Kultur, nöje och vetenskap

Rigas motormuseum – något för både den bilintresserade och den historieintresserade

Brezhnevs kraschade Rolls-Royce
I museets samling ingår bland annat denna Rolls-Royce som Leonid Brezhnev kraschade 1980.
Davis Kaza
Publicerad i
#178
Lästid 3 min

Riga är en mycket trevlig stad att semestra i på sommaren. Om du besöker Riga denna sommar får du inte missa att göra ett besök på Rigas unika motormuseum. Detta oavsett om du är bilintresserad eller inte.

Motormuseet inrättades 1989, medan Lettland fortfarande var en del av Sovjetunionen, och innehar den största samlingen av veteranbilar i hela Baltikum. Samlingen innehåller även motorcyklar, bussar och olika specialfordon. Det mest unika för en besökare från ”väst” är dock museets stora samling av bilar och motorcyklar som producerades under Sovjettiden.

ZAZ Zaporozhets och LuAZ – två ukrainsktillverkade bilar från sovjettiden.

Utställningen ger en verkligt unik inblick i bilindustrin på andra sidan Järnridån. Här finns klassiska bilmärken som Lada, Volga, Moskvitch och Zaporozhets – bilar som varje sovjetmedborgare ville ha men fick vänta åratal på att få. Många av dessa bilar byggde på västeuropeiska förlagor. Den första Moskvitch som producerades efter andra världskriget, Moskvitch 400, var exempelvis i grunden en Opel Kadett. Sovjetunionen hade nämligen ”kommit över” en Opel-fabrik i samband med att Röda armén ockuperade östra Tyskland under andra världskriget…

Rigas Motormuseum har också en unik samling lyxbilar som de kallar för ”The Kremlin Collection”. Denna samling består av bilar som ägts och körts av ledarskiktet inom den styrande byråkratin i Sovjetunionen mellan åren 1930-1970. I samlingen finns bland annat en av Josef Stalins ökända specialtillverkade bepansrade limousiner av det sovjetiska märket ZIS. Bilen väger över fyra ton – bara de sju centimeter tjocka glasrutorna väger över 200 kg styck!

En av Stalins ökända limousiner av märket ZIS. I baksätet skymtar en docka av diktatorn själv…

Bland de senare modellerna finns en Lincoln Continental som Leonid Brezhnev fick i present av Richard Nixon i samband med ett statsbesök 1973. Brezhnev var förtjust i lyxiga bilar och tyckte även om att köra dem själv. Den mest minnesvärda bilen i ”Kreml-kollektionen” är en annan av Brezhnevs bilar, en Rolls-Royce Silver Shadow från 1966. Bilen är nämligen kraschad! Enligt storyn var året 1980 och Brezhnev satt själv bakom ratten – möjligen efter att ha tagit sig ett glas vodka eller två – när det plötsligt dök upp en lastbil. Brezhnev hann inte reagera utan dammade rakt in i lastbilen. Hur bilen sedermera hamnade på just motormuseet i Riga är för mig en gåta. Men där står den, komplett med en Brezhnev-docka i naturlig storlek bakom ratten!

Museet har även en utställning om bilens historia, ett antal unika sportbilar samt en avdelning med bilar och motorcyklar tillverkade i Lettland. Tsar-Rysslands första bilmärke, ”Russo-Balt”, tillverkades i Riga. Den första modellen rullade ut ur fabriken 1908 – och kan naturligtvis beskådas på motormuseet. Till beskådan finns även Ford ”Vairogs”, som tillverkades på licens under 1930-talet samt flera minibussar av märket ”Latvija”.

Minibuss av märket ”Latvija” från bussfabriken i Riga som användes inför OS i Moskva 1980.

År 2016 renoverades museet och fick en rejäl ansiktslyftning. Det enda minuset är att museet ligger något avsides, ungefär en 30 minuters bussresa från centrala Riga. Men se bussturen som en möjlighet att se delar av Riga som turister sällan besöker. Besöker du Riga får du helt enkelt inte missa detta unika museum.

Undertecknad vid ett besök på Rigas motormuseum 2012 – före renoveringen.
×
Du kan läsa artiklar till denna månad. Prenumerera för att få obegränsad tillgång till artiklar, poddradio, bloggar och webb-tv. Redan prenumerant? Tryck på knappen för att logga in.