Politiska rapporter

Lastbilschaufförer i Sydkorea strejkade och segrade

Strejkande lastbilschaufförer i Sydkora sitter på vägen med knutna nävar
Lastbilschaufförer i Sydkorea strejkade i åtta dagar för att behålla minimilöner och med krav på sänka bränslepriser. Foto: wspaper
Veronica Nordenström
Publicerad i
#177
Lästid 2 min

Den 7-15 juni genomfördes en större strejk bland lastbilschaufförer i Sydkorea. Transportarbetarna krävde att regeringen skulle förlänga ett antal åtgärder som infördes under corona-pandemin och som fungerat som ett skyddsnät för lastbilschaufförerna. Dessutom utgjorde strejken en protest mot stigande bränslepriser. Strejken påverkade även den sydkoreanska bil-, stål- och petrokemiska industrin.

Lastbilschaufförernas fackförening har 22 000 medlemmar varav ungefär 6 600 deltog i strejken. Även oorganiserade förare deltog i strejken. Kraven handlade bland annat om en förlängning av ett antal statliga åtgärder som garanterat en lägstanivå för fraktkostnader och minimilöner för chaufförerna. Åtgärderna infördes 2020 och skulle egentligen löpa ut vid årsskiftet. Majoriteten av lastbilschaufförer i Sydkorea är inte anställda av något företag utan betraktas som egenföretagare. Åtgärderna som infördes 2020 har inneburit en ökad trygghet för många chaufförer.

Vad ledde strejken till?

Trots att endast 6 600 chaufförer deltog i strejken innebar detta väldiga störningar för den exportberoende sydkoreanska ekonomin – vilket visar på transportarbetarnas styrka i dagens slimmade ”just-in-time”-produktion. Störningarna som uppstod i leveranserna till bil-, stål- och petrokemiska industrier ledde på sina håll till att företagen tvingades bromsa in produktionen.

De dagliga leveranserna föll med 90 procent enligt CNN. Den sydkoreanska staten beräknade att störningarna ledde till ett produktionsbortfall motsvarande mer än 1,2 miljarder dollar (drygt 12 miljarder kronor).

Förhandlingarna mellan regeringen och facket pågick i åtta dagar. Onsdagen den 15 juni lovade regeringen att lägga förslag på att förlänga systemet med minimilöner samt på att införa subventioner på drivmedel. I väntan på att parlamentet skulle rösta igenom förslagen blåstes strejken av och chaufförerna startade lastbilarna igen efter 8 dagars strejk.

Strejken var på sina håll hård. Regeringen via, transportministern Won Hee-ryong, hotade vid ett tillfälle med att regeringen kanske skulle tvinga tillbaka arbetarna till jobbet. Polis sattes in mot minst en av chaufförernas strejkvaktskedjor. Minst 23 personer greps. Men segern för lastbilschaufförerna visar att samordnade strejker lönar sig.

×
Du kan läsa artiklar till denna månad. Prenumerera för att få obegränsad tillgång till artiklar, poddradio, bloggar och webb-tv. Redan prenumerant? Tryck på knappen för att logga in.