Det har nu gått 7 månader sedan strejken mot Tesla inleddes – en konflikt som understrukit vikten av kollektivavtalen och som entusiasmerat delar av den fackliga rörelsen i Sverige.
Ju längre strejken har pågått desto starkare har fackets argument blivit – speciellt till de anställda på Tesla. Successivt har fler och fler av mekanikerna vunnits till fackets sida i konflikten. Mekaniker bland annat i Malmö och Umeå har anslutit sig till strejken.
En av de strejkande som intervjuades i tidningen Dagens Arbete sa att det är många som fått sig en tankeställare när Elon Musk, Teslas VD, i mitten av april gjort ett utskick om att 10 procent av hela arbetsstyrkan skulle sparkas och att det kanske skulle bli hela 20 procent som skulle få gå. Visserligen började företaget återanställa folk under maj men godtyckligheten och oberäkneligheten från företagets sida gav vatten på kvarnen åt fackets argument.
Samtidigt fortsätter Tesla att manövrera. Sympatiåtgärderna från Seko och ST innebar att Tesla inte längre kunde ta emot post via staten. Detta ledde till att Tesla bland annat inte kunde få ut registreringsskyltar överhuvudtaget längre. Men då började företaget använda sig av en sorts lagliga bulvaner – kallade ”filialer” hos Transportstyrelsen – för att fortfarande få ut skyltarna. Från och med den 24 maj blockerar dock Seko och ST även detta förfarande.
Till detta kommer att ytterligare ett fackförbund har varslat om sympatiåtgärder. Det handlar om Unionen, som har tagit ut sina anställda vid ett företag som gör inspektioner av utrustning som Tesla använder i sina verkstäder – exempelvis fordonslyftar.
Att företaget försöker runda konfliktåtgärderna är känt – det mest skamliga och allvarliga är det utbredda strejkbryteriet. Men Tesla använder också småaktiga sätt. I Umeå dumpade Tesla all snö som skyfflats ihop på fastigheten på den plats där strejkvakterna brukade stå. Nu när snön smält bort har de börjat parkera bilarna på ett sätt som också syftar till att störa strejkvakterna.
Det mesta pekar på att det är en lång väg kvar till dess att Tesla tvingas teckna kollektivavtal. Men just nu ser vinden ut att blåsa fackets väg, med både fler anställda som ansluter sig till strejken och fler fackförbund som varslar om sympatiåtgärder. Vill du själv göra en insats? Anmäl dig då som strejkvakt! Kontakta din lokala avdelning hos IF Metall.
Källor: Dagens Arbete, Veckans Nyheter, Ekot