Vetenskap

Djupsömnen viktig för att bekämpa demenssjukdomar

En hjärna i vatten
Djupsömnen är viktig för hjärnans eget rengöringssystem. Foto: Gaetan Lee (CC BY 2.0)
Helené Rönnholm
Publicerad i
Lästid 4 min

Sedan millennieskiftet har antalet människor med sömnproblem ökat dramatiskt i Sverige. Bakgrunden är bland annat ett stressigare arbetsliv. Men även scrollandet på mobiltelefonen sent på kvällen bidrar till att försämra sömnkvaliteten. Att förbättra sin sömn kan föra med sig avsevärda hälsofördelar.

I stort sett varje natt sker det någonting fantastiskt i våra hjärnor. När vi somnar kommer vi att starta den neurologiska motsvarigheten till en djuprengöringscykel i en diskmaskin. Aktiviteten hos miljarder hjärnceller börjar samordnas och pendlar mellan aktivitet och vila. Likt långsamma vågor börjar blodet strömma in och ut ur hjärnan, vilket leder till att den sk cerebrospinalvätskan (CSF) som vanligtvis omger hjärnan kan sköljas in och pressas genom hjärnvävnaden. Det molekylära avfall som samlats under dagen kan på så vis städas bort.

Allt mer forskning pekar på att sömnens ”hjärntvättande” funktion har betydelse för våra hjärnors hälsa på längre sikt. Sömnen är ett mycket aktivt tillstånd för hjärnan och det verkar vara ett speciellt tillstånd för vätskeflödet i hjärnan. Detta enligt Laura Lewis, biträdande professor i biomedicinsk teknik vid Boston University i USA som har avbildat denna pumpningsprocess hos sovande människor.

Risken för demens och andra hjärnsjukdomar kan öka om vi inte får tillräckligt med regelbunden sömn. Detta på grund av att avfallet från hjärnan kan samlas på hög istället för att ”diskas” ut. När vi blir äldre har vi en benägenhet att få mindre djupsömn som gör det svårare att rensa ut skräpet. Forskarna håller dock på att finna sätt att öka denna typ av sömn vilket kan leda till att våra hjärnor hålls friskare längre.

Det har varit känt länge att sömnen har stärkande egenskaper men det var inte förrän 2012 som professor Majken Nedergaard vid University of Rochester Medical Centre i USA och hennes kollegor identifierade ett tidigare okänt ”rörsystem” i hjärnan. Detta vaknar till liv under sömnen och gör det möjligt för hjärnan att rengöra sig själv. Forskarna upptäckte en rad små kanaler som omger hjärnans blodkärl som gör det möjligt för CFS-vätskan att skölja igenom hjärnvävnaden med hjälp av blodets puls. Eftersom nervcellerna i hjärnan är extremt aktiva under dagen är detta system viktigt. All aktivitet gör att det bildas avfall som sedan måste rensas ut.

Nedergaard liknar det hela vid ett akvarium:

”Har du inte ett filter i ditt akvarium kommer all smuts till slut leda till att fiskarna dör. På samma sätt samlas alla dessa saker i hjärnan och måste avlägsnas”. En sådan farlig molekyl heter beta-amyloid, ett giftigt protein som ansamlas i hjärnan hos Alzheimerpatienter och som stör hjärnans funktion. Forskarna har kunnat påvisa att betydligt mer beta-amyloid avlägsnades från hjärnan under sömnen än i vaket tillstånd. Det finns även andra studier som har funnit ett sammanband mellan livslånga sömnproblem, förhöjda mängder av beta-amyloider och därmed också ökad risk för Alzheimers.

Hjärnans ”tvättsystem” kan även vara viktigt för att rensa bort många andra molekyler som kan samlas i hjärnan och leda till andra sjukdomar som exmepelvis Parkinsons, tror Nedergaard.

Av andra forskare har det spekulerats i att ”tvättsystemet” även kan visa sig ha betydelse när det gäller kopplingar mellan sömnstörningar och humörsvängningar som bipolär sjukdom eller psykiatriska sjukdomar som schizofreni.

Den djupaste fasen av vår sömn kallas långsamvågssömn, denna typ av sömn dominerar under de tidiga morgontimmarna. Det är under långsamvågssömnen som ”tvättsystemet” verkar vara som mest aktivt. När vi blir äldre uppvisar hjärnans inbyggda tvättsystem en dramatisk minskning av effektiviteten. ”Din diskmaskin fungerar bara med 20 procent av sin kapacitet”, säger Nedergaard.

Vår djupsömn är viktig av många anledningar. Förutom att hålla hjärnan fri från avfall så frigörs tillväxthormoner under djupsömnen, vilket bidrar till att reparera muskler, ben och immunceller. Djupsömnen är även viktig för minnet och vår reglering av blodsockret.

Den som utsätts för mycket stress, på jobbet och i livet i allmänhet, kan få störningar i djupsömnen. Även störande ljus i sovrummet kan påverka denna sömn. Liksom användandet av skärmar innan man ska sova. Därför är det viktigt att organisera sig för att förbättra sina arbetsvillkor. Och att lägga undan mobilen och istället läsa en bok när det är läggdags!

Lämna en kommentar

×
Du kan läsa artiklar till denna månad. Prenumerera för att få obegränsad tillgång till artiklar, poddradio, bloggar och webb-tv. Redan prenumerant? Tryck på knappen för att logga in.