Veckans Nyheter når Martin Berg, ordförande för Hamnarbetarförbundet, dagen efter att fackförbundets strejkaktioner inletts. Aktiviteterna inleddes med en sex timmar lång strejk i alla hamnar i landet där Hamnarbetarförbundet har medlemmar.
Martin Berg berättar att arbetsgivarsidan hittills inte ens velat diskutera fackets krav.
– Hittills har de inte ens kommenterat våra krav utan bara sagt blankt nej, säger Berg.

Hamnarbetarförbundets viktigaste krav handlar om ökat skydd för förtroendevalda. Detta har aktualiserats efter att förbundets vice ordförande, Erik Helgeson, blivit orättfärdigt uppsagt efter att offentligt ha uttalat sig å fackets vägnar om en konfliktåtgärd. Förbundet kräver också bättre villkor för anställda hos bemanningsföretag.
Kraven och konflikten är djupt förankrade bland hamnarbetarna.
– Både kraven och konfliktvapnet har brett stöd bland våra medlemmar. I en medlemsomröstning sa 90 procent av medlemmarna ja till strejken, säger Martin Berg.
De initiala strejkvarslen handlar om kortare punktåtgärder vid olika hamnar under cirka en vecka. Enligt Martin Berg har Hamnarbetarförbundet diskuterat hur man sedan ska trappa upp konflikten men man har ännu inte fattat något beslut i frågan.
Arbetsgivarna anmälde konflikten till AD – men förlorade
Arbetsgivarsidan har hittills agerat mycket aggressivt. Strax innan konflikten bröt ut anmälde arbetsgivarna konflikten till Arbetsdomstolen (AD). Arbetsgivarna hävdar att det faktum att Transportarbetarförbundet skrivit på om ett nytt kollektivavtal gör att Hamnarbetarförbundet, enligt lagen, automatiskt måste skriva på ett exakt likalydande avtal. Därmed skulle Hamnarbetarförbundets konflikt vara olaglig.
Enligt Hamnarbetarförbundets jurist, Frederik Batzler, skulle en sådan tolkning av lagen helt förändra svensk strejkrättslagstiftning och att arbetsgivarnas argumentation var svag. Den 26 maj beslutade även Arbetsdomstolen till Hamnarbetarförbundets fördel och förklarade att strejken inte bryter mot konflikträtten.
Tar in strejkbrytare
Arbetsgivarna har även trappat upp konflikten på andra sätt. Detta genom att ta in strejkbrytare! I Halmstads hamn tog man in strejkbrytare för arbetsuppgifter på Stena line. I Göteborgs hamn mobiliserade arbetsgivarna kontorspersonal, arbetsledare och chefer för att lasta ett fartyg på väg till belgiska Ghent. Det belgiska hamnarbetarfacket svarade dock på detta genom att vägra att lossa det berörda fartyget under ett antal timmar.
Trots arbetsgivarsidans aggressivitet är Martin Berg är hoppfull vad gäller strejkens möjligheter.
– Om vi inte trodde att vi skulle vinna så skulle vi aldrig ha utlyst konflikten.