Politiska rapporter

Tesla ser ut att mista sin fristad i SD-styrda Trelleborg

Lastbilar bakom taggtråd i Trelleborgs hamn
Tesla har kunnat bryta Transports blockad och importera bilar via Trelleborgs hamn. Foto: Håkan Dahlström (CC BY 2.0)
Sandra Ahlqvist
Publicerad i
#211
Lästid 2 min

Veckans Nyheter har tidigare rapporterat om hur en fjärdedel av alla Teslabilar som kommer till Sverige kringgår hamnblockaderna via färjetrafik från Tyskland till Trelleborg. Men vid årsskiftet kan det vara slut på detta kryphål.

Genom att lasta elbilarna på lastbilar som Tesla själva kör på och av färjorna har de lyckats kringgå hamnblockaden. Detta då inga hamnarbetare rört vid bilarna. Och eftersom de redan innan konflikten med IF Metall hyrde lagerlokaler av kommunen i SD-styrda Trelleborg har staden blivit en viktig strategiskt punkt i Teslastrejken.

Men när avtalet utökades i november med ytterligare lokaler på 13 000 kvadratmeter och företag tilläts bedriva ”visst servicearbete” i lokalerna riktades skarp kritik mot det kommunala hamnbolaget, både från Transportarbetarförbundet och den politiska oppositionen som krävde att avtalet skulle rivas. Ursprungligen tog kommunstyrelsens ordförande Mathias Andersson (SD) Teslas sida i konflikten när han hävdade att det kommunala bolaget hade agerat korrekt och att ”åtgärderna hade gått för långt”.

Kritiken tycks dock ändå ha fått viss effekt. Enligt de senaste handlingarna som framkommit löper det nuvarande avtalet mellan hamnbolaget och Tesla ut den sista december 2025. Trelleborgs hamns nya VD, Malin Collin har nyligen kommenterat att de ”i nuläget inte har några planer på att ingå nya avtal med Tesla”.

Om Collin står fast vid sitt ord skulle det innebära att Trelleborg tar sitt ansvar för att hindra strejkbryteriet då Tesla skulle behöva lämna lokalerna vid årsskiftet och tappa en viktig fristad i Sverige. Detta vore en seger för de strejkande mot det arbetsgivarvänliga SD-styret i Trelleborg.