När Tesla vägrade att teckna kollektivavtal i Sverige deklarerade företaget att de ”inte hade kollektivavtal någonstans i världen” som ett argument till varför de sa nej. Det har dock visat sig att detta inte stämmer. Redan innan IF Metall utlyste strejken var Tesla bundet av kollektivavtal i tre andra europeiska länder – Frankrike, Finland och Belgien!
I Frankrike tecknade Tesla ett avtal med den fackliga organisationen CDFT redan 2021. Mellan 2021 och 2023 har de två parterna kommit överens om ett jämlikhetsavtal, två avtal om upprättandet av en samverkanskommitté samt ett avtal kring löner och villkor. Alla tre avtal finns publicerade på den franska regeringens hemsida. Exempelvis så kom Tesla och facket överens om en löneökning på 3,9 procent för att kontra inflationen i december 2022.
Ett annat land i Europa där Tesla är bundna av kollektivavtal är i Finland. Där är Tesla bundet av ett avtal som förhandlats fram mellan facket och arbetsgivarorganisationen som gäller för hela branschen, något som saknas i Sverige. Alla företag som verkar i branschen är enligt lag bundna att följa avtalet. Den stora skillnaden jämfört med Frankrike är dock att det finska Industrifacket inte haft någon direkt förhandling med Tesla. Facket har heller inte några förtroendevalda representanter på verkstäderna utanför Helsingfors och Tammerfors. Men det grundläggande avtalet reglar åtminstone löner och villkor för både arbetare och tjänstemän på Tesla Finland.
Belgien är ytterligare ett land där Tesla är aktiva som följer en liknande modell som Finland och Frankrike, med allmänna kollektivavtal som alla företag enligt lag måste följa.
Även om Tesla, till skillnad från i Finland, inte är juridiskt tvungna att teckna ett kollektivavtal här i Sverige så finns en förhoppning om att upptäckten av denna information ska ge ny vind i seglen för den pågående strejken i Sverige och hjälpa till att bryta dödläget som för närvarande råder.