Veckans Nyheter fortsätter att prioritera bevakningen av Hamnarbetarförbundets strejk – en strejk som berör de framtida rättigheterna för alla löntagare. Och fackföreningar. // Redaktionen
Trots ett flertal punktstrejker och lockouter är läget oförändrat i konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarsidan Sveriges Hamnar. Efter ett nytt resultatlöst möte den 8 juli är nu inga nya konfliktåtgärder utlysta från någon av sidorna.
– Medlarbudet är detsamma som vi redan sagt nej till. Våra krav handlar fortfarande om att stärka skyddet för förtroendevalda fackliga företrädare samt att förbättra arbetsvillkoren för bemanningsanställda, säger Kent Sehlstedt, ordförande för Hamnarbetarförbundet i Holmsund utanför Umeå.
Sehlstedt beskriver en situation där arbetsgivarsidan hittills intagit en oresonlig och provokativ attityd. Man har bland annat försökt få strejken olagligförklarad i Arbetsdomstolen två gånger. I Holmsund har facket gått med på en dispens för produkter från papperstillverkaren SCA. Men arbetsgivarsidan har valt att inte nyttja dispensen och sedan skyllt på strejken när produkter blivit stående.
– Vår förhandlingsdelegation har blivit kallade till Stockholm, men när vi väl kommit fram, i sista sekund, fått höra från arbetsgivarsidan att de valt att inte förhandla med oss. Det är inte att behandla sin förhandlingsmotpart med respekt.
På flera ställen har arbetsgivarsidan dessutom använt sig av medvetet strejkbryteri. I flera hamnar har arbetsledare och administrativ personal tagit över arbetsuppgifter som skulle ha gjorts av strejkande.
– Mest uppseendeväckande är ändå vad som hände i Halmstad, berättar Sehlstedt. Där tog arbetsgivarna in ett bemanningsföretag som annonserade på internet med orden “Vi jobbar – när andra inte gör det”. En av våra medlemmar ringde upp firman anonymt och fick veta att man skulle ersätta de strejkande i hamnen. Firman själv påstår att de inte bryter mot strejken då de har avtal med Transportarbetarförbundet.
Hittills har beteendet från arbetsgivarsidan snarast ökat stridsviljan bland Hamnarbetarförbundets medlemmar. Enligt Sehlstedt har flera av medlemmarna snarare uttryckt en vilja att trappa upp konfliktåtgärderna. Och fortsatt konflikt kan bli kostsam för arbetsgivarsidan: varje timme som ett fartyg står vid kaj kan kosta uppåt 100 000 kronor extra.
Konflikten i hamnarna har blivit extra laddad efter att Hamnarbetarförbundets vice ordförande, Erik Helgeson, fått sparken från hamnen i Göteborg. Detta skedde efter att Helgeson framträtt offentligt och förklarat varför facket beslutat om en tidsbegränsad blockad mot vapentransporter till Israel. Dagen efter fick Helgeson ett besked om avsked och arbetsgivarna gick ut med ett pressmeddelande där Helgeson framställdes som en säkerhetsrisk. Mot bakgrund av detta kräver facket högre skadestånd för arbetsgivare som avskedar fackligt förtroendevalda på olaglig grund.
Fackets andra krav handlar om arbetsvillkoren för bemanningsanställda. Sehlstedt berättar att de kan vara anställda på heltid – men bara ha 60% av arbetspassen inplanerade i förväg.
– Det gör att de kan bli inkallade lite när som helst på 40 % av arbetstiden utan någon förvarning. Helt plötsligt kan du bli uppringd och få höra att du ska jobba kvällspass. De bemanningsanställda blir livegna utan möjlighet att planera sitt liv. Vi kräver att även bemanningsanställda ska få ut sina scheman i förväg – så att de kan planera för familjelivet, säger Sehlstedt.
Under de kommande veckorna ska Hamnarbetarförbundets styrelse träffas för att besluta om hur konflikten ska tas vidare. På spel står både rätten att engagera sig fackligt och möjligheten till ett privatliv för bemanningsanställda.
Hamnarbetarförbundets sak är vår – och borde vara alla fackföreningars.
Stöd Hamnarbetarfackets strejkkassa på Swish 123 132 19 59 eller Bankgiro 177-9750!