I Dagens Nyheter (DN) uttalar sig IF Metalls ordförande Marie Nilsson om statistik som antyder att ungefär en tredjedel av mekanikerna på Teslas verkstäder i Sverige deltar i strejken.
– Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna, säger Nilsson (DN 19/2).
Detta är en inställning som måste kritiseras. Hårt.
Marie Nilssons uttalande är helt oacceptabelt och riskerar att sänka moralen bland alla de som är ute i strejk och alla som förstår vikten av att slå vakt om kollektivavtalen. Samtidigt visar Marie Nilssons uttalande att hon inte förstått, eller bryr sig om, den djupare betydelsen av Tesla-strejken.
Strejken handlar nämligen inte bara om huruvida de 130 mekanikerna på Tesla ska få teckna kollektivavtal. Den handlar om att försvara kollektivavtalens ställning. Utan kollektivavtal finns det inget golv för hur låga löner en arbetsgivare får sätta. Skulle Tesla gå segrande ur strejken riskerar det att uppstå en situation där fler företag följer Teslas exempel, vilket skulle leda till en oacceptabel maktförskjutning i samhället – från löntagarna till arbetsgivarna. Det är alltså principiellt rätt av facket, och nödvändigt, att vidta konfliktåtgärder mot Tesla. Och detta även om ingen av de 130 mekanikerna själv gick ut i strejk.
Strejkbryteri och Teslas fackföreningsfientlighet underminerar strejken
DN gjorde en stor affär av siffror i Medlingsinstitutets årsrapport för 2023. Enligt rapporten förlorades 1936 dagar på svensk arbetsmarknad på grund av Teslastrejken. Enligt DN motsvarar detta 44 heltidstjänster, och konstaterar sedan att endast en tredjedel av de ca 130 mekanikerna på Tesla varit ute i strejk. Men det går inte att dra några slutsatser om hur många individer som varit ute i strejk utifrån Medlingsinstitutets siffor.
Tesla har vidtagit en rad åtgärder för att se till att så få som möjligt ska delta i strejken. Ett ”nygammalt” inslag i konflikten är att Tesla på ett medvetet och organiserat sätt tagit in strejkbrytare för att underminera strejken. Organiserat strejkbryteri har varit i stort sett icke-existerande i Sverige på nästan hundra år. Dessutom är Tesla ökända världen över för sin fackföreningsfientliga inställning.- När den började så gick Tesla ut och frågade alla anställda om de skulle strejka eller inte. De som svarade ja var tvungna att städa ur sina skåp och de upplevde det som att de fick sparken. Många blev skärrade. Jag har pratat med många arbetsgivare och de säger att så gör man helt enkelt inte i Sverige. Det är en ovanlig åtgärd, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä (Dagens Arbete 19/2).
Teslas aggressiva hållning verkar ha tagit IF Metalls ledning på sängen.
– Vi hade inte räknat med Teslas beteende. När jag konfronterade dem om organiserat strejkbryteri i konfliktens början så bad de inte ens om ursäkt. Det är en väldigt ovanlig åtgärd och hade de inte kört på så, då hade nog ännu fler gått ut i konflikt (Veli-Pekka Säikkälä, Dagens Arbete 19/2).
Kollektivavtalen måste försvaras – oavsett hur många som strejkar
Att strejken handlar om kollektivavtalens ställning på den svenska arbetsmarknaden, och därmed är långt större än enbart Tesla, förstår varenda strejkvakt som i ur, skur och bitande vinterkyla gjort heroiska insatser för att försvara strejken. Denna insikt finns också hos många arbetare som inte är fackligt aktiva. Men den verkar uppenbarligen saknas hos IF Metalls ordförande. Nu måste all kraft inriktas på att hålla moralen uppe och vinna strejken mot Tesla. Efter strejken måste ledningens sammansättning inom IF Metall diskuteras.