Politiska rapporter

”Även lokförare måste få ha ett familjeliv”

Ett Öresundståg rullar in på stationen.
Blir tågstrejken av är förarna vid Öresundståg bland de första att gå ut. Foto: Sinikka Halme (CC BY-SA 4.0)
Patrik Brännberg
Publicerad i
#189
Lästid 3 min

Fackförbundet SEKO har varslat om strejk inom tågtrafiken. Under torsdagen meddelades att strejken skjutits upp till måndag den 15 maj. Om varslet blir verklighet kan totalt 1200 lokförare komma att gå ut i strejk. Veckans Nyheter har intervjuat en lokförare om de frågor som gör att lokförarna är beredda att ta till stridsåtgärder. 

Vilket är det viktigaste kravet från lokförarna?

– Det måste gå att kombinera jobbet och familjelivet, även för lokförare. Arbetsvillkoren för förarna har försämrats kraftigt efter att Trafikverket införde ett nytt system för tidtabeller under fjolåret.

– Det nya systemet gör att tågtrafikbolagen får ut listor med tågtider bara några veckor innan tågen ska rulla. Detta jämfört med tre månader, vilket gällde under det gamla systemet. I slutänden drabbar detta oss lokförare, som med kort varsel får nya scheman och ändringar i redan lagda scheman.

– Dagen innan ditt arbetspass kan du få veta att du ska jobba kväll istället för förmiddag. För den som har familj gäller då att kunna fixa barnvakt – eller att ställa in eventuella planer med familjen. I längden blir det ohållbart, det kan var och en förstå.

Hur länge har problemen med obekväma arbetstider funnits för lokförarna?

– Länge. Svårast är det för de som kör godstågen. En kollega till mig hade uppåt 40 timmars obetald arbetstid per månad.

– Ett arbetspass började med att hon körde godståg norrut. Sedan väntade hon på någon station i Mellansverige på tåget från Norrland. Arbetspasset avslutades med att hon körde detta tåg tillbaka söderut.

– Problemet var att det ibland kunde handla om tio timmars väntan på annan ort. Någon gång fick hon sova över på annan ort – utan ersättning från arbetsgivaren.

Hur har du själv klarat av de obekväma arbetstiderna?

– Min sambo jobbar också skift. Under lång tid sågs vi bara på helgerna. När vi fick tillökning i familjen insåg jag att det inte skulle fungera. Då bestämde jag mig för att läsa vidare.

– Nu är jag tjänstledig från lokförarjobbet – men hoppar in ibland och tar ett extra-pass. Det är nog inte bara jag som tvingas byta jobb på grund av arbetstiderna.

Vad tycker du om strejkvarslet?

– Det är rätt att gå ut i strejk för kraven på rimliga arbetstider. Hittills har arbetsgivarsidan erbjudit högre ersättningar för de arbetspass som kommer med kort varsel. Men det räcker inte. De extra pengarna ändrar inte grundproblemet. Några hundralappar extra kan inte ersätta familjen. I längden måste man kunna kombinera jobb och familjeliv. 

– Det är på tiden att facket sätter ned foten. Jag är besviken på att fackets ledning lagt sig för arbetsgivarna utan att ta någon egentlig strid i de senaste avtalsrörelserna. De har inte försvarat sina medlemmar.

– Tyvärr skulle jag inte bli förvånad om det skedde igen. De har ju redan gått med på att skjuta upp strejken en vecka. En strejk skulle visa vilken viktig roll lokförarna spelar i samhället. Utan oss stannar Sverige.  

Vad har du att säga till de resenärer som drabbas om tågen skulle ställas in? 

– Jag tycker att det är tråkigt för de resenärer som drabbas. Men jag uppmanar alla att tänka på att det handlar om viktiga frågor. Även lokförare måste kunna få ha ett familjeliv.

Lämna en kommentar