När meningsskiljaktigheter uppstår mellan fack och arbetsgivare tror endast en av tio att arbetsgivaren har rätt. Över tre gånger fler tror att facket oftast har rätt.
I en undersökning av Novus på uppdrag av tidningen Arbetsvärlden ställdes frågan: Vem tror du oftast har rätt i en konflikt mellan fack och arbetsgivare? Svaren visar att få tror att arbetsgivarna har rätt. En större andel (34 procent) tror att facken och arbetsgivarna har rätt lika ofta. De som anser att facket oftast har rätt är ytterligare något fler med 37 procent av befolkningen som helhet.
Tilltron till facket är större bland de som uppgav sig vara arbetare. Av dessa anser fyra av tio att facket oftast har rätt. Mest uppseendeväckande var gruppen svenskar mellan 18 och 34 år. Av de unga vuxna svarar över hälften att de tror att facket oftast har rätt vid konflikt med arbetsgivare. Detta bådar gott för oss som vill se en pånyttfödelse för en kämpande fackföreningsrörelse.
Bland fackmedlemmar så är föga förvånande tilliten till facken högre än genomsnittet. 40 till 49 procent tror på facket. Det är ändå en stor andel av fackmedlemmarna som tror att parterna har rätt lika ofta (31–37 procent). Mellan 8 och 9 procent tror till och med att arbetsgivaren oftast har rätt.
Arbetsgivarorganisationen Almegas representant kommenterar resultatet med att det är problematiskt att tilltron till facket är så stor. Den fackliga tankesmedjan Katalys tycker å andra sidan att det är oroväckande att så många fackmedlemmar tror på arbetsgivaren i stället för facket.
Här har facken skäl till självkritik. Åratal av alltför stor passivitet, oförmåga att anpassa sig till den moderna arbetsmarknaden med bemanningsföretag och otrygga anställningar samt ledningar som lönemässigt ligger närmare direktörerna än medlemmarna har skapat en misstro mot facket bland vissa skikt av löntagare.
