Den amerikanska södern har länge präglats av en stark opposition mot fackligt arbete. Därför är det en historisk seger att arbetarna vid Volkswagens fabrik i Chattanooga, Tennessee, har röstat för att låta bilarbetarnas fackförbund UAW, United Auto Workers, representera dem.
UAW har försökt att etablera sig i sydstaterna i över 40 år. För att en fackförening ska ha rätt att representera arbetarna på en arbetsplats i USA krävs det att en majoritet röstar för bildandet av en lokal fackförening. Arbetarna vid Volkswagens fabrik i Tennessee har genomfört omröstningar om huruvida de ska bilda en lokal fackföreningen både 2014 och 2019. Efter påtryckningar från republikanska guvernörer i flera sydstater, och hot om att dra in de generösa ekonomiska bidrag som delstaten Tennessee ger till företaget, förlorade facket de båda tidigare omröstningarna med knapp marginal.
Men inte den här gången. Trots att guvernörerna påstod att facket ”hotar våra jobb och våra värderingar” samt framförde sina sedvanliga hot om att dra in bidragen så vann facket en klar seger med över två tredjedelar av rösterna. Så vad är det som har förändrats?
Det finns två tydliga faktorer som ligger bakom denna framgång. Den första av dessa var pandemin. Covid-19 visade för många om hur sårbara de blir när samhället helt plötsligt inte fungerar. Efter att restriktionerna släpptes ökade antalet nya fackmedlemmar kraftigt.
Den andra faktorn är det fackliga uppvaknande som skett i USA de senaste åren, och då i synnerhet den strid som UAW tog under hösten förra året. I höstas utmanade UAW de tre jättarna Ford, General Motors och Chrysler/Stellantis (som primärt har sina fabriker i norra USA) genom att för första gången i fackets 88-åriga historia utlysa strejk – mot alla tre samtidigt! Strejken resulterade i en överväldigande seger för arbetarna. Den överenskommelse som facket skrev under ger arbetarna lönelyft på 25 procent under drygt fyra år.
Detta gav eko i sydstaterna. Bilarbetarna i söder tjänar 50 kronor mindre i timmen än sina kamrater med kollektivavtal i nordstaterna. Dessutom så saknar bilarbetarna i södern även en rad andra saker som UAW har förhandlat till sig i norr: sjukförsäkring, pensionsavsättningar, rätten till fem veckors semester samt ytterligare 19 lediga dagar i samband med helger.
Även om man kan glädjas åt den historiska fackliga segern i sig så är det fortfarande en lång väg att vandra för de amerikanska fackföreningarna – speciellt i Södern. Efter fabriken i Chattanooga hoppades UAW på att kunna etablera sig på Mercedes fabrik i Alabama. Men denna omröstning förlorade facket. Samtidigt utreds Mercedes av de amerikanska och tyska regeringarna för olaglig påverkan och trakasserier av arbetarna i Alabama för att förmå dessa att rösta nej till facklig organisering.
Och UAW har inte gett upp. Många andra stora märken står på tur i fackets strävan efter att organisera bilarbetarna: Toyota, Honda, Nissan, Volvo Cars och kanske viktigast av allt, Tesla. Om UAW lyckas så kan det ökade trycket på hemmaplan tvinga Tesla att lätta på sin antifackliga policy, något som kan få stor betydelse för den svenska Teslastrejken.