Yttrande- och tryckfriheten
måste försvaras. Arbetarpartiet
behöver Dig i denna kamp – som hårdnar
_______________________________
Ingress
Det är skrämmande vad en debatt om snöröjning kan avslöja. De som följer min blogg vet att vi i Arbetarpartiet tog upp bristerna i snöröjningen på senaste kommunfullmäktige måndagen den 30 januari. Jag hade varit med om att skriva en interpellation (frågor med text som ska besvaras). I vår interpellation stod det bland annat följande:
”Under mina drygt 50 år som bilförare i Umeå på vintern har jag aldrig varit med om så stora problem med vägunderlaget.
Vidare
”Vid ett av snöfallen hann inte snöröjningen med alls. På många gator pressades snön ihop av tyngden från bilar, lastbilar och bussar. Detta skapade ett mycket ojämt underlag med stora nivåskillnader. När snön började smälta, och sedan frös till is, fick vi dagens situation med massor av iskanter på fem, tio, centimeter mot vilka personbilar riskerar att slås sönder. Bristerna i snöröjningen har även inneburit att många gator idag är för smala, att ledade bussar har svårt att ta sig fram och att sikten på många håll är dålig på grund av snöhögarna. Förtätningen av kommunen har dessutom inneburit att avlastningsytorna idag är långt färre än tidigare. Situationen är helt enkelt oacceptabel.
Del ett
En del av förklaringen till bristerna i snöröjningen beror naturligtvis på vädret. Men vädret, som varit dåligt under årsskiftet 2022/2023, kommer även att vara ett problem – och troligtvis ett större sådant – vid årsskiftet 2032/2033! Det vore ”tjänstefel” om inte Umeå kommun planerade för detta…”
Vi avslutade med att ställa följande frågor till Tekniska nämndens ordförande:
1. Är du beredd att öka resurserna till snöröjningen redan denna vinter?
2. Hur avser du [att] förbättra vinterväghållningen i kommunen framöver?
Så långt Arbetarpartiets interpellation (frågor). Frågor som naturligtvis skrevs på grund av situationen före mötet med kommunfullmäktige den 30 januari.
Svaren från Tekniska nämndens ordförande Christina Bernhardsson (S) var en besvikelse.
Del två
På den första frågan blev svaret ett Nej. Bernhardsson var inte beredd att öka de ekonomiska resurserna till snöröjningen denna vinter. Orsaken uppgavs vara brist på pengar. Uppenbarligen vill inte Tekniska nämndens ordförande begära medel från Kommunstyrelsens anslag för oförutsedda behov – något som är fullt möjligt. Om viljan hade funnits.
Del tre
Den andra frågan besvarades inte. Trots en lång text så lyste svaret med sin frånvaro. Vi fick däremot veta att kommunen prioriterar kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafikanter. Det är bra. Men samtidigt uppfattade jag detta som en markering från Bernhardsson – riktad mot alla som äger och kör en personbil. Dessa är inte prioriterade.
Nu förhåller det sig på följande sätt: ALL yrkestrafik som bussar, lastbilar, ambulanser, färdtjänstens taxibilar, andra taxibilar OCH privatägda personbilar färdas huvudsakligen på samma – av bristande snöröjning drabbade – gator i Umeå. Om de privatägda personbilarna riskerar att slås sönder mot fem till tio centimeter höga iskanter löper även ambulanser, färdtjänstens taxibilar, andra taxibilar samt övrig yrkestrafik samma risk att slås sönder mot samma iskanter. Och blir gatorna för smala eftersom snön inte hinner tas bort drabbas både bussar, lastbilar och andra fordon. Bussturer har tvingats ställa in. Att kombinationen av vädret och bristande resurser till snöröjningen kommer att drabba all trafik – inklusive bussar samt gång- och cykeltrafik – borde alla kunna förstå. Det är gator och trottoarer i allmänhet som måste prioriteras – inte endast de gator där bussarna (och så många, många andra) kör samt gång- och cykelstråken. Detta kräver mer resurser till snöröjningen.
Del fyra
Arbetarpartiet (AP) försökte alltså få de ansvariga, S och MP, att förstå att denna vinter inte bör ses som ett undantag. Det var därför som vi skrev följande: ”Men vädret, som varit dåligt under årsskiftet 2022/2023, kommer även att vara ett problem – och troligtvis ett större sådant – vid årsskiftet 2032/2033! Det vore ”tjänstefel” om inte Umeå kommun planerade för detta…”
Vi ville alltså få de styrande att tänka tio år framåt.
De flesta, som håller sig informerade om vad vetenskapen har att berätta, vet att även Umeå har mer ”extremväder” att vänta. Tyvärr verkade Tekniska nämndens ordförande inte vilja ta fasta på detta. Men det verkade däremot socialdemokraternas andra kommunalråd, Janet Ågren, göra. På sitt alldeles egna och lite skrämmande sätt. För kommunalrådet Janet Ågren verkade ha missförstått innebörden av extremvädret. I debatten sade hon nämligen följande: ”Det är inte säkert att nederbörden kommer som snö” (VK 31/1-2023)!
Del fem
Oj, oj, oj, Janet Ågren. Kommunalrådet har uppenbarligen inte förstått följande: Ju mer nederbörd som kommer som snöblandat regn, eller som regn, och som därefter fryser till is under natten, ju svårare kommer det att bli att sköta väghållningen. Isröjning är nämligen svårare än snöröjning! Detta var själva utgångspunkten för vår interpellation. Janet Ågren verkade ha en dålig ”klimat-dag” på fullmäktige den 30 januari.
Del sex
Men det fanns även glädjeämnen. Arbetarpartiet fick stöd för behovet att tänka tio år framåt när det gäller planeringen för snö- eller isröjningen. Detta från en insiktsfull centerpartist vid namn Fredrik Rönn. Han ville också ha en långsiktig strategi och planering. Det var även andra i fullmäktige som hakade på när det gällde behovet av fria ytor att tippa snön på – så att all snö inte skulle behöva fraktas så långt via lastbilar. Detta är nämligen dyrt, dyrt, dyrt!
Avrundning
Om jag skulle sammanfatta debatten om snöröjningen blir det tyvärr på följande sätt: Tekniska nämndens ordförande (S) ville inte ta strid för mer resurser till bättre snöröjning denna vinter. När det gäller kommande vintrar ”hoppas” hon på mer resurser. Men ingen från S eller MP verkar se behovet av långsiktig planering. Eller fler fria ytor (grönytor på sommaren). Attityden var: ”Snöar det så snöar det”.
Till sist: de som sköter snöröjningen jobbar bra. Tyvärr har många av Umeå kommuns egna förare sagt upp sig. Detta var en annan, skrämmande, insikt som följde av debatten. Och något som jag hoppas återkomma till.
Det är faktiskt skrämmande vad en debatt om snöröjning kan avslöja?