja, jag åker ju buss ibland och har funderat över varför det emellanåt står gröna elbussar övergivna runt om i stan. Så jag tog kontakt med en av busschaufförerna för att kolla upp vad som egentligen sker.

Varför är det trubbel med elbussarna?

– Ja, bussarna bara lägger av ibland och måste bärgas. Det händer alldeles för ofta, fast de är väldigt nya. De är tillverkade i Holland och inte optimala för Umeås klimat, särskilt inte under vintern med kyla och halka.

– Vi förare tycker att det borde finnas garantier från säljaren, men vi vet inte vad som står i avtalet. Hade jag köpt en bil med så här många brister så hade jag självklart hävt köpet.

Vilka drabbas?

– Resenärerna drabbas ju när bussar uteblir för att de har havererat. Vi förare stressas av att man aldrig vet om, och när, bussen bara ska stanna och dö.

Vems är ansvaret?

– Som jag förstår det så ägs bussarna av Umeå kommun via Ultra. Ansvaret borde vara kommunens om de står som ägare.

– De hade tagit med i upphandlingen att bussflottan ska vara fossilfri. El är ju framtiden. Men personligen tycker jag att de skulle ha tagit sig en funderare och provat i mindre skala innan de beställde 25 elbussar av en och samma tillverkare.

– Bussarna betalas ju indirekt via skattesedeln av oss alla. Jag är förvånad över att ingen grävjournalist rotat i alla miljoner som plöjdes ner i Hybricon innan den katastrofen lades ner.

Det lokala bussföretaget Hybricon anlitades fr.o.m. 2011 för att ställa om Umeås lokaltrafik från diesel- till eldrift. De tillverkade och sålde sina elbussar till kommunen och stod även för service och underhåll. Hybricons bussar hade också stora problem. Bland annat fungerade inte laddningen som den skulle under kalla dagar och företaget hade även problem att få fram reservdelar. Samarbetet mellan Umeå kommun och Hybricon avslutades 2021.

Hur hanteras problemet just nu och vad händer framöver?

– Transdev som driver stadstrafiken nu säger att bussarna uppdateras kontinuerligt i samarbete med det holländska företaget, VDL. Och vissa saker har blivit bättre, men tyvärr har vissa saker blivit sämre också.

– Framöver lär det bli fler elbussar. Två bussar av det kinesiska märket King Long har tydligen köpts in. Vi som förare har bara sett bilder på dem utanför bussdepån och de ska väl utrustas för att tas i drift.

– Det finns också bussar som drivs med HVO, en form av biodiesel. De bussarna är också fossilfria och generellt mer driftsäkra än elbussarna. I alla fall de korta blåa vagnarna som vi har i Umeå.

Ser du någon lösning på elbussproblematiken?

– Jag personligen vet att det inte finns perfekta elbussar oavsett tillverkare, men instinktivt tänker jag att bussar tillverkade i Sverige i grunden borde vara mer anpassade till vårt klimat.

Har ni busschaufförer fått delta i diskussionen om lösningar?

– Jag upplever att Transdev inte bryr sig om vad vi som är ute i trafiken dagligdags tycker och tänker. I vintras framgick det ganska tydligt då det gjordes en ”förbättring” som i verkligheten blev en försämring med allvarliga konsekvenser.

– Det handlar om ett antispinnsystem som för oss förare ute i verkligheten inte funkar som det ska. Vi hade möjlighet att använda en knapp som tillät ökad hjulspinning, som underlättade när det är grishalt, men Transdev kopplade ur den med motiveringen att många skador berodde på den.

– Men skadorna minskade inte och nu spinner vi loss för ingenting och blir stående på ställen som inte borde vara ett problem. Beslutet påverkar inte bussarnas drift på barmark, men är djupt obehagligt, olämpligt och i mitt tycke farligt på hala vägar.

Så halksäsongen kan tydligen bli äventyrlig! Och med prislappen på en elbuss på dryga 6 miljoner, så borde den fungera oavsett årstid och väglag. Eller vad tycker du?

Lämna en kommentar