Politiska rapporter

Två miljarder kronor på PR och reklam

Den offentliga sektorn i Sverige betalde nästan två miljarder till privata bolag för PR, reklam och kommunikation under 2021. Foto: Spinn 23
Agneta Björk
Publicerad i
#188
Lästid 2 min

Nästan två miljarder kronor är vad offentlig sektor spenderar årligen på att köpa PR, reklam och kommunikation från privata bolag.

Mest betalar statliga myndigheter, därefter kommer kommunerna och regionerna. Detta visar en sammanställning som tidningarna Dagens Samhälle och Resumé har gjort. Se tabell.

Statliga myndigheter806 miljoner kr
Kommunerna654 miljoner kr
Regionerna426 miljoner kr
Summa1 886 miljoner kr

Den enskilda organisation som lägger mest pengar på externa bolag inom pr och kommunikation är Stockholms stad. Under 2021 spenderade Stockholm nästan 117 miljoner kronor, vilket var mer än vad Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) lade ut under detta pandemiår. Storstäderna Göteborg och Malmö nöjde sig med blygsammare satsningar. Drygt 30 miljoner kronor lades på externa kommunikationsbolag.

Om man ser till antalet ”kommunikationskronor” per invånare är det en mindre kommun som utmärker sig bland de tio kommuner som köper mest, och det är västerbottenskommunen Skellefteå. De köper PR och reklam från privata bolag för 221 kronor per invånare. Detta kan jämföras med t ex Stockholm som ligger på 119 kr/invånare och Göteborg som endast lägger 54 kr/invånare.

Även på regionsidan utmärker sig Västerbotten. Trots att Västerbotten är en av de minst folkrika regionerna så ligger Region Västerbotten på femte plats när det gäller att spendera pengar på PR och kommunikation från externa leverantörer med sina drygt 23 miljoner kr.

Den allra största leverantören av reklam, PR och kommunikation till offentlig sektor heter Gullers Group. Detta företag har specialiserat sig på ”samhällskommunikation”, dvs att erbjuda kommunikationstjänster till offentlig sektor. 27 kommuner, sju regioner och 49 statliga myndigheter anlitade Gullers Group under 2021. Pr-byrån drog in 175 miljoner kronor från offentliga sektorn, vilket motsvarade 70 procent av bolagets totala omsättning.

Att kommuner, regioner och statliga myndigheter lägger ut enorma summor på PR och kommunikation från externa bolag samtidigt som det pågår nedskärningar inom vård, skola och äldreomsorg är minst sagt upprörande.

Lämna en kommentar

×
Du kan läsa artiklar till denna månad. Prenumerera för att få obegränsad tillgång till artiklar, poddradio, bloggar och webb-tv. Redan prenumerant? Tryck på knappen för att logga in.