Internationellt

Fossila OS-sponsorer och IOK

Journalister och politiker - i samband med OS i Paris har de alla glömt Parisavtalet 2015. Bild: Rudy van der Veen (CC0)
Jan Hägglund
Publicerad i
#204
Lästid 3 min

De olympiska spelen har alltid varit fascinerande. De har bjudit på fascinerande rekord när det gäller idrottsliga prestationer. Men de olympiska spelen har också alltid bjudit på fascinerande rekord när det gäller hyckleri. Naturligtvis bidrar pengarna, alla miljarderna, till hyckleriet. Den Internationella olympiska kommittén (IOK) utgör ett centrum för hyckleriet.

Låt oss därför börja med att konstatera att IOK har ställt sig bakom Parisavtalet (FN:s klimatkonferens som hölls i Paris i december 2015). Avtalet hade som mål att begränsa den genomsnittliga globala uppvärmningen, jämfört med förindustriella temperaturer, till väl under en ökning på 2°C – men samtidigt sträva efter att den globala uppvärmningen skulle uppgå till högst 1,5°C. Målen var satta fram till år 2100.

Mot denna bakgrund framstår det som ett verkligt hyckleri att de olympiska spelens sponsorintäkter från några av de största oljebolagen i världen, från tillverkare av fossildrivna bilar och från flygbolag har tiofaldigats under de senaste tjugo åren! Summan har ökat från 24 miljoner US-dollar till 249 miljoner US-dollar (källa: New Weather Sverige).

Under många årtionden utgjorde tobaksindustrin en stor sponsor av de olympiska spelen.  Tobak dödar människor. Det gör även utsläpp av fossila bränslen tillsammans med den pågående globala uppvärmningen. US Tobacco Company var en sponsor av OS i Lake Placid 1980. Något som uppmärksammades. Genom en kampanj – i vilken aktivister, forskare och andra deltog – satte den kanadensiska olympiska kommittén stopp för tobaksreklamen inför OS i Calgary åtta år senare. Sedan dess förekommer ingen tobaksreklam i OS-sammanhang.

Tillbaka till den fossila lobbyverksamheten. Det har hållits många miljökonferenser och det har tagits många beslut bland annat i regi av FN och EU. Trots detta har alltså sponsringen av de olympiska spelen från oljeföretag, från tillverkare av fossildrivna bilar samt från flygbolag kunnat tiofaldigas under de senaste tjugo åren – det vill säga under precis de två decennier då frågan om fossila utsläpp och den globala uppvärmningen har diskuterats som allra mest.

Kriminella nätverk – särskilt framgångsrika sådana som tjänat mycket pengar på människohandel, vapenförsäljning och knarksmuggling – har alltid haft problem med pengatvätten. Det vill säga hur svarta pengar ska förvandlas till vita. När det gäller oljeföretag, tillverkare av fossildrivna bilar och flygbolag har många av dessa hittat en lösning på sitt behov att förbättra sitt rykte: de kan sponsra de olympiska spelen! Det finns ett uttryck för detta: ”sportswashing”.

Det är naturligtvis ironiskt att det omtalade Parisavtalet slöts i samma huvudstad som dagens olympiska spel hålls i – ett OS där ”sportswashing” är större än någonsin.  Man måste fråga sig: står de olympiska spelen över all forskning, alla överenskommelser och all moral.