Internationellt

Matleveransarbetare i Taiwan organiserar sig för bättre löner och villkor

Demonstrerande arbetare i Taiwan
Leveransarbetare demonstrerar utanför Taiwans parlament. Foto: Internationalist Standpoint
Anton Hultdin
Publicerad i
#198
Lästid 2 min

Leveransarbetare i Taiwan som jobbar åt UberEats och Foodpanda (liknande Foodora) har i flera år kämpat med strejker och protester för bättre arbetsvillkor.

Digitala tjänster för matleveranser växte i Taiwan, precis som i Sverige, betydligt under pandemin och sysselsatte år 2022 hela 145 000 leveransarbetare över landet. Med löften om ”frihet” och ”flexibilitet” lockade de till sig arbetskraft, men det har i verkligheten visat sig innebära långa arbetsdagar, otydlig och med åren minskande ersättning samt många arbetsplatsolyckor.

De upprepade minskningarna av leveransersättningarna har utlöst protester. När Foodpanda i januari år 2020 ändrade beräkningsmetod för leveransersättningar så minskade dessa från i snitt motsvarande 23 kr till mellan 18-20 kr, vilket ledde till att arbetarna strejkade och uppmanade alla att vägra utföra nya leveranser. Totalt 200 arbetare samlades också i Taipei, New Taipei, Taichung och Kaohsiung för att protestera.

Som ytterligare svar på bland annat dessa löneminskningar organiserade man i april 2021 fackföreningen National Delivery Industry Union (NDIU) för alla matleveransarbetare. Under första maj-demonstrationen 2023 uppmanade NDIU leveransarbetare, restauranger och konsumenter att bojkotta matleveransplattformarna under den dagen, samt ställde krav på minimilöner, tydligare regler för hur kompensationen räknas ut, försäkringar samt att leveransarbetarna ska ges ett rättsligt skydd. Trots att Taiwans arbetsministerium redan 2019 beslöt att matleveransplattformarna har ett arbetsgivarförhållande gentemot leveransarbetarna så undkommer de sina skyldigheter genom att anställa på provision.

I oktober 2023 samlades leveransarbetare från hela Taiwan till en presskonferens utanför Yuan, Taiwans lagstiftande församling (riksdag), där man krävde att lagförslaget förordning om leveransplattformar och lagen om skydd av arbetstagares rättigheter skulle antas, vilket skulle ge leveransarbetarna nödvändigt rättsligt skydd.

För arbetare i dessa typer av tjänster är det inte är lika enkelt att etablera kontakter med andra jämfört med på t ex ett fabriksgolv, och därmed ännu svårare att organisera sig för kollektiva åtgärder. Därför är de taiwanesiska leveransarbetarnas fackliga organisering och protestarbete för bättre arbetsvillkor särskilt imponerande och inspirerande.

Denna artikel är baserad på en längre artikel från International Socialist Forward i Taiwan.