33 000 anställda vid flygplanstillverkaren Boeing strejkar sedan 13 september. Det är den första strejken sedan 2008 och har totalt stoppat bolagets produktion av flygplan.
Strejken inleddes sedan arbetarna förkastat bolagets avtalsförslag som bland annat innehöll 25-procentiga löneökningar under en fyraårsperiod, då detta inte täcker de ökade levnadskostnaderna på grund av inflationen. Fackets avtalskrav har varit 40-procentiga löneökningar på tre år. Hela 96 procent av de anställda röstade för att strejka!
De strejkande är främst organiserade i fackföreningen International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) och är koncentrerade till delstaten Oregon och området kring Seattle. Men även 5 000 anställda vid Textron Aviation i Kansas deltar i strejken.
Jon Holden, ordförande för fackklubben IAM District 751 i Seattle, menar att strejken också färgas av att arbetarna fått stå ut med ”diskriminerande beteende, tvingande förhör och olaglig övervakning”. Bolaget har även tidigare flyttat produktionen av sitt flygplan 787 Dreamliner till en icke fackligt ansluten fabrik i South Carolina, något som också väckt ilska hos de fackligt anslutna arbetarna i Seattle-regionen.
Missnöjet bland arbetarna gentemot företagsledningen har varit stort under många år. Företagsledningens prioritet har varit effektivitet istället för kvalitet, enligt en analytiker hos CNN. Detta innebar bland annat att bolaget försämrade de anställdas pensionsvillkor. Samtidigt fick VD:n en löneökning på 45 procent 2023, till nästan 33 miljoner dollar!
Efter en veckas strejk presenterade arbetsgivaren ett nytt avtalsförslag som innebar löneökningar på 40 procent – men över fyra år istället för tre år som facket krävt. Även detta förslag förkastades av arbetarna, och strejken går därmed in på sin andra månad.
Ju längre strejken pågått desto mer aggressiv har Boeing-ledningen blivit. Mitt under strejken meddelade företagsledningen plötsligt att de skulle säga upp 17 000 anställda – 10 procent av företagets anställda. De som berörs av uppsägningar är dock inte de strejkande i Oregon. Detta är både ett resultat av att företaget befinner sig i stora ekonomiska problem och av att de vill splittra de som strejkar från de som inte strejkar. Underleverantören Textron Aviation har dock direkt angripit de strejkande och ensidigt avslutat deras sjukförsäkringar – en livsfarlig åtgärd i ett land som i princip saknar offentlig sjukförsäkring.
De strejkande har dock inte låtit sig skrämmas av arbetsgivaren. Den 15 oktober samlade fackklubben till ett stormöte för att visa Boeing-ledningen att de strejkande står enade och starka. De senaste åren har dessutom inneburit en rad viktiga segrar för den amerikanska fackföreningsrörelsen – nu senast för hamnarbetarna – vilket ytterligare har stärkt kampviljan hos de Boeing-anställda.