Krönika | Arbetsplatsrapporter

22 år som restauranglärare

Kock som lagar mat i ett kök
Att vara lärare på restaurangskolan var inte alltid en dans på rosor. Foto: Rene Terp / Pexels
Kerstin Jonsson
Publicerad i
#205
Lästid 2 min

Under 22 år jobbade jag som restauranglärare på Östra Gymnasiet i Umeå. Det var en rolig men även jobbig tid. Många elever har passerat genom åren. Många minns jag men många har glömts.

Varje hösttermin tog vi in tre klasser med 16 elever i varje klass. Det var spännande att få nya elever och se hur de skulle anpassa sig på programmet. Många var intresserade och ville lära sig matlagning. Flera elever blev väldigt duktiga och sökte sig senare till fina krogar. Två av mina tidigare elever startade krogar i Stockholm och blev faktiskt kända för sin matlagning.

Ibland serverade vi luncher och middagar på skolan. Det blev populärt och många kom dit för att äta. Men det var tidvis tufft i köket. När några var sjuka eller kom för sent fick de som var där jobba hårdare och som lärare fick man skydna på dem och förklara att ”maten måste vara färdig när gästerna kommer.” Jag fick säga till på skarpen många gånger för att få det att flyta.

Det fanns också vissa elever som kom direkt från årskurs 9 som nog inte hade tänkt igenom vilket typ av program de sökt sig till. De var rädda för att ta i råa köttvaror, kyckling och fisk och många ville bara jobba med grönsaker och frukt. Vi förklarade för dem att vi var allsidiga och att det inte var en vegetarisk skola. När de skulle ut på praktik blev det bråk ibland. Krögarna ville inte ha besvärliga veganer och vegetarianer, så det var svårt att fixa praktikplatser.

Krögarna beklagade sig också för oss lärare. De tyckte att vi lärde eleverna för lite och att de inte kunde något. Men vad skulle vi göra? Banka i dem kunskaperna? När restaurangskolan startade 1981–82 var det mest äldre elever som sökte utbildningen. När det senare blev ett program för gymnasieelever som kom direkt från årskurs 9 förändrades förutsättningarna. Då var det 16-åringar som kom och skulle gå utbildningen. Och alla hade nog inte klart för sig vilket typ av program de sökt sig till. De behövde mycket träning och förkunskaper innan de var mogna för praktikplatser. Vilket var jobbigt för oss lärare. Men givetvis även roligt – när vi fick se eleverna växa in i sitt framtida yrke.

×
Du kan läsa artiklar till denna månad. Prenumerera för att få obegränsad tillgång till artiklar, poddradio, bloggar och webb-tv. Redan prenumerant? Tryck på knappen för att logga in.