Internationellt

Historisk seger för bilarbetarna i USA

Bilarbetare demonstrerar i samband med strejken
Bilarbetarna var mycket väl medvetna om sina arbetsgivares stora vinster.
Patrik Brännberg
Publicerad i
#195
Lästid 3 min

Efter drygt 40 dagars strejk tvingade det amerikanska bilarbetarfacket UAW landets tre stora bilföretag till rekordhöga löneökningar. Strejken, som av facket döptes till ”Stand-up Strike”, omfattade för första gången alla tre biljättarna Ford, GM och Stellantis (fd Chrysler). Strejken är en av flera framgångsrika fackliga strider i USA det senaste halvåret. Tidigare har transportarbetare på UPS, piloter på American Airlines och vårdanställda på Kaiser Permanente vunnit löneökningar på över 10 procent. 

Bilarbetarnas avtal, som ännu inte har godkänts av en medlemsomröstning i facket, innebär genomsnittliga löneökningar på uppåt 30 procent på 4 år. En av de viktigaste delarna av överenskommelsen är att man avskaffat ett lönesystem som gav nyanställda och tillfälligt anställda mycket låga löner. Vissa av dessa grupper kan få löneökningar på uppåt 150 procent! Facket har också fått igenom ökade avsättningar till pensionärer. Till sist har man också fått igenom rätten att strejka mot fabriksnedläggningar. Enligt UAW gjorde strejken att företaget Ford höjde sitt avtalsbud med 50 procent jämfört med innan strejken.

Ny fackledning med nya metoder

I mars 2023 valdes Shawn Fain till ny ordförande i bilarbetarfacket – detta efter ett historiskt direktval, där medlemmarna själva fick tillsätta fackets ordförande. Den nya ledningen har genomfört strejken med nya och uppmärksammade metoder. Tidigare fackledningar inledde ofta förhandlingarna med högtidliga handskakningar med arbetsgivarsidan. Fain började istället med att varsla om stridsåtgärder. Detta för att sätta press på arbetsgivarna. Initialt togs tre mindre fabriker ut i strejk. Sedan har man, vecka efter vecka, ökat antalet fabriker uttagna i strejk.

Under förhandlingarna har Fain, i filmade klipp på sociala media, offentligt gått igenom arbetsgivarnas bud och dess för- och nackdelar. Klippen har varit riktade främst till fackets medlemmar – men har kunnat ses av alla. Detta är en enorm skillnad jämfört med tidigare fackledningar, som alltid hållit förhandlingarna hemliga. Fain har gång på gång pekat på bilföretagens vinster, aktieutdelningar och VD-löner för att bevisa att företagen har råd med löneökningar.

Både Biden och Trump besökte strejkvakterna

Den nya strategin har varit mycket framgångsrik när det gäller att vinna opinionen. Trycket gjorde att Joe Biden, som första president någonsin, besökte strejkvakterna vid en av fabrikerna. Till och med Donald Trump har tvingats säga att han stöder högre löner till bilarbetarna – även om han så klart inte gav stöd till strejken eller till facket.   

När UAW till sist, efter 40 dagars strejk, tog ut de tre företagens mest lönsamma fabriker i konflikt gav Ford upp och gick med på ett avtal. Dagarna efteråt följde även GM och Stellantis efter. Även andra bilföretag, där facken inte har tillräckligt många medlemmar för att gå ut i strejk, har lovat löneökningar i paritet med UAW:s avtal.

Än så länge är dock inte avtalet i hamn. Till skillnad från inom svenska fackföreningar måste avtalet godkännas av UAW:s medlemmar i en medlemsomröstning. I skrivande stund har 58 procent röstat ja till avtalet – men på GM:s fabrik i staden Flint i Michigan röstade 52 procent emot avtalet. En del arbetare gör tydligen bedömningen att man hade kunnat få ett ännu bättre avtal.

Svenska fackföreningar har en hel del att lära av det amerikanska bilarbetarfacket – både vad gäller stridsvilja och demokratiska strukturer.

Se Shawn Fain förklara förhandlingsresultatet:

Se UAW:s film om varför de strejkar:

YouTube player