Politiska rapporter

Intervju med strejkvakter vid Tesla i Uppsala

Två strejkvakter utanför Teslas verkstad i Uppsala
Linda Friberg och Tobias Andersson från IF Metall stod strejkvakter utanför Tesla i Uppsala. Foto: Davis Kaza
Tomas Westerström
Publicerad i
#201
Lästid 3 min

I slutet av maj har strejken mot Tesla och till försvar av kollektivavtalen pågått i hela sju månader. Strejken har varit extra infekterad då Tesla ända sedan starten använt sig av strejkbrytare. Nyligen avslöjades det att Tesla systematiskt missbrukat EU:s utstationeringsregler och flugit in strejkbrytare från flera västeuropeiska länder. 

Veckans Nyheter har besökt strejkvakterna vid Teslas verkstad i Uppsala för att ställa frågor om strejken, kampviljan och strejkbryteriet.

Strejken har pågått i över ett halvår nu och det är en av de längsta strejkerna i svensk historia, vad gör att ni orkar hålla ut?

– Det handlar om villkoren, att försvara kollektivavtalen. Tar vi inte den här fighten riskerar det att bli så att lagstiftarna får besluta, säger Peter Lydell, ombudsman på IF Metall. 
– Det är inget som någon av parterna på den svenska arbetsmarknaden vill. Den svenska modellen har fungerat bra för båda parter, och har lett till att det är få konfliktdagar i Sverge, fortsätter Peter Lydell.

– Vi brinner för det här, att få till rättvisa och bra villkor och schyssta förhållanden, tillägger Linda Friberg, avdelningsordförande i IF Metall Uppland.

– Sedan har vi strejkbryteriet, säger Peter Lydell. Vi har inte sett strejkbryteri i Sverige sedan 30-talet. De flyger till och med in strejkbrytare från utlandet.
– Det är förvånande att det finns anställda som valt att vara strejkbrytare. Man får mer betalt för att vara ute i strejk än att jobba. Dessutom har de strejkande fått en löneökning på 7 kr/timmen från och med 1 maj 2024.

– Men det är hela tiden fler som ansluter sig till strejken. Idag har fem nya anslutit sig, berättar Lydell.
– Det ger också bränsle!

Det har framkommit att Tesla flugit in strejkbrytare i rätt stor omfattning, vad tycker ni om det?

Det är katastrof. Vi vet att de bor på hotell och vi har sett dem komma till verkstaden med taxi, säger Lydell.
– Tesla använder sig av lagstiftningen kring utstationerad arbetskraft utanför lagens syfte. Tanken med den lagen är att kunna täcka luckor när det saknas rätt kompetens i Sverige. Den är inte tänkt att användas till strejkbryteri.
– Så de har töjt ordentligt på lagstiftningen, menar Peter Lydell.

Hur gör ni för att förhindra strejkbryteri?

– Vi försöker gå förhandlingsvägen. Men jag vet att det finns de som kan tycka att vi ska vara lite hårdare, säger Lydell.
– Vi informerar och tar mediavägen. Jag tycker att vi har nått ut bra i bland annat Sveriges Radio och Dagens Nyheter.
– I slutänden kommer ju även strejkbrytarna få bättre villkor om vi vinner strejken, avslutar Peter Lydell.