En stor majoritet av Tysklands buss-, tåg- och flygtrafik blev stillastående under en 24 timmar lång strejk den 27 mars. Strejken var ett resultat av att arbetsgivarna inte levererat ett acceptabelt bud i löneförhandlingarna och ett sätt att skapa press inför fortsatta förhandlingar.
Strejken organiserades av fackförbunden Verdi, som har 2,5 miljoner medlemmar och organiserar offentligt anställda, samt EVG som organiserar arbetare inom järnvägs- och busstrafiken. Verdi kräver löneökningar på 10,5 procent och EVG kräver 12 procent. Detta ska ses mot bakgrund av att priserna i Tyskland ökat med 9,3 procent mellan februari 2022 och februari 2023. Arbetsgivarnas bud ligger istället på 5 procent samt en engångssumma på 1000 euro i år och 1500 euro nästa år. Med andra ord innebär arbetsgivarnas bud sänkta reallöner.
Strejken innebar en nedstängning av nästan all busstrafik, lokal kollektivtrafik, järnvägstrafik, flygtrafik samt hamnar i Tyskland. Detta bör ses som ett exempel på hur fackförbund ska agera för att försvara sina medlemmars reallöner.
Martin Burkert, ordförande för fackförbundet EVG, har till den tyska tidningen Augsburger Allgemeine sagt att ytterligare strejker kan bli aktuella om arbetsgivarna inte kommer med ett acceptabelt bud. Detta står i skarp kontrast till ledningarna i de svenska industrifacken, som accepterade ett tvåårigt avtal som innebär ordentliga reallönesänkningar – utan att ens vifta med konfliktvapnet.