Tidningen Dagens Arbete har avslöjat att Tesla-bilar importeras till Sverige genom hamnen i Trelleborg. Detta trots att fackförbundet Transport, som sympatiåtgärder till Tesla-strejken, riktar en blockad mot all lossning av Tesla-bilar sedan flera månader tillbaka.
IF Metalls strejk mot Tesla är nu inne på sin 14:e månad och ännu är ingen lösning i sikte. IF Metall fortsätter dock att få ett starkt stöd från den övriga fackföreningsrörelsen och allmänheten. Ett exempel är Transportarbetarförbundets sympatiåtgärder.
Men trots sympatiåtgärderna kommer alltså Teslabilar in i Sverige. Dagens Arbetets granskning visar att 5 000 bilar per år kommer in i Sverige genom färjetrafiken i Trelleborg. Det är en fjärdedel av alla Teslabilar som kommer till Sverige.
Det är helt enkelt så att långtradare med bilar kör direkt ifrån Teslas fabrik i Berlin till Rostock i Tyskland eller Swinoujscie i Polen. Där bordar de färjor som ska till Trelleborg och kör helt enkelt av lastbilarna själva när färjan anlagt i Trelleborg. På detta sätt kan Tesla kringgå Transports konfliktåtgärder – som enbart omfattar hamnarbetare. IF Metall har diskuterat med Seko om det går att göra något åt färjetrafiken. Men enligt Seko gör ”vissa sjöfartsbestämmelser” att det är svårt.
Hamnarbetarna är naturligtvis missnöjda över blockadbrottet. De vittnar om att det kommer lastbilar med Teslor så gott som dagligen. Det kan ibland röra sig om upp till 15 långtradare med bilar. En ombudsman för Transport, Anders Gustavsson, menade i en intervju till Dagens Arbete (eventuellt lite för entusiastiskt) att ”blockaden fungerar med full kraft” eftersom det inte är några svenska hamnarbetare som rör bilarna och att det blir lite krångligare för Tesla.
SD-kommunalråd: ”Åtgärderna har gått för långt”
Trelleborgs hamn ägs till 100 procent av Trelleborgs kommun. Redan före strejken hyrde Tesla lagerlokaler i hamnen. Sedan den 7 november har kommunen, via hamnbolaget, gått med på att utöka Teslas ytor med 13 000 kvadratmeter. Dessutom ska företaget få utföra ”visst servicearbete” i lokalerna.
Detta stöd till Teslas möjligheter att fortsätta bryta Transports blockad och importera bilar genom Trelleborgs hamn stöds av kommunstyrelsens ordförande i Trelleborg, Sverigedemokraten Mathias Andersson. Dagens Arbete frågade Mathias Andersson (SD) om hans uppfattning om att facket ser det som att Trelleborgs kommun valt Teslas sida i konflikten:
– Vi ska värna den svenska modellen, svarade Andersson (SD). Samtidigt måste det finnas någon rim och reson. Nyligen gav de sig på ett företag här i Trelleborg som tog emot Teslas registreringsskyltar, ett litet företag.
– Jag tycker att åtgärderna har gått för långt.
SD – ett arbetsgivarparti
Här visade Mathias Andersson att SD, när det kommer till kritan, är ett arbetsgivarparti. Det är inte facket som har gått för långt. Om facket backar och Tesla tillåts vägra teckna kollektivavtal riskerar detta att öppna för att fler företag vägrar – eller till och med säger upp befintliga avtal. Utan kollektivavtal finns det inget golv för hur låga löner en arbetsgivare kan sätta. Därför måste kollektivavtalens ställning försvaras.
Facken i Trelleborg bör undersöka vilka möjliga stridsåtgärder som kan vidtas mot Teslas lager i Trelleborgs hamn.