
Thorén Arena – igen. Arbetarpartiet kommer att kräva svar på tre viktiga frågor i samband med kommunfullmäktige 25 mars.
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
De styrandes beslut om att göra en extern värdering av Thorén Arena är en delseger för oss som velat se pappren på bordet för denna affär. Men ännu kvarstår många frågor rörande hur de styrande, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, har hanterat ”Thorén-affären”. Det handlar bland annat om varför de styrande ”fläskat på” med 10 extra miljoner till Thorén – pengar som riskerar att tas från exempelvis äldreomsorgen och skolmaten. Mina partikamrater i Arbetarpartiet har därför skrivit en interpellation till kommunfullmäktige för att ta reda på just detta.
Interpellationen kan du läsa nedan. Debatten blir troligen måndagen den 25 mars.
”Överpris för Thorén-arena?
Interpellation till Hans Lindberg (S)
Den 27 februari avslöjade SVT nya fakta kring Thorén Arena. Journalisterna hade begärt ut en mail-konversation mellan ägaren Raja Thorén och företrädare för Umeå kommun. Mailen har lämnats ut till SVT i maskerad form. Maskeringen är dock så bristfälligt gjord att man kan läsa att Thorén själv värderar hallarna till 250 miljoner kronor. Detta vid ett ränteläge på 6 %.
I ett annat mail skriver Thorén till kommunförträdare ”I sann samarbetsanda satt jag i helgen och lekte med excel, jag försökte hitta argument till varför kommunen ska köpa arenan”.
Trots att Thorén-gruppen själv värderat arenan till 250 miljoner har kommunens företrädare (i bland annat tekniska nämnden) hittills sagt att arenan har ett marknadsvärde på 260 miljoner. Detta samtidigt som värderingsunderlagen länge varit hemligstämplade.
Efter ett möte i kommunstyrelsens planerings- och näringslivsutskott i februari sägs nu att en oberoende värdering av arenan skall göras.
Med anledning av detta undrar vi:
1. Hur kommer det sig att Umeå kommun initialt var beredd att betala ett pris för arenan, som låg 10 miljoner högre än säljarens egen värdering?
2. Hur, och av vem, ska den oberoende värderingen göras?
3. Kommer underlagen till den oberoende värderingen att offentliggöras – eller kommer även denna värdering att vara hemlig för umeborna?
Patrik Brännberg
Davis Kaza
Arbetarpartiet”
Thorén Arena. Kommunstyret har tvingats gå med på extern värdering av hallarna. Ville först betala 10 miljoner MER än Thoréns värdering
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
Nu har de styrande i Umeå äntligen tvingats krypa till korset och göra en extern värdering av Thorén Arena. Detta enligt det beslut som togs av Kommunstyrelsens Näringslivs- och Arbetsutskott i tisdags. Denna helomvändning kommer inte en dag för tidigt! Dessutom har de styrande beslutat att offentliggöra Thoréngruppens egen uträkning rörande hallarnas värde. Det har suttit långt inne. Men efter påtryckningar från grävande journalister i lokalmedia och flera fullmäktigepartier, däribland Arbetarpartiet, verkar vissa papper nu komma på bordet. Det är bra. Men med tanke på det hemlighetsmakeri som präglat frågan om fotbollshallar i Umeå ända sedan Thoréngruppen kom in i bilden så är detta sannolikt inte slutet på historien.
Del ett
Så sent som i måndags framkom att de styrande i kommunen velat köpa Thorén Arena till ”kompispris” – och betala 10 miljoner kronor mer än vad Raja Thorén värderat arenan till. Detta har framkommit av ett maskerat dokument från Umeå kommun som SVT Västerbotten kommit över. Av en händelse (tillfällighet?) hade tjänstemannen som maskat dokumentet använt en för svag penna. SVTs journalister kunde därför utläsa att Raja Thorén själv hade värderat arenan till ”bara” 250 miljoner kronor!
Ändå tänkte Umeå kommun betala 260 miljoner för hallarna! Den fråga som skriker efter ett svar är varför Umeå kommun valde att lägga på 10 miljoner kronor på Thoréns värdering? Hans Lindberg (S) är svaret skyldig.
Del två
Men det finns fler frågor.
Exempelvis hur värderingen på 250 miljoner gjordes. SVT har nämligen kunnat visa på ett internt mail mellan Raja Thorén och Umeå kommun. Där står följande att läsa: ”I sann samarbetsanda satt jag i helgen och lekte med Excel, jag försökte hitta argument till varför kommunen ska köpa arenan”
Umeå kommun var alltså, inledningsvis, beredda att köpa Thorén Arena för 250 miljoner, plus 10 miljoner i ”dricks”, baserat på att Raja Thorén ”lekt med Excel”! Det är helt oacceptabelt att kommunala beslut baseras på så bristfälliga underlag – som dessutom kommer från arenans ägare. En ägare som för övrigt, vilket SVT avslöjade, ville sälja hela sin krisande friskoleverksamhet (Thoréngruppen) innan han vände sig till Umeå kommun med försäljningen av Thorén Arena…
Avslutning
Att Kommunstyrelsens Näringslivs- och Arbetsutskott nu har beslutat att genomföra en extern värdering av Thorén Arena samt att offentliggöra Thoréns egna värderingar av hallarna är bra. Men vi har sannolikt inte sett slutet på denna historia. Alla papper måste på bordet.
Snöröjningen. Nytt år, samma problem. Ifjol ville kommunledningen inte satsa mer pengar – och saknade plan för framtiden.
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
Vi är inne i den tid på året då kommunens vinterväghållning åter hamnar i blickfånget. Det fenomen som uppstår varje år är nu åter här. Då snön faller ligger temperaturen kring nollan. Snötäcket, som snöröjningen inte hinner få bort, pressas ihop av tyngden från trafiken. Detta ojämna och halvslaskiga underlag fryser sedan till is och riskerar att skada personbilar, yrkesfordon, bussar, m.m.
Till detta kommer att vintern, i allmänhet, varit ovanligt snörik. Många gator är idag för smala. Även på gator där många bilar och gångtrafikanter rör sig är snövallarna höga och sikten dålig.
Del ett
Att problemen upprepas år efter år beror på huvudsakligen tre faktorer:
A. Vädret. Detta kan vi inte göra något åt. Däremot pekar forskarna på att den globala uppvärmningen kommer att leda till ökad nederbörd i norra Sverige. Vi kan därför räkna med att vädret kommer att vara ett ännu större problem om tio eller 20 år än idag.
B. Besparingar. Tekniska nämndens budget har utsatts för besparingar under tio års tid. I september 2019 antog nämnden en ”Handlingsplan för ekonomi och verksamhet i balans”. I denna handlingsplan ingick förslag på årliga besparingar motsvarande 9,5 miljoner inom vinterväghållningen.
C. Förtätningspolitiken. Många grönytor och fria ytor i kommunens centrala delar har byggts igen. Detta ökar behovet av att frakta bort snön – vilket ökar kostnaderna för snöröjningen.
Del två
För drygt ett år sedan debatterades snöröjningen i Umeå kommunfullmäktige, på Arbetarpartiets initiativ. Vi ställde två frågor till tekniska nämndens ordförande Christina Bernhardsson (S) som är lika aktuella än idag:
1. Är du beredd att öka resurserna till snöröjningen redan denna vinter?
2. Hur avser du förbättra vinterväghållningen i kommunen framöver?
Svaren lämnade en hel del övrigt att önska. Bernhardsson var inte beredd att öka resurserna till snöröjningen och kunde inte ge något svar om vilka framtida förbättringar som planerades. Och det är här problemet sitter.
Del tre
Det politiska styret i Umeå, bestående av Socialdemokraterna och Miljöpartiet, vill inte se problemen. Under drygt tio års tid har kommunens styrande bedrivit en förtätningspolitik i centrala stan som innebär att avlastningsytorna för snö har blivit färre och att snön därför måste fraktas bort i större utsträckning. Detta är dyrt och borde därför leda till en större budget för vinterväghållningen. Det är i detta läge som samma styrande väljer att minska budgeten för vinterväghållningen! Den ena handen verkar inte veta vad den andra gör…
Slutligen har kommunens styrande, som gärna slår sig för bröstet för sina insatser i klimatfrågorna, skrämmande dålig koll på klimatförändringarnas effekter i Umeå. I debatten om snöröjningen för drygt ett år var det flera inlägg som betonade att klimatförändringarna riskerar att leda till ökad nederbörd och mer extremväder. På detta svarade kommunalrådet Janet Ågen (S), på fullaste allvar, att ”det är inte säkert nederbörden kommer som snö”! (VK 31/1-23)
Avslutning
Det är tur att de som jobbar med snöröjningen i kommunen är yrkeskunniga och sköter sitt jobb bra – trots den politiska ledningens uppenbara brister. Men risken är att inkompetensen i Stadshuset skrämmer bort seriösa snöröjare.
SE FILMKLIPP från debatten i kommunfullmäktige om huruvida skattebetalarna i Umeå ska betala 260 miljoner för Thorén Arena!
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Uppdatering 13/2-2024.
Sedan detta blogginlägg publicerades har nya uppgifter framkommit. Det handlar om att Raja Thorén först försökte sälja hela sitt friskoleimperium – men misslyckades. Därefter vände han sig till Umeå och bad kommunen att köpa hallarna på Noliafältet. Raja Thorén förefaller att hänga på ringrepen efter all kritik som Thoréngruppen fått för brister i sin skolverksamhet. Om inte Umeå kommuns styrande – Socialdemokraterna och Miljöpartiet, stödda av Moderaterna – kan presentera de ekonomiska kalkyler som ligger bakom köpesumman på 260 miljoner går det inte att undvika misstankar om vänskapskorruption. Tyngst faller skuggan på Socialdemokraterna.
Thorén Arena debatterades på fullmäktige den 29 januari. Alla frågetecken från 2018 finns kvar – dessutom har nya tillkommit!
Se filmklipp från debatten i Umeå kommunfullmäktige!
I mitt förra blogginlägg tog jag upp planerna på att Umeå kommun ska köpa Thorén Arena.
*Priset uppges bli 260 miljoner kronor (av skattebetalarnas pengar),
*Det är höljt i dunkel hur priset har räknats ut – och om det är rimligt?
* Överstiger priset marknadsvärdet måste köpet ses som ett företagsstöd till Thoréngruppen – av skattebetalarnas pengar. Ytterst
I hopp om att få klarhet i dessa frågeställningar ställde Arbetarpartiet en fråga till ordföranden i tekniska nämnden, Christina Bernhardsson (S), på mötet med kommunfullmäktige. Men Bernhardsson ville inte skingra dunklet – som därmed kvarstå.
Alltså: Se filmklippet från kommunfullmäktige nedan.
Kommunen betalar 260 miljoner för Thoréngruppens hallar – men hur sattes priset? Skattebetalarna i Umeå ska inte rädda krisande skolföretag
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Detta blogginlägg är skrivet tillsammans med Patrik Brännberg
Ingress
Umeås kommunstyre planerar att köpa Thorén Arena för 260 miljoner kronor – av skattebetalarnas pengar. Initiativet till affären kommer från Thorén-gruppen som, förutom 260 miljoner, även vill ha en snabb affär. Thoréngruppen vill att transaktionen – med skattebetalarnas pengar – ska vara klar redan den 2:a maj. Hela denna affär luktar illa. Mycket illa. Låt oss förklara varför.
Del ett
Historien. När förslaget kom att bygga en fotbollshall i Umeå var det, från kommunledningens sida, mycket viktigt att en extern aktör (dvs Thorén-gruppen) gjorde den stora investeringen i fotbollshallen. Argumentet från de styrande Socialdemokraterna, understödda av den borgerliga s.k. oppositionen, var att Umeå kommuns låneskuld inte skulle öka. En externt ägd arena skulle, rent av, bli en bra affär för Umeå kommuns skattebetalare…
Men ett antal profiler från idrottsrörelsen i Umeå påpekade, i ett flertal insändare, att det skulle bli mycket dyrare att hyra fotbollshallen av en extern aktör som Thoréngruppen, än att bygga hallen i egen kommunal regi. Färskt i minnet fanns då dyra offentlig-privata fiaskon såsom Nya Karolinska sjukhuset. I kommunfullmäktige protesterade både Arbetarpartiet och Vänsterpartiet mot det befarade slöseriet med skattebetalarnas pengar.
Men kommunledningen drev dock igenom projektet i form av ett – för skattebetalarna – dyrt samarbete med Thoréngruppen. Det avtal som skrevs gick ut på att kommunen skulle hyra fotbollshallen – i hela 25 år (!). Dessutom framkom, helt plötsligt, att kommunen också skulle betala för en innebandyhall i anslutning till fotbollshallen. Det enda anbudet på att bygga arenan kom från … Thoréngruppen.
Del två
Nutid. Mot bakgrund av Thorén-arenans historia framstår den nya, mycket plötsliga, affären som än mer osund. I pressmeddelandet från Umeå kommun påstår Christina Bernhardsson (S) att köpet innebär att ”kommunen gör en ekonomisk besparing”. Bernhardsson menar att ”omvärldsläget” gör att det nu, helt plötsligt, blivit fördelaktigt för kommunen att äga sina egna lokaler. Nu har alltså, helt plötsligt, Socialdemokraternas tidigare oro för kommunens stora låneskuld släppt.
Bernhardsson menar alltså att det år 2024, efter att räntorna ökat mycket kraftigt, helt plötsligt skulle vara mer ekonomiskt fördelaktigt för Umeå kommun att göra stora investeringar än för tre år sedan – då räntorna var påtagligt mycket lägre! Det skulle alltså vara ekonomiskt mer fördelaktigt att göra stora investeringar för ca 4 procents ränta än för ca 1,5 procent… ?
Än mer absurt är nästa påstående i pressmeddelandet från socialdemokraten Bernhardsson. Det är den förändrade ”omvärldssituationen” och det förändrade ”säkerhetsläget” som gör att kommunen köper hallarna av Thorén. På allvar! Vi efterlyser en redovisning av – den mycket eventuella – tankegången bakom detta uttalande. På vilket sätt innebär ett ägande av en fotbollshall göra att, exempelvis, beredskapen i kommunen förbättras? Har Bernhardsson tänkt sig att gömma stridsvagnar i arenan och därmed kunna överrumpla en ev. angripare? Vi är övertygade om att hon kunna göra detta militära snilledrag ändå – med tanke på att Umeå kommun redan hyr arenan (till överpris) under de kommande ca 23 åren.
Del tre
Fikonlöv för helomvändning (S). Begrepp som ”omvärldssituation” och ”säkerhetsläge” kan, uppenbarligen, missbrukas å det grövsta. Som ett fikonlöv att gömma sig bakom när höjda räntor och andra bakslag försatt Thoréngruppen i en svår situation (hur svår vet vi inte) och umesossarna därför gör en helomvändning – från att hyra till att äga själva – med stor sannolikhet för att stötta den krisande Thoréngruppen.
Del fyra
Myglandet. Så kommer vi då till det pris på 260 miljoner som Umeå kommun har tänkt betala till Thoréngruppen. Vi anser att Umeå kommun ska äga sina egna verksamhetslokaler. Vi anser, också, att om man ska köpa in lokaler för sina egna verksamheter så ska man göra det till marknadspris. Umeå kommunstyre är nu villigt att betala 260 miljoner för denna arena. Frågan dock om 260 miljoner verkligen motsvarar marknadspriset? Byggkostnaden för arenan är höljd i dunkel (då det ju är en privat aktör som byggt). Men en summa om 250 miljoner har nämnts. I samband med att räntorna har höjts kraftigt under de senaste åren har dessutom priserna på både bostäder och andra fastigheter sjunkit.
Ingen annan aktör verkar intresserad av att köpa hallarna. Ändå har priset fastställts till 260 miljoner kronor. Som representanter för Umeå kommuns skattebetalare kräver vi att de ekonomiska beräkningar som ligger bakom köpesumman på 260 miljoner offentliggörs. Det talas om att det finns en ”modell” som används för denna beräkning. Det borde därför inte vara svårt alls att redovisa hur priset på 260 miljoner, som skattebetalarna ska stå för, har räknats fram!
Avslutning
Vi skrev inledningsvis att hela denna affär luktar illa. Mycket illa. Nu har vi förklarat varför. Det är omöjligt att inte repetera frågan: Är priset på de arenor som Umeå kommun nu köper av Thoréngruppen verkligen marknadsmässigt? Eller betalar Umeås skattebetalare ett överpris för att stötta ett krisande privat skolföretag – ett bolag vars ägare, Raja Thorén,länge haft en rad kopplingar till det socialdemokratiska partiet i Umeå?
Stöd strejken för kollektivavtal på Tesla – och gör som 13 fackföreningar i 4 länder. Här följer en kort rapport från strejkvaktskedjan.
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Detta blogginlägg är skrivet tillsammans med partikamraterna Tomas och Davis. Som alla förstår stöder Arbetarpartiet aktivt IF Metalls strejk för kollektivavtal.
Ingress
Sedan IF Metall inledde strejken på Tesla den 27 oktober har konflikten vuxit till att bli den viktigaste striden på svensk arbetsmarknad på flera decennier. Idag omfattar strejken inte bara tio olika fackförbund i Sverige. Sedan i december har även fackföreningar i Danmark, Norge och Finland vidtagit sympatiåtgärder med de svenska fackföreningarna. Detta innebär att hela 13 fackföreningar från fyra länder deltar i strejken!
Bakgrunden till strejken är Teslas vägran att teckna kollektivavtal. Eftersom löner och arbetsvillkor i Sverige beslutas genom kollektivavtal mellan fackföreningar och arbetsgivare så finns det ingen lagstadgad minimilön. Finns det inget kollektivavtal på en arbetsplats finns det inte heller någon lägre gräns för hur låga löner en arbetsgivare kan sätta. Skulle Tesla vinna striden finns det en risk för att fler företag struntar i kollektivavtalen – eller säger upp sina befintliga avtal. Detta riskerar att underminera hela systemet med kollektivavtal och öppna för en dumpning av löner och villkor i en omfattning som inte skådats i Sverige på 100 år.
Strejken på Tesla är därför viktig för alla löntagare i Sverige.
Du som vill hjälpa till att försvara kollektivavtalen kan anmäla dig som strejkvakt hos IF Metall. Det har flera av mina partikamrater i Arbetarpartiet gjort. Här nedan kan du läsa en rapport från strejkvaktskedjan en kylig dag i mitten av december.
RAPPORT FRÅN EN STREJKVAKT
”Jag fick den stora äran att göra min strejkvaktsdebut en ganska kall dag i mitten av december. Och fler dagar ska det bli.
När jag kom fram till strejkvaktsbordet utanför Teslas verkstad i Umeå möttes jag av tre glada strejkvakter som hälsade mig välkommen och visade mig baracken i närheten där man hämtar sin s.k. konfliktväst eller konfliktgördel. Då jag är en rätt stor grabb, som blir ännu större med vinterkläder, fick det bli en gördel då det saknades västar som passade min storlek iklädd ”vinterpälsen”.
De som var på plats berättade om det viktigaste att tänka på och gav senaste nytt då det gällde strejken. Dagen innan kom nyheten om att Transport skulle ta ut all sophämtning på Teslas verkstäder i blockad från och med julafton, vilket såklart var en stämningshöjare. God jul, Elon Musk!
Mitt pass var från kl 14 till 17:30. Denna eftermiddag var det få människor i rörelse i området. Någon enstaka bil kom med någon leverans. Några skötte underhållsladdning av Teslabilarna. Detta räknas för närvarande som s.k. skyddsarbete och är inte satt i blockad. Bilarnas batterier kan tydligen ”dö” om de står utan strömtillförsel för länge, om jag förstått det rätt.
En man som passerade området gjorde tummen upp och utbrast ”Ni gör ett bra jobb!” till oss. Detta gjorde att temperaturen kändes några grader varmare. Så det är ett tips till alla läsare som bor i närheten av ett ställe där strejken pågår och vill göra en insats. Titta förbi och berätta att ni stöder strejken. Det kanske inte låter som mycket, men ni ska veta att det betyder något för strejkvakterna. Det har varit en lång strejk – och den ser ut att bli längre. Det kräver uthållighet. Då behövs allt stöd – från uppmuntrande ord till att man avstår en lugn eftermiddag inne i värmen för att stå som strejkvakt.
Förutom medlemmar i IF Metall bemannades posterna på detta pass av medlemmar i mitt fackförbund Kommunal. Jag stod i sällskap med en trevlig Kommunalare från Västerbottens inland. Hon tipsade om att ett bra sätt att slippa frysa om fötterna var att stå på en frigolitskiva. Det visade sig att detta fungerade alldeles utmärkt. Men nog frös man ändå, trots frigolit, flera lager varma kläder och varm dryck.
Däremot slogs jag av tanken att det finns ett egenvärde i att människor står och fryser för ”saken”. Det är på något sätt och vis en slags investering i principen om att arbetare ska enas i kampen för sina intressen. Teslas vägran att teckna kollektivavtal är ett angrepp mot den principen. Ju fler som göra sådana investeringar, desto bättre.
Hoppas vi ses i strejkvaktskedjan!”
Det är inte rasism att ha bra personalplanering och att rensa upp på arbetsmarknaden
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
På mötet med Umeå kommunfullmäktige i december (18/12) debatterades en viktig interpellation från Arbetarpartiet. Interpellationen handlade om det nya försörjningskravet för arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU/EES som trädde i kraft 1 november. Skälet till att vi tog upp denna fråga var krigsrubriker i lokalmedia om att Umeå kommun riskerade att förlora hela 600 anställda till följd av de nya reglerna – varav 200 inom äldreomsorgen!
Del ett
Detta skrämde oss. Redan idag är personalsituationen så svår inom äldreomsorgen att ansvariga försöker ”ragga” personal direkt på gatan, eller åtminstone på Rådhustorget. Om 600 anställda skulle försvinna på två år löper kommunen risken att drabbas av, om inte en katastrof, så nästan.
Under arbetet med interpellationen insåg vi att siffran 600 anställda inte kunde stämma. Vi började därför forska och fick, men hjälp av Migrationsverket, fram helt andra siffror. Läs själv i vår interpellation nedan.
Del två
Vi hade hoppats på en seriös diskussion i denna fråga. Det är viktigt att ha en så bra personalplanering som möjligt. Det är också viktigt att rensa upp när det gäller avarterna på arbetsmarknaden – arbetskraftsinvandrare ska inte utnyttjas genom oacceptabelt låga löner, för långa arbetsdagar och dålig arbetsmiljö. Och det blev också en huvudsakligen seriös diskussion. Men det fanns undantag.
Undantaget hette Bore Sköld, gruppledare för Vänsterpartiet i Umeå. Istället för att bidra till att reda ut sanningen om hur många som medarbetare som Umeå kommun riskerar att förlora började Sköld orera om att försörjningskravet innebar rasism. Sköld menade att syftet var att ”kasta ut” människor ur Sverige. Även om det skulle vara så att någon har hyst denna förhoppning antyder Migrationsverkets siffror att det antal individer som kommer att hamna under försörjningskravets 27 360 kr/mån är oändligt många färre än vad riksmedia antytt.
Del tre
Det bästa hade varit att försörjningskravet hade lösts genom en knytning till lägstalönerna i kollektivavtalen. Nu har istället försörjningskravet – lägstalönen för arbetskraftsinvandrare – fastställts genom lagstiftning. Detta handlar inte om rasism. Detta handlar om att rensa upp i en arbetsmarknad där allt fler människor har kommit att fara illa. Gastandet om rasism visar på en bristande förståelse för de avarter som råder på arbetsmarknaden i Sverige idag.
Här nedan kommer Arbetarpartiets interpellation:
”Till Personalnämndens ordförande Tomas Wennström (S)
Vad innebär det nya försörjningskravet för Umeå kommun?
Från och med den 1 november i år gäller ett nytt försörjningskrav för arbetstillstånd för personer som kommer till Sverige från länder utanför EU/EES. Det nya försörjningskravet innebär att arbetstillstånd enbart beviljas till arbetskraftsinvandrare som tjänar minst 80 procent av medianlönen i Sverige. År 2023 innebär detta en månadslön på minst 27 360 kr. Till detta kommer att lönen måste vara i nivå med kollektivavtal eller praxis inom yrket/branschen. Tidigare krävdes en månadslön på 13 000 kr.
De nya reglerna gäller arbetskraftsinvandrare. Den som söker eller har fått uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov, familjeanknytning eller studier, samt de som omfattas av massflyktsdirektivet eller den s.k. gymnasielagen, omfattas inte av de nya reglerna. Den som uppfyller samtliga krav för att få ett permanent uppehållstillstånd omfattas inte heller av kraven. Detta enligt Migrationsverket.
Enligt Migrationsverket finns det 63 477 aktiva arbetstillstånd i hela Sverige (1 november). Av dessa har knappt 15 000 en lön under 27 360 kr/mån. De största grupperna bland dessa utgörs av bärplockare samt olika typer av restaurangpersonal och städpersonal. I tabellen nedan finns antalet aktiva arbetstillstånd för ett antal yrken inom kommunal skola, vård och omsorg där lönen understiger 27 360 kr/mån:
Sverige | Umeå | |
Personliga assistenter | 196 | 6 |
Vårdbiträden | 100 | 6 |
Undersköterskor (hemtjänst, hemsjukvård, äldreboenden) | 83 | 5 |
Elevassistenter | 21 | 1 |
Barnskötare | 19 | 2 |
Summa | 419 | 20 |
Mot bakgrund av Migrationsverkets statistik blir det förvirrande då kommunala tjänstemän uttalat sig i lokala media om att det kan vara uppåt 600 anställda vid Umeå kommun som riskerar att förlora sina arbetstillstånd de kommande två åren. Uppåt 200 av dessa uppges arbeta inom äldreomsorgen.
Mot denna bakgrund vill vi ställa följande frågor:
1. Hur många av de ca 15 000 personer med aktiva arbetstillstånd i hela Sverige, som tjänar under 27 360 kr/mån, är idag anställda av Umeå kommun?
2. Hur har kommunen räknat för att komma fram till denna siffra?
3. Är Umeå kommun beredd att höja lönerna för dessa anställda till minst 80 procent av medianlönen i syfte att behålla dem?
4. Om Umeå kommun inte är beredd att höja lönerna för att behålla dessa anställda – finns det någon plan för hur dessa ska ersättas?
Davis Kaza, Patrik Brännberg
Arbetarpartiet”
Seger för funktionshindrade som beviljats elrullstol av sjukvården – men inte fått någon p g a kommunen! Byggnadsnämnden löser problemet
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Skrivet tillsammans med Davis Kaza
Ingress
Det är inte alltid vi i Arbetarpartiet (AP) har förmånen att skriva om segrar. Men idag har vi en seger att berätta om! På denna blogg har vi tidigare beskrivit den Administrativa Idioti (AI) som gått ut över vissa funktionshindrade i Sverige. En del av de drabbade bor i Umeå kommun. Det handlar om personer som, av sjukvårdens läkare, har beviljats en elrullstol för utomhusbruk på grund av sitt handikapp – men som råkat bo i ”fel” bostad och därför inte haft möjlighet att förvara elrullstolen på ett säkert sätt. Då elrullstolen inte har kunnat förvaras säkert har de funktionshindrade förvägrats tillgång till den elrullstol som de blivit beviljade av sjukvården!
Men på mötet med Umeå kommunfullmäktige den 27 november lovade byggnadsnämndens ordförande att denna absurda situation ska lösas i början av 2024. Detta är en seger. I första hand för de individer som blivit beviljade en el-rullstol för utomhusbruk men som inte kunnat använda denna på grund av den Administrativa Idiotin (AI). I andra hand är det en seger för Arbetarpartiet och de som stött oss (Johan, samt Liv från Vänsterpartiet i Umeå).
Del ett
Tolkningen av lagen om bostadsanpassningsbidrag förändrades i och med en dom i Högsta förvaltningsrätten i december 2020. Alltså för tre år sedan. Tidigare har en person som av medicinska skäl beviljats en elrullstol av regionen (sjukvården) kunnat söka, och erhålla, bostadsanpassningsbidrag från sin kommun – om den lägenhet i vilken personen som beviljats en elrullstol saknade tillräckliga förvaringsutrymmen. Både regionen (sjukvården) och kommunen drog alltså tidigare åt samma håll för att hjälpa den funktionshindrade. Men detta förändrades då tolkningen av lagen förändrades.
För att en person ska få en elrullstol krävs att två villkor ska vara uppfyllda:
a) Regionen (sjukvården) måste göra en medicinsk bedömning som visar att en viss person har en funktionsnedsättning av en sådan art att en elrullstol skulle innebära en påtaglig förbättring av personens liv.
b) Elrullstolen måste kunna förvaras i ett utrymme där den är skyddad, kan hållas torr och (helst) även laddas. Saknas ett sådant utrymme i huset där personen som beviljats elrullstolen bor har det tidigare gått att söka pengar till ett fristående elrullstolsgarage.
Problemet med den nya tolkningen av lagen är att personer som beviljats elrullstol av sjukvården kan nekas bidrag till ett fristående elrullstolsgarage – och därmed bli utan elrullstol! I Umeå har funktionshindrade, som hamnat i denna situation, fått uppmaningen att söka en ny bostad för att på så sätt kunna hämna ut sin elrullstol. Man tar sig för pannan.
Del två
AP tog upp denna absurditet i Umeå kommunfullmäktige första gången i november 2022. Det svar vi då fick från funktionshinderrådets ordförande (S) var att han höll med oss om att den situation som uppstått inte var acceptabel. Han gick faktiskt ett steg längre; han sa att situationen var rent overklig och mardrömslik (”en Kaftavärld”)! Men att göra något konkret åt denna mardrömslika situation, här och nu, ansåg sig inte funktionshinderrådets ordförande kunna. Istället skulle frågan utredas… och utredas … och … Detta trots att den förändrade tolkningen av lagen redan hade inneburit två (2) förlorade år för de funktionshindrade.
Det problem som kunde anas var att kommunerna och regionerna var oense om vem som, efter den nya tolkningen av lagen, skulle betala för garagen till el-rullstolarna. Det var detta som nu drabbade de funktionshindrade.
Del tre
Men socialtjänstlagen är mycket tydlig med att det är kommunerna som har ansvaret för att enskilda individer inte hamnar i kläm när myndigheter är oense om hur en fråga ska lösas (exempelvis då sjukvården /Regionen beviljar en el-rullstol, men kommunen inte vill betala för det nödvändiga garaget till detta hjälpmedel).
Till saken hör att Umeå kommun hela tiden har haft möjlighet att lösa situationen – i väntan på en eventuell framtida lagändring. Kommunen kan nämligen bevilja exempelvis ett elrullstolsgarage enligt Socialtjänstlagen, Fjärde Kapitlet, andra paragrafen (Kap 4, §2).
Nåväl. I november 2022 lovade funktionshinderrådets ordförande att frågan skulle lösas ”så snart som möjligt”. I mars tog vi återigen upp frågan, och vi fick återigen samma svar: en lösning skulle komma ”ganska snart”. I maj återkom vi, för tredje gånger, till denna fråga och, för tredje gången, fick vi samma svar: det kommer en lösning inom en snar framtid…
Del fyra
Fjärde gången gillt. På mötet med Umeå kommunfullmäktige måndagen den 27 november var det fjärde gången gillt. Vi i Arbetarpartiet hade tidigare lämnat in en motion, med ett konkret förslag till beslut, som fullmäktige då skulle ta ställning till. Frågan var om kommunens ledning tänkte utnyttja den möjlighet som finns och bevilja elrullstolsgarage – detta genom att använda sig av Socialtjänstlagens 4 kap, 2 §.
I det skriftliga svaret på vår motionen fick vi, för fjärde gången, höra varför frågan inte gick att lösa – just nu.
I tjänstemannasvaret (från Individ- och familjenämnden) ansågs att frågan behövde utredas vidare … Allt tydde alltså på att personer som beviljats en elrullstol av sjukvården – men som blivit nekade bidrag till ett elrullstolsgarage av Umeå kommun – fortfarande inte skulle få hjälp. Detta trots att det alltså hade gått hela tre (3) år sedan tolkningen av lagen förändrats och ett (1) år sedan Arbetarpartiet tog upp frågan för första gången.
Del fem
En plötslig vändning i rätt riktning. Men trots den nedslående skriftliga kommentaren på vår motion kom plötsligt en vändning – under själva debatten! Byggnadsnämndens ordförande Mikael Berglund (S) meddelande att en lösning skulle komma under januari månad. Byggnadsnämnden ska ta ansvar för att lösa situationen. Detta genom köpa in fristående elrullstolsgarage som Umeå kommun sedan kommer att låna ut till de personer som beviljats el-rullstolar – så att det blir möjligt för dessa att ”få ut” (och använda) sina el-rullstolar.
Avslutning
Detta innebär att tre års väntan på att kunna använda de beviljade elrullstolarna nu borde vara över för de funktionshindrade i Umeå som hamnat i kläm. Det är deras seger. Men det krävdes att vi i Arbetarpartiet tog upp frågan i kommunfullmäktige hela fyra gånger under ett års tid – och samtidigt satte press på annat sätt (exempelvis genom att skriva ett antal blogginlägg på denna plats). Vi har också fått väldigt värdefull hjälp, och för denna hjälp vill vi tacka främst två personer: det handlar om Johan, det handlar om Liv i Vänsterpartiet i Umeå. Tack.
Vi vill även tacka de funktionshindrade, och deras stödpersoner, som uppmärksammat oss på det absurda i situationen. Utan dem hade vi aldrig börjat driva på, för en lösning.
Slutligen en eloge till Byggnadsnämnden.
Det folkliga deltagandet i myndighetsutövningen måste stärkas – inte raderas ut som Hanna Lundin Jernberg och liberal ungdom vill
Ingress
Hanna Lundin Jernberg vill, tillsammans med Liberalernas ungdomsförbund i Västerbotten, att tjänstemännen ensamma ska få sköta myndighetsutövningen i Sverige – utan inblandning från politiker (VK, papper, 10 nov). Istället vill de att STATEN ska utöva insyn. Detta är en föga ”liberal” ståndpunkt. Men låt oss inte rusa händelserna (eller analysen) i förväg. Låt oss ta detta steg för steg.
Steg 1
Förslaget från denna ”liberala” fraktion innebär ett mycket långtgående angrepp på dagens ordning. Jag undrar om HLJ och ungliberalerna förstår hur långtgående konsekvenser som deras fraktions ståndpunkt skulle få om den förverkligas. Det är min avsikt att förklara dessa konsekvenser. Men främst att lägga fram ett mer folkligt, för att inte säga liberalt, alternativ.
Låt oss börja med att konstatera att det inte endast är inom Individ- och familjenämnden, i Umeå, som politiker sysslar med myndighetsutövning. Även politikerna inom Sveriges äldrenämnder sysslar med myndighetsutövning. Men även landets alla domstolar sysslar med myndighetsutövning. Det finns politiskt valda nämndemän i Sveriges alla a) tingsrätter, b) hovrätter, c) förvaltningsrätter och d) kammarrätter.
Jag är tveksam till om den ”liberala” fraktionen runt Hanna Lundin Jernberg har förstått poängen med politikernas deltagande i myndighetsutövningen.
Steg 2
Det folkliga inslaget i myndighetsutövningen måste förstärkas – inte avskaffas. Naturligtvis är det svårt att syssla med myndighetsutövning. Det är svårt att besluta om umgängesbegränsningar för föräldrar via LVU. Det är svårt att besluta om tvångsvård av missbrukare via LVM.
Men det kan, naturligtvis, vara ännu mycket svårare att syssla med myndighetsutövning genom döma mördare, våldtäktsmän och gängkriminella (som ibland både sysslar med knarkaffärer och ekonomisk brottslighet). Det är detta som politiskt valda nämndemän regelbundet gör. Svårigheten i all myndighetsutövning ligger inte endast i behovet av (eller bristen på) kunskap. Svårigheten handlar även om behovet av (eller bristen på) mod.
Ska den folkliga traditionen bort vad gäller deltagande i, och insyn i och kontroll över, socialtjänsten måste de naturligtvis även bort inom domstolarna. Detta då domstolarnas verksamhet är ännu svårare. Så blir logiken av HLJ-fraktionens ”liberala” tänkande.
Steg 3
Som jag förstår det är tanken att politikerna ska bidra med två saker när det gäller myndighetsutövningen: de ska bidra med livserfarenhet och därmed med en insikt om proportioner, de ska även bidra genom att utöva nödvändig insyn i och kontroll av myndigheternas verksamhet. Denna delaktighet i, och insyn i och kontroll över, myndigheterna och deras verksamhet måste varje folk ha.
Det finns brister i dagens system.
Men dessa brister ”avhjälps” inte genom att ”vi” helt avskaffar politikernas roll när det gäller myndighetsutövningen – genom att ”vi” raderar ut traditionen av folkligt deltagande, insyn och kontroll helt och hållet (som HLJ-fraktionen vill). Ska dagens problemen avhjälpas måste istället det folkliga inflytandet förstärkas (som Arbetarpartiet vill)!
Steg 4
USA och Sverige – samma misstro mot ”de professionella”. Låt oss studera USA. Detta land brukar ofta utgöra en förebild för liberaler (dock ej för HLJ-fraktionen). USA innehåller viktiga folkliga inslag även när det gäller ”tung” myndighetsutövning som kan, och borde, tjäna som en inspiration även för socialister (till vilka jag hör) som ser med största misstänksamhet och motvilja på den utvidgning av statens befogenheter som äger rum idag.
Dessa folkliga inslag i USA:s myndighetsutövning borde även utgöra en inspiration för liberaler.
I USA har de ett jurysystem. Genom jurysystemet är det allmänheten/folket som avgör om någon är skyldig eller oskyldig – då domstolar krävs – i brottmål. Detta gäller även när det handlar om mord, våldtäkter, rån, kidnappning, knarklangning och annan grov brottslighet. I Sverige har vi politiskt utsedda nämndemän i domstolar och i vissa politiska nämnder. Här är tanken att allmänheten/folket ska representeras av politikerna. Det gemensamma i USA och Sverige är tanken att myndigheterna inte själva ska tillåtas hantera de frågor som kräver myndighetsutövning. Varken i USA eller Sverige förutsätts att myndigheterna är ofelbara – därför de olika systemen med folkligt deltagande i, och insyn och kontroll över, myndighetsutövningen. Detta är i grunden mycket sunt.
I både USA och i Sverige är alltså tanken den att allmänheten dels ska utgöra en del av själva myndighetsutövningen, dels ska ha insyn i och kontroll över hur myndighetsutövning sköts. I båda länderna har lagstiftarna velat ha en motvikt till den kollegialitet som riskerar att skapas mellan jurister inom domstolsväsendet – åklagare, advokater och domare.
Samma risk för kollegialitet finns naturligtvis även inom socialtjänsten. I Umeå och i hela Sverige. Men HLJ-fraktionen är uppenbarligen blind för denna, mer eller mindre oundvikliga, kollegialitet bland ”de professionella”. De vill, liksom i förbifarten, ersätta behovet av folklig delaktighet, insyn och kontroll – när det gäller socialtjänstens myndighetsutövning – med ”Staten”. HLJ-fraktionen kan med fördel kallas för ”statsliberaler”. Och det som gäller för socialtjänsten måste även gälla för domstolarna. Logiken i HLJ-fraktionens tänkande att det folkliga deltagandet måste bort även i dessa – med väldigt långt gående konsekvenser.
Steg 5
Var finns huvudproblemen med myndighetsutövningen inom socialtjänsten? Två avgörande problem när det gäller myndighetsutövning inom socialtjänsten handlar om att 1) socialsekreterarna och deras chefer saknar utbildning för att göra rättssäkra utredningar, 2) de saknar även resurser i form av tid och pengar för att göra rättssäkra utredningar.
Men detta var ursprungligen varken socialsekreterarnas eller deras chefers ”fel”.
Vi måste arbeta tillsammans för (minst) två saker när det gäller socialtjänsten:
a) för att ämnet ”rättssäker utredningsmetodik” ska ingå i socionomutbildningen och, som en följd därav, för att socialtjänstens personal ska erbjudas betald vidareutbildning i samma ämne,
b) för ökade resurser till socialtjänsten i form av tid och pengar.
Men om socialtjänstens chefer vägrar acceptera brister i sin verksamhet – om de går till angrepp mot alla kritiker och mot alla utifrån kommande utrednings- och förändringsförslag – då omvandlar de sig själva till en del av problemet. Detsamma gäller för socialpolitiker som Hanna Lundin Jernberg.
Steg 6
Hanna Lundin Jernberg-fraktionen gör den existerande socialtjänsten till norm. Denna fraktion ser inte problemen med dagens rättsosäkra utredningar och bristande resurser. Eller problemet med ett minskande förtroende för socialtjänsten inom stora delar av samhället. I HLJ-fraktionen verkar se socialtjänstens chefer, och dagens utredningsmetodik, som ofelbara. Det är därför som HLJ-fraktionen föreslår att utesluta dagens politiker från myndighetsutövningen och istället vill ersätta det folkliga deltagandet med Staten.
Återigen: Deras attityd skulle inte endast drabba socialtjänsten. Skulle deras attityd slå igenom skulle det folkliga deltagandet även raderas ut från domstolsväsendet. Myndighetskulturen skulle tillåtas ”sluta sig” i alla sammanhang. Bevara oss för stats-liberalerna!
Steg 7
Viktiga myndighetsutövare borde ställa upp i val – för ökat folkligt inflytande. Även Arbetarpartiet anser att det finns brister i dagens folkliga deltagande, insyn och kontroll när det gäller myndighetsutövning. Men vi vill öka det folkliga inslaget – inte radera ut det genom att ersätta det med Staten. Hur då?
I USA tvingas både de mest ledande åklagarna samt domare att ställa upp i val!
Ja, det är sant. Folk kan alltså rösta bort de viktigaste representanterna inom rättssystemet: åklagare och domare. Detsamma gäller även för chefen för vad som i Sverige skulle kallas för ordningspolisen – sheriffen. Många av de mest ledande åklagarna, domarna och polischeferna måste alltså först förklara för väljarna varför de förtjänar sitt jobb och sedan – inför nästa val – varför de förtjänar att omväljas. Klarar de inte detta blir de varken valda eller omvalda. Skälet till denna ordning är bland annat att dessa tjänstemän anses bestämma i så viktiga frågor. De bestämmer nämligen ofta över liv och död.
Dessa myndighetsutövande politiker-tjänstemän kan kandidera till sitt jobb under något politiskt partis ”färg”. Men ofta kandiderar de till sitt jobb som ”oberoende”. Och detta kanske skulle vara det allra bästa.
Steg 8
Arbetarpartiet arbetar för att införa ett system som är inspirerat av det amerikanska när det gäller viktiga myndighetsutövare inom både stat och kommun. Vi arbetar för ett system där exempelvis två-tre (helst partipolitiskt ”oberoende”) personer skulle kandidera till jobbet som socialchef eller socialdirektör i kommunerna. Naturligtvis även i Umeå.
Steg 9
Socialdirektören borde tvingas ställa upp i val – och till omval. Vad skulle ett sådant system innebära? Skulle exempelvis en socialdirektör som tvingades svara inför umeborna i samband med valen bli mer noggrann när det gäller rättssäkra utredningar och när det gäller vidareutbildning av sin personal i utredningsmetodik? Eller skulle socialdirektören kunna vidmakthålla attityden av ofelbarhet? Var och en förstår naturligtvis svaret.
En socialdirektör som tvingas ställa upp i val, och till omval, skulle absolut inte kunna upprätthålla skenet av ofelbarhet. Kravet på att möta väljarna skulle tvinga alla som kandiderar till jobbet som socialdirektör att prioritera frågan om rättssäkerhet – om detta var en av de svaga punkterna i socialtjänstens verksamhet.
Steg 10
Ska även den minst kunniga kunna ställa upp i valet till socialdirektör? Det är en möjlighet. Men vem skulle rösta på den minst kunnige? Själv anser jag dock att det vore bättre om det i förväg slogs fast en miniminivå när det gäller de kunskaper som skulle krävas för att någon ska kunna ställa upp i val till positionen som socialdirektör. Kommunfullmäktige skulle exempelvis kunna besluta att en socialdirektör i Umeå ska ha:
a) socionomutbildning,
b) med vidareutbildning vad gäller rättssäkra utredningar,
c) tio års erfarenhet av arbete inom socialtjänst eller med socialtjänst jämförbart arbete.
Sedan kan endast de som har dessa meriter ställa upp i valet.
Avslutning
Det är denna politiska attityd av ökat folkligt deltagande i, och inflytande och kontroll över, myndighetsutövningen som jag ställer mot Hanna Lundin Jernberg-fraktionens strävan att radera ut det folkliga deltagandet i, samt inflytande och kontroll över, myndighetsutövningen i Sverige.
Nej till HLJ-fraktionens stats-liberalism.
Israeler och palestinier är människor. Hamas syfte var INTE att förbättra livet för palestinierna. Deras liv är lika lite värda för Hamas som israeliska
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Palestinierna har rättfärdiga anspråk på frihet och rättvisa – men Hamas kämpar inte för dessa anspråk.
No to Collective Punishment Against Gaza (Haaretz | Opinion, 13 oktober)
Haaretz är en israelisk tidning
Syftet med Hamas angrepp på Israel lördagen den 7 oktober var definitivt inte att förbättra situationen för palestinierna på Gaza-remsan eller på Västbanken,
Syftet med Hamas angrepp var inte att slå broar till den kanske största proteströrelsen i Israels historia riktad mot ett lagpaket som demonstranterna anser hotar demokratin i landet,
Syftet med Hamas angrepp var inte att öka det antal på 19 000 palestinska arbetare som varje dag kunde röra sig mellan Gaza-remsan och Israel och som innebar inkomster både för enskilda palestinier och skatter för styret i Gaza,
Syftet med Hamas angrepp var inte att stärka den israeliska massrörelse som kanske hade kunnat fälla den mest högerinriktade regeringen i landets historia,
Syftet med Hamas angrepp var inte heller att stötta de palestinska ungdomarna på Västbanken. Eller på Gaza-remsan.
Hamas massmord på över tusen människor, varav 260 ungdomar på en ravefestival, och kidnappning av 130 personer hade andra syften. Hamas ville döda judar. Genom att visa att man kunde döda judar ville Hamas förnedra Israels politiker och militärer. Hamas visste, naturligtvis, att Israel skulle slå tillbaka hårdare än någonsin förr. Och speciellt hårt mot Gazaborna. Dessa drabbas nu av våldsamma bombangrepp. Men också av att tillförseln av el, gas, mat och vatten har stoppats.
Israels svar på Hamas attack kommer att leda till ”en omfattande humanitär katastrof”, och det enda som kan stoppa katastrofen är om Hamas släpper gisslan, sade en israelisk general under torsdagskvällen. Sedan dess har den israeliska staten beordrat en miljon människor att lämna Gaza City på 24 timmar, vilket är omöjligt.
För Hamas fyller även denna katastrof ett syfte. Hamas räknar med att den inledda humanitära katastrofen kommer att stoppa en normalisering av relationerna mellan Israel och Saudiarabien.
Det Hamas verkligen har lyckats med är att även ta död på den kanske största proteströrelsen någonsin i Israel; en proteströrelse som hann hålla möten under nästan 40 veckor i rad och som samlade 200 000 deltagare bara den 30 juli i år – till försvar för demokratin i Israel. Det Hamas verkligen har lyckats med är också att rädda Benjamin Netanyahus regering (den mest högerinriktade regeringen i Israels historia) – åtminstone för en tid. Dessa bedrifter kan också Hamas ta åt sig ”äran” för.
Hamas angrepp på Israel lördagen den 7 oktober hade många syften. Men inget av dessa syften gick ut på att förbättra livet för palestinierna på Gazaremsan eller på Västbanken. För Hamas är de palestinska ungdomarnas liv, i slutänden, lika lite värda som de israeliska ungdomarnas liv. Hamas har återigen visat på terrorismens vansinne och hopplösa återvändsgränd.
Detta är en första blogg om det som nu händer i Israel-Palestina.
Kommunen sålde 1601 lägenheter till Heimstaden. AP hindrades av S+M att fråga om ansvaret för hyresgästerna då detta bostadsföretag nu krisar!
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ingress
Arbetarpartiet försökte ställa frågor rörande kommunens ansvar gentemot hyresgästerna hos det krisande bostadsbolaget Heimstaden i form av en Interpellation på kommunfullmäktiges möte den 25 september. Bakgrunden är att kommunen har sålt 1601 lägenheter till Heimstaden. Vår fråga om kommunens ansvar har naturligtvis ett stort intresse för de boende. Men frågorna har också ett mycket stort allmänintresse.
Del ett
Men kommunens två maktpartierna – Socialdemokraterna och Moderaterna – satte stopp för debatten! Detta sätt att tysta en debatt om kommunens ansvar var, och är, en verklig skandal!
S och M påstod att en debatt om Heimstadens ekonomiska situation inte höll sig inom ”den kommunala kompetensen”. Men kärnan i våra frågor handlade ju just om att ta reda på var gränserna går för den kommunala kompetensen – detta genom att klargöra vilket ansvar som Umeå kommun har gentemot hyresgästerna!
Del två
Bakgrunden till våra frågor är att kommunen 2017 sålde ut åtta procent av lägenhetsbeståndet inom AB Bostaden, motsvarande 1601 lägenheter, till Heimstaden Bostad. Beslutet föregicks av stort hemlighetsmakeri. Trots att beslutet handlade om nästan tio procent av Bostadens lägenhetsbestånd fick ledamöterna i kommunstyrelsen handlingarna bara 10-15 minuter före sammanträdet. Handlingarna var på uppåt 30 sidor! Beslutet överklagades dock, och fick tas om, då kammarrätten ansåg att kommunen hade brutit mot lagen. Just det – brutit mot lagen!
Del tre
Många, inte minst de som bodde i lägenheterna, var oroliga över vad som skulle hända i samband med försäljningen. Kommunledningen lugnade dock hyresgästerna genom att gå i god för Heimstaden – som sades vara en långsiktig ägare och hyresvärd. De styrande hänvisade bland annat till att tjänstepensionsföretaget Alecta var en av storägarna i Heimstaden. Detta ansågs innebära en trygghet. Och det kanske också verkligen var så – år 2017.
Men idag är situationen en helt annan.
Del fyra
Heimstaden har gjort en rad riskabla fastighetsaffärer – med lånade pengar. Det handlar bland annat om ett köp av Akelius fastigheter i Sverige och Tyskland under 2021 – för totalt 93 miljarder kronor. Finanstidningen Realtid ansåg redan i våras att den affären ”har alla förutsättningar att kvala in på prispallen för de sämsta svenska affärerna någonsin”.
Idag har Heimstaden skulder på över 200 miljarder kronor!
De stigande räntorna innebär att företaget måste få in nya pengar i bolaget. Det är akut. Enligt bedömare på finansmarknaden handlar det om hela 30 miljarder kronor. Kanske mer! Storägarna inom Heimstaden Bostad strider just nu om hur de ska få in dessa pengar.
* Ett alternativ som diskuteras är att Heimstaden kan komma att sälja vissa fastigheter. När kommunledningen i Umeå argumenterade för att sälja de 1601 bostäderna till Heimstaden var ett av argumenten att företaget sågs som en långsiktig ägare som inte skulle sälja vidare lägenheterna. Men i den ekonomiska kris som Heimstaden befinner sig i finns det inga garantier för att lägenheterna i Umeå inte läggs ut till försäljning.
Umeborna – i synnerhet de boende hos Heimstaden – förtjänar att veta om kommunledningen anser sig ha något ansvar i ett sådant läge.
* Ett annat alternativ är att Heimstaden tar in pengar genom att höja hyrorna. I Malmö har Heimstaden, och tre andra privata hyresvärdar, nyligen höjt hyrorna med 1,75 procent utöver de ursprungligen förhandlade hyreshöjningarna på fem procent. Detta helt på eget bevåg och utan någon som helst förhandling!
Umeborna – i synnerhet de boende hos Heimstaden – förtjänar att veta om kommunledningen har någon beredskap för en situation där liknande hyreshöjningar tvingas igenom i Umeå.
Del fem
Eländet slutar inte med Heimstaden utan berör även pensionsföretaget Alecta – som äger nästan 40 procent av Heimstaden Bostad. Alecta befinner sig i rejält blåsväder. I våras förlorade Alecta 20 miljarder kronor på grund av sina spekulativa investeringar i nischbanker som Silicon Valley Bank, då bland annat denna nischbank gick i konkurs. En rad höga chefer inom företaget fick gå.
Alectas nye VD anser att investeringarna i Heimstaden inte borde ha skett – och han utesluter inte ytterligare stora förluster för pensionsspararna på grund av Alectas storköp av aktier i Heimstaden. Som om inte detta räckte har Finansinspektionen inlett en utredning rörande Alectas investeringar i Heimstaden. Det handlar om hur pensionsföretaget Alecta har hanterat riskerna med sina spekulativa investeringar utifrån de regelverk som finns för förvaltande av pensionspengar.
Del sex
De partier som drev på försäljningen av 1601 lägenheter till Heimstaden ville inte ha en demokratisk debatt om ansvaret som, eventuellt, skulle följa av detta. Detta visades redan av hemlighetsmakeriet då beslutet togs 2017 – ett hemlighetsmakeri som gjorde att beslutet fick tas om på grund av lagbrott!
Det visas också av att S och M fortfarande idag – året 2023 – hade fräckheten att stoppa möjligheten för Arbetarpartiet och för andra partier att reda ut frågorna om kommunens eventuella ansvar (och kompetens) på fullmäktige den 25 september. De partier som röstade för försäljningen försöker, uppenbarligen, smita undan sitt moraliska (och eventuellt juridiska) ansvar.
Avrundning
Arbetarpartiet återkommer med frågor om kommunens ansvar i samband med en ny interpellation på kommunfullmäktiges möte den 30 oktober. Försöker kommunledningen åter stoppa debatten tvingas vi att överklaga ett sådant beslut.
Hyresgästerna hos Heimstaden förtjänar att frågorna om kommunens ansvar och kompetens diskuteras och reds ut offentligt.
Ådalen -31 kan bli Rosengård -24. M, S och SD är överens – militären ska få polisiära uppgifter. Men staten riskerar att starta krig mot förorterna
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Uppdaterat 1 oktober.
Jag måste publicera en kommentar med anledning av att M, S och SD numera är överens om att kalla in militären för att bistå polisen i arbetet mot gängkriminaliteten. Därmed kommer blogginlägget om det skandalösa beslutet att vägra Arbetarpartiet att ta upp frågan om kommunens ansvar för de hyresgäster som bor i krisdrabbade Heimstadens lägenheter senare.
Ingress
Problem som byggts upp under två årtionden kan inte förväntas lösas, på kort tid, genom en historisk upptrappning av ”hårda tag”. Jag syftar naturligtvis på det politiska etablissemangets beslut att kalla in militären som ett svar på den upplösning av samhällets strukturer som gängvåldet är det hittills värsta – men inte enda – uttrycket för.
Del ett
Under torsdagskvällen gick Ulf Kristersson ut i ett ”tal till nationen”. Han talade om att han kallat till sig Rikspolischefen och Överbefälhavaren med målsättningen att ”se hur Försvarsmakten kan hjälpa Polisen i arbetet mot de kriminella gängen”. Jimmie Åkesson har uttalat sitt stöd för att ta hjälp av militären. Och socialdemokraternas partiledare lyckades till och med gå ut före Kristersson med samma budskap. Detta efter att (S) hade fått nys om Kristerssons utspel. De tre största partierna tävlar nu ni om att vara bäst på ”hårda tag”. Sanningen är att M, S och SD har i praktiken bildat en AUKTORITÄR ALLIANS baserad på okunskap och opportunism.
Del två
Det finns få eller inga röster som klarar av att framhålla behovet att återuppbygga förtroendet för samhället i utanförskapsområden där det redan har hunnit växa fram parallella samhällsstrukturer. Vi som ville se, vi kunde också se, vad som hände under påsken 2022. På fyra dagar skedde nio upplopp i sju städer. Det kanske värsta i Örebro. Angreppen på polisen och på annan blåljuspersonal kom inte endast från våldsverkare. Även farmödrar med barnbarn deltog i stenkastningen mot polisen. Det som hände påsken 2022 visar hur lätt dagens situation kan växa över till ett lågintensivt – men dock – Krig mellan Staten och Förorten. Fattar inte företrädarna för M, S och SD detta?
Påsken 2022 var det polisens beskydd av Rasmus Paludans koranbränningar som var den utlösande faktorn. Den ständiga upptrappningen av hårda tag, exempelvis i form av ökade militära ingrepp i de civila livet, kan komma att bli den faktor som utlöser ett nytt lågintensivt krig i morgon.
Någon kanske invänder att det endast har talats om att militären ska användas till bevakning, utredning och transporter. Men när tabut att använda militären till civila uppgifter väl är brutet finns det väldigt litet som hindrar M, S och SD att fatta beslut om att utöka militärens uppgifter. Kanske till bevakningsuppdrag som berör utsatta områden?
Sedan när blev militären utbildad för att utreda brott?
Det är en sak att upprörda individer vill trappa upp våldsspiralen utan närmare eftertanke. Men det krävs mer av statsbärande partier. Socialdemokraterna har nu visat att de inte står högre än M och SD.
Del tre
Men alla underliggande problem i utsatta områden finns kvar. Varken arbets- eller bostadsmarknaderna har kunnat spela den roll som de har kunnat göra tidigare när det gäller integrationen. Under lång tid har det varit politiskt tabu att diskutera en rad frågor, Kombinationen av faktorer som a) en misslyckad invandrings- och b) integrationspolitik, c) de smala åsiktskorridorerna samt d) nedskärningarna i välfärden har tillsammans bidragit till att åtgärder som borde ha vidtagits snabbt och med kraft istället har kommit alltför sent – eller i för liten omfattning.
Del fyra
De tre stora och tongivande partierna M, S och SD verkar endast kunna tänka på hur de ska bidra till att trappa upp våldsspiralen – tillsammans med berörda statliga myndigheter – och därmed driva samhället i alltmer auktoritär riktning. Den AUKTORITÄRA ALLIANSEN M, S och SD framstår som helt oförmögna att ställa sig frågan hur förtroendet för myndigheterna ska kunna byggas upp, och återuppbyggas, i vissa utanförskapsförorter.
De tre partierna M, S och SD och cheferna för berörda statliga myndigheter har tidigare kunnat ta förtroendet för samhällets olika institutioner för given. Men så är det inte idag.
Denna auktoritära allians verkar inte förstå den katastrof som REDAN HAR inträffat i och med att förtroendet inte existerar hos många människor i alltför många av Sveriges utsatta områden.
Avslutning
Ska det var möjligt att stävja gängkriminaliteten måste förtroendet för myndigheterna och för det politiska systemet byggas upp hos vissa, och åter-uppbyggas hos andra, i de miljöer som omger gängen – alltså i de allt fler utsatta områden som växer fram i Sverige. Det historiska ställningstagandet att beordra in militären för att ta över civila uppgifter innebär ett väldigt steg i auktoritär riktning. Detta steg går i motsatt riktning mot det nödvändiga projektet att bygga upp, och återuppbygga, förtroendet för samhället.Det handlar verkligen om ett projekt. Och detta projekt kräver ett krisprogram.
Det behövs ”hårda tag” mot ledarna för knarklangargängen. Men det pågår, sedan länge, en kraftfull upprustning av polisen – både vad gäller antalet polisen och vad gäller lagstiftningen. Beslutet om att kalla in militären för att utföra civila uppgifter riktar uppmärksamheten åt helt fel håll. Militären leder tankarna mot krig – inte i riktning mot projektet att bygga upp, och återuppbygga, förtroendet för samhället och dess myndigheter.
Ådalen – 31 riskerar att bli Rosengård -24.
– – – – – – – – – –
Jag vill avsluta med att publicera ett avsnitt ur Arbetarpartiets Handlingsprogram från 2022 som berör dessa frågor:
Militarisering av polisen eller kvarterspolis och nattvandrare
En sida av att det har etablerats parallella samhällsstrukturer är framväxten av kriminella nätverk och klaner. En skrämmande rapport från Göteborg (2021) visade att kriminella nätverk och hederskulturella normer äter sig in i de kommunala verksamheterna. Rapporten beskrev hot mot anställda, chefer som tystar de som slår larm samt anställda som tvekar att polisanmäla hot. I Göteborg har det också rapporterats om en kriminell klan som både hade satt upp vägspärrar, för att kolla in- och utpasserande, samt utlyst ett utegångsförbud i två områden i Angered.
En av de mest skrämmande effekterna av framväxten av kriminella nätverk och klaner är det ökande antalet skjutningar. Antalet skjutningar har ökat under ett drygt årtionde och stabiliserat sig på en mycket hög nivå (se tabell nedan). Sverige ligger numera i topp, i hela Europa, när det gäller dödligt våld med skjutvapen.
År | Antal skjutningar | Antal döda | Antal skadade |
2018 | 325 | 43 | 140 |
2019 | 360 | 45 | 126 |
2020 | 379 | 47 | 119 |
2021 | 344 | 45 | 115 |
2022 | 391 | 62 | 107 |
Källa: Polisen
De parallella samhällsstrukturerna och skjutningarna är mest allvarliga i och omkring Stockholm, Göteborg och Malmö. Men problemen återfinns idag på en rad orter runt om i landet. Denna skrämmande utveckling måste brytas. Frågan är hur. Debatten domineras av de som vill ”amerikanisera” både polisen och lagstiftningen. Många förslag lägger tonvikten på tyngre beväpning, visitationszoner, mer avlyssning och en europeisk motsvarighet till FBI.
Samtidigt präglas utvecklingen av att polisen i alltför många, ofta segregerade, stadsdelar betraktas med växande misstänksamhet eller öppen fientlighet. Bland vissa grupper ses polisen närmast som en ockupationsmakt. Detta riskerar att leda till en kapprustning mellan en alltmer militariserad polis och representanter för parallella samhällsstrukturer – islamistiska eller kriminella. Arbetarpartiet vill bryta detta mönster.
Vi anser att det är riktigt att polisen fått ökade resurser. Men det är avgörande att dessa ökade resurser huvudsakligen används för att bredda och fördjupa kontaktytan mellan ordningsmakten och det omgivande samhället. Förtroendet för polisen måste vara större än förtroendet för representanterna för de parallella samhällsstrukturerna. Polisen måste medvetet sträva efter att utgöra navet i ett större kontaktnät som når så många medborgare som möjligt även i de mest utsatta områdena. För att konkretisera detta resonemang för Arbetarpartiet fram följande förslag:
* Kvarterspoliser och fotpatrullerande poliser
Det är helt avgörande att polisen har en ständig närvaro, i form av kvarterspoliser med lokala kontor, speciellt i segregerade områden. Detta om ordningsmakten ska kunna bredda och fördjupa kontaktytan med de boende. Av samma skäl måste polisen patrullera till fots i lång högre utsträckning än idag exempelvis i städernas centrala delar.
* Integrationspoliser
I många områden blandas boende från många länder. Dessa kan ha olika språk, religion, kultur och syn på ordningsmakten. Detta kräver bland annat kunskaper om invandrarnas hemländer, och om motsättningar invandrare emellan, som inte ingår i den vanliga polisutbildningen. För att överbrygga motsättningar och skapa nätverk finns ett behov av särskilda integrationspoliser.
* Nattvandrare
I samband de uppmärksammade bilbränderna i Husby 2013 var det ett antal ”eldsjälar” bland husbyborna själva som var avgörande för att lugna ned situationen. Många av dessa var ute redan den första natten för att stoppa bränder och skadegörelse. Under de följande veckorna ställde hundratals människor upp som nattvandrare. Den kraft dessa besatt bestod dels i deras eget agerande, dels i att de stöddes av en överväldigande del av de boende i Husby. Siktet måste ställas in på att skapa ett samarbete mellan en lokalt förankrad kvarterspolis, integrationspolis och lokalt förankrade nattvandrare.
Anser Hanna Lundin Jernberg (L) att socialtjänsten står över lagen? Är detta också vad övriga politiker i IFN och socialtjänstens chefer anser?
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Svar på Hanna Lundin Jernbergs inlägg 3 september
Inledning
Anser Hanna Lundin Jernberg (L) att socialtjänsten står över lagen? I sitt blogginlägg den 28 augusti skriver hon bland annat följande: ”Jag vill tro och hoppas att socialnämnder runtom i Sverige trotsar domar [och] ser till barnets/barnens bästa och kan trotsa domar om umgängesrätt om det är det bästa för barnets skydd och säkerhet”.
Jag inledde debatten med Hanna Lundin Jernberg (HLJ) av följande skäl:
a) hon behöver lära sig att det faktiskt går att förena socialtjänstens oro för barns säkerhet med juridiska principer,
b) det går även att förena socialtjänstens oro med hänsyn till föräldrar,
c) som vice ordförande i i Individ- och familjenämnden (IFN), och därmed en makthavare i bland annat LVU-ärenden, är det inte acceptabelt att hon uppmanar till Domstolstrots.
Hennes svar har endast stärkt mig i dessa uppfattningar.
Del ett
HLJ började sitt blogginlägg med att referera en VK-artikel. Denna artikel handlade om en dom i Kammarrätten i vilken domstolen återgav en förälder umgängesrätt med sina barn – en umgängesrätt som tidigare hade begränsats av socialtjänst och IFN i Umeå kommun. Eftersom domen i Kammarrätten inte överklagades av politikerna i IFN vann beslutet i Kammarrätten laga kraft. Detta innebär alltså att socialtjänstens och IFN:s tidigare beslut att begränsa förälderns umgängesrätt undanröjs och att föräldern därmed har rätt att träffa sina barn. Men trots att det hade gått nästan en månad sedan beslutet vunnit laga kraft hade föräldern ännu inte fått träffa sina barn. Det är mot denna bakgrund som debatten mellan mig och HLJ ska ses. HLJ uppmanar socialtjänsterna ”runtom” i Sverige till Domstolstrots då juridiska instanser som exempelvis Kammarrätten ”dömer fel”. HLJ försvarar socialtjänstens metod att inte låta föräldern träffa sina barn trots att Kammarrättens beslut ger föräldern denna rätt.
Här uppstår frågan om socialtjänst och IFN – utan att hemfalla till Domstolstrots – kan förhindra att föräldern återfår sin umgängesrätt. Detta ifall socialtjänsten anser att en fortsatt inskränkning av förälderns umgänge är ”det bästa för barnets skydd säkerhet” (för att citera HLJ)?
Svaret på detta är JA! Men bara under vissa förutsättningar. Vi har formulerat dessa förutsättningar efter att ha talat med en jurist på SKR (Sveriges kommuner och regioner). Se nedan.
Del två
Om socialtjänsten anser att en domstol har fattat ett felaktigt beslut måste socialtjänsten fatta ett nytt beslut – som då inte får vara detsamma som det beslut domstolen har upphävt. Vill socialtjänsten stoppa en förälder från umgänge kan den, exempelvis, i sitt nya beslut fastställa att föräldern får träffa sitt barn – i närvaro av en stödperson! Detta beslut kan då föräldern antingen acceptera eller, återigen, överklaga.
Denna metod står i samklang med rättsstatens principer. Redan i mitt första blogginlägg berättade jag om att socialtjänsten och IFN kunde agera enligt ovanstående. Tyvärr tog HLJ inte till sig den kunskap som Arbetarpartiet fick från juristen på SKR. Istället fortsätter HLJ att försvara ett tillvägagångssätt som innebär följande:
* föräldern blir rättslös,
* en uppmaning till Domstolstrots.
Detta innebär att HLJ öppet förespråkar att socialtjänsten ska ställa sig över lagen. Detta är verkligt farligt för en person som sysslar med myndighetsutövning. Använder man sig av LVU – för att hämta barn ur hemmen och placera dessa på SiS-boenden eller i HVB- och familjehem – bör man akta sig väldigt noga för att hävda att socialtjänsten ska ställa sig över lagen. Bland annat genom att uppmana till Domstolstrots. Genom att inte retirera lyckas HLJ ytterligare undergräva förtroendet för socialtjänst och IFN – i Umeå kommun.
Del tre
Tror HLJ själv på att alla Sveriges socialtjänster, hur länge som helst, kan strunta i alla domstolsbeslut? I sitt svar den 3 september fortsätter hon nämligen att hävda att socialtjänsten kan trotsa beslut från exempelvis Kammarrätten. Hennes nya argument för denna metod är att det finns ett ”kryphål i lagen”.
Låt mig upprepa den väsentliga delen av det HLJ skrev i det blogginlägg som jag angriper. Hon skrev så här: ”… Jag vill tro och hoppas att socialnämnder runtom i Sverige trotsar domar …”. Det verkar som om Hanna Lundin Jernberg, genom att hon vänder sig till socialtjänster runtom i hela Sverige, på allvar tror att socialtjänsten i Sveriges 290 kommuner verkligen skulle kunna bygga sitt framtida agerande på Domstolstrots – att alla socialtjänster skulle kunna sätta i system att trotsa domstolsbeslut de inte gillar.
Har HLJ tänkt på hur stort antalet Domstolstrots då skulle hinna bli på ett år? På två år, på tre?
Hanna Lundin Jernberg verkar också, på allvar, tro att exempelvis den jurist på SKR som vi talat med – och tusen andra jurister inklusive de högre rättsliga instanserna – inte skulle lägga märke till ett sådant agerande från socialtjänsterna ”runtom” i Sveriges många kommuner. HLJ tror uppenbarligen inte heller att det skulle bli några reaktioner på ett sådant systematiskt Domstolstrots.
Del fyra
Hanna Lundin Jernberg försöker dra bort uppmärksamheten från den principiella frågan: kan socialtjänsten fortsätta att uttrycka sin oro för barns säkerhet även efter ett domstolsbeslut som socialtjänsten anser vara felaktigt – och samtidigt agera i enlighet med rättsstatens principer och utan att göra föräldrar rättslösa? Jag svarar JA på denna fråga. Och har redan visat hur. Men tillåt mig ändå att repetera:
”Om socialtjänsten anser att en domstol har fattat ett felaktigt beslut måste socialtjänsten fatta ett nytt beslut – som då inte får vara detsamma som det beslut domstolen har upphävt. Vill socialtjänsten stoppa en förälder från umgänge kan den, exempelvis, i sitt nya beslut fastställa att föräldern får träffa sitt barn – i närvaro av en stödperson! Detta beslut kan då föräldern antingen acceptera eller, återigen, överklaga”.
Men HLJ vill inte ta till sig något. Hon skriver istället att hon inte vill ha något barns allvarliga skador eller död på sitt samvete. Sedan skriver hon: ”Det tror jag inte Hägglund skulle vilja heller”. Det har hon naturligtvis rätt i. Det är bra att HLJ har förstått detta. Däremot är det mindre bra att HLJ inte förstår att hela utgångspunkten i hennes i blogginlägg den 28 augusti är fel. Hon har fel då hon uppmanar till Domstolstrots; hon har fel då hon försvarar ett agerande som gör föräldrar rättslösa.
Avslutning
Debatten handlar nu om socialtjänsten ska stå över lagen eller inte. Kammarrättens beslut att återge en förälder umgängesrätt med sina barn måste antingen leda till att socialtjänsten och IFN fattar ett nytt, ej likalydande, beslut som inskränker umgängesrätten men som föräldern kan överklaga. Eller så ska dessa myndighetsutövare (socialtjänst och IFN) se till att föräldern får träffa sina barn.
I slutet på augusti hade varken det ena eller det andra inträffat i det ärende som VK skrev om. Nu har det gått ytterligare en halv månad sedan beslutet trädde i laga kraft. OM socialtjänsten fortfarande varken har fattat ett nytt beslut, som kan överklagas av föräldern, eller låtit föräldern träffa sina barn, visar detta att socialtjänsten och IFN anser sig stå över lagen. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet.
Till sist: När det gäller Hanna Lundin Jernberg har hon, i samband med denna debatt, visat att hon personligen anser att socialtjänsten verkligen står över lagen (förhoppningsvis delar de övriga inom IFN inte hennes åsikter). I mina ögon agerar HLJ som en rättshaverist. Jag anser att Hanna Lundin Jernberg bör avgå och JO-anmälas (som representant för en nämnd).
Ebba Bushs ”felsägning”! Hotar dra in Turkiets bistånd, gör sedan pinsam reträtt. Med sådana ministrar behöver Kristersson inga fiender
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Ebba Bush: Vice statsminister i varje tum – för stormakten Sverige
I går sade Ebba Bush (KD), mycket karskt, att Sveriges bistånd inte ska gå till länder som vägrar ta ansvar för sina medborgare, som utsätter svenska folket för för terrorliknande handlingar och som försätter Sverige i ett otryggt läge. Detta enligt Aftonbladet Hon – just hon, Ebba – övervägde därför att dra in biståndet till Turkiet. Minsann.
Det var ”ord och inga visor” som Eddie Meduza skulle ha sagt, från vice statsminister Ebba Bush som, för en (1) dag, var vice statsminister i stormakten Sverige. Vice statsminister i varje tum.
Förnedrande reträtt
Idag ”förtydligar” sig Ebba Bush när det gäller hennes karska uttalande riktat mot Turkiet. Hon säger till Ekot att det hela var en ”felsägning”. Tänka sig så fel det kan gå. Betydligt mindre karskt säger nu Ebba Bush att det hon sade igår ingick i ett resonemang om att de båda länderna, Sverige och Turkiet, ska kunna samarbeta med varandra även i rättsliga frågor. Så sade nu energi- och näringsminister Ebba Bush – efter att ha gjort en hårdlandning på planeten jorden.
Ebba Bush glömde att Sverige i två års tid har krupit för Turkiet. Inte krupit på golvet – utan under golvet. Inte kysst president Erdogans skor – utan kysst Erdogans nakna fötter. Allt för att få bli medlem i den USA-ledda militäralliansen NATO. Ebba Bush glömde, för en olycklig liten stund, att det just därför var mindre lämpligt att hota Turkiet. Därför påmindes Ebba Bush om detta. De som kan tänkas ha påmint Ebba är följande politiska och diplomatiska armé:
*alla riksdagspartier som är för Sveriges NATO-anslutning,
*alla ambassadörer som arbetar för Sveriges NATO-medlemskap,
*Jens ”NATO” Stoltenberg,
*USA:s ambassadör i Sverige,
*Finlands regering,
*alla ministerkollegorna i regeringen,
*alla ledande KD:are i Sverige,
*Duon Kristersson och Billström
*Samt Turkiet.
Jag gissar att Ebba tvingas avstå från egna utspel ett tag. Kanske slipper hon munkavle efter nyår. Kanske.
Ebba Bush 2022: ”Varför inte över hundra skadade islamister”
Det var just denna minister – Ebba Bush- som blev ö-känd för att hon, i samband med påskkravallerna 2022, fråga sig varför det inte var ”över hundra skadade islamister”. Detta gjorde att hon lyckades förolämpade oändligt många vanliga muslimer – precis som Richard Jomshof (ordförande i justitieutskottet och ledande Sverigedemokrat), vilken ständigt sysslar med att förolämpa alla muslimer i Sverige. Men Ebba ligger inte långt efter när det gäller att ge Ulf Kristersson huvudvärk. Med sådana ministrar (och ordföranden i justitieutskottet) behöver Kristersson inga politiska motståndare – och det har han ju inte heller, lyssna på Magda (S) – han har nog med ”sina egna”.
Ebba är bäst – för oss NATO-motståndare
Jag är emot att Sverige ansluts till det NATO – som för övrigt håller på att byta namn till NA IP TO (där IP står för Indo Pacific). Detta beroende på att NATO håller på att expandera till både Indiska oceanen och Stilla havet i syfte att även nya länder som Australien, Nya Zeeland, Sydkorea och Japan (som alla ligger i Indiska oceanen och Stilla havet) ska delta i USA:s politik av aktiv inringning (containment) av Kina. Detta tillsammans med de tidigare NATO-länderna. Och stormakten Sverige.
För mig är Ebba Bush helt enkelt bäst. Hennes tuffa ”oneliners”, i komplicerade frågor, skapar precis det kaos för M+SD-regeringen som jag önskar. Ebba is the gift that keeps on giving.
Socialpolitikern Hanna Lundin Jernberg (L) uppmanar Sveriges socialtjänster till DOMSTOLSTROTS i syfte att inskränka umgängesrätten
”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards
Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________
Politiker kan inte använda lagen då det passar, och sedan uppmana till Domstolstrots då det inte passar
Ingress
I ett blogginlägg uppmanar Hanna Lundin Jernberg (L) socialtjänsterna ”runtom” i Sverige till Domstolstrots! Hanna Lundin Jernberg inleder sitt blogginlägg med att referera en artikel i Västerbottens-Kuriren rörande en dom i Kammarrätten. Artikeln i VK handlar om en förälder som, bland annat, fått sin umgängesrätt med sina barn begränsad. Detta efter beslut av socialtjänsten, samt av socialpolitikerna i Individ- och familjenämnden (IFN), i Umeå kommun. Beslutet att begränsa förälderns umgängesrätt till sina barn har dock hävts efter ett beslut av Kammarrätten. Domen i Kammarrätten om att ge föräldern rätt att träffa sina barn har inte överklagats av socialpolitikerna i IFN och har därför vunnit laga kraft. Trots det hade föräldern, vid tidpunkten för nätartikeln i VK (27/8), ännu inte fått träffa sina barn. Detta trots att det då hade gått nästan en hel månad sedan domen vunnit laga kraft.
Det är mot bakgrund av att socialtjänsten i Umeå (vid tidpunkten för Hanna Lundin Jernbergs blogginlägg) ännu inte hade efterföljt Kammarrättens beslut att låta föräldern träffa sina barn som Lundin Jernbergs uppmaning till Domstolstrots ska bedömas. Lundin Jernbergs uppmaning till Domstolstrots påminner inte endast om rättshaveri. Det är även ett försvar av hennes eget agerande och av socialtjänstens agerande.
Del ett
Vem är Hanna Lundin Jernberg (L)? Hon är vice ordförande i IFN i Umeå (en nämnd som tidigare kallades Socialnämnden). IFN har både rätt och skyldighet att, med stöd av lagen, bland annat genomföra tvångsomhändertaganden av barn. Detta innebär att vårdnaden fråntas föräldrarna och övertas av samhället, exempelvis genom placering i SiS ungdomshem eller i HVB-boenden. Och ett sådant tvångsomhändertagande hade skett, med hjälp av LVU (Lagen om vård av unga), i den artikel i VK som föranledde Hanna Lundin Jernberg att uppmana Sveriges socialtjänster till Domstolstrots.
Hanna Lundin Jernberg är en verklig makthavare. Hon tillhör ett fåtal politiker som sysslar med myndighetsutövning. Lundin Jernberg är en del av det myndighets-Sverige som socialtjänsten och socialpolitikerna i IFN tillhör när de, med lagens hjälp, genomför tvångsomhändertaganden.
Det är unikt att en person, i hennes position, uppmanar Sveriges socialtjänster att syssla med Domstolstrots. Och det dessutom offentligt.
Hanna Lundin Jernberg har, genom sin offentliga uppmaning till Domstolstrots, mer än de flesta enskilda individer bidragit till att undergräva förtroendet för socialtjänsten – i Umeå och på andra ställen i Sverige. Risken är att många nu ställer sig följande frågor:
a) är Hanna Lundin Jernberg en rättshaverist?
b) består hela IFN i Umeå av rättshaverister?
Del två
Vad ska en socialtjänst göra om den inte håller med om en dom (i exempelvis Kammarrätten) som återger föräldrar umgängesrätten till sina barn? Det finns naturligtvis andra vägar än rättshaveristens uppmaning till Domstolstrots.
Om socialtjänsten anser att en domstol har fattat ett felaktigt beslut måste socialtjänsten fatta ett nytt beslut – som då inte får vara detsamma som det beslut domstolen har upphävt. Vill socialtjänsten stoppa en förälder från umgänge kan den, exempelvis, i sitt nya beslut fastställa att föräldern får träffa sitt barn – i närvaro av en stödperson! Detta beslut kan då föräldern antingen acceptera eller, återigen, överklaga.
Ett sådant tillvägagångssätt följer rättsstatens principer.
Del tre
Det agerande som Hanna Lundin Jernberg säger sig stödja lämnar föräldern fullständigt rättslös. Det agerande hon säger sig stödja är inte förenligt med de principer som ska gälla i en rättsstat. Jag vet inte, i skrivande stund, om socialtjänsten i Umeå har fattat ett nytt beslut, efter att Kammarrätten upphävde det tidigare beslutet, och därmed agerat i enlighet med rättsstatens principer. Så kan ju vara fället.
Det jag däremot vet är att Hanna Lundin Jernberg bland annat skriver följande i sitt blogginlägg (28/8): ”… För uppenbart kan socialtjänsten trotsa domar om umgängesrätt…” och sedan fortsätter hon ”om barnet är i fara”.
Detta sätt att resonera lämnar föräldern fullständigt rättslös.
Hanna Lundin Jernberg stöder en ordning som gör det möjligt för socialtjänsten, och för socialpolitikerna i IFN, att agera som om de var enväldiga. I hennes värld behöver endast den myndighet hon själv är en del av påstå ”barnet är i fara” och sedan kan de strunta i lagen.
Avrundning
Håller övriga ledamöter i IFN i Umeå med Hanna Lundin Jernberg? Frågan måste få ett svar. Om exempelvis ordförande Andreas Lundgren och moderaten Igor Hell, tillsammans med socialtjänstens chefer och handläggare, håller med Lundin Jernberg innebär detta inget mindre än en sorts krigsförklaring riktad både mot föräldrar och mot rättsstaten. Om övriga ledamöter i IFN inte håller med måste detta komma fram – och det mycket snart.
Det går inte att tiga sig ur detta. Skulle övriga ledamöter i IFN, och socialtjänstens chefer och handläggare, försöka tiga sig ur det dilemma som Lundin Jernberg försatt dem i innebär detta att de sluter upp bakom sin vice ordförande. Jag hoppas dock att den attityd som Lundin Jernberg uppvisar inte speglar attityden hos alla partier i IFN och hos alla chefer inom socialtjänsten
Till sist: Hanna Lundin Jernberg (L) har inte de politiska insikter som krävs för myndighetsutövning. Hon bör avgå. Hon bör även JO-anmälas.
Presentation
Om kommentarer på bloggen
Jag kommer endast att publicera kommentarer av seriös karaktär som relaterar till innehållet i blogginläggen.
Vill du kontakta mig – om innehållet i bloggen eller något annat? Hör av dig!
Telefon: 070-293 74 61,
090-19 47 35
E-post:
janlennart.hagglund@gmail.com
Sysselsättning: Ansvarig utgivare för Veckans Nyheter och ordförande för Arbetarpartiet
Född: På Umeå lasarett, har förblivit Ume trogen och är tillräckligt gammal för att ha tagit körkortet
Familj: Dotter född på Första Maj (när annars?) 1991 samt Marika
Bor: Nydalavägen, Berghem, Umeå
Bil: Volvo S80
Hobby: Styrketräning, fotografering och Andra världskriget
Bästa maträtten: Marikas Janssons frestelse
Förebilder: Sonny Liston (boxare), Keith Richards (Stones), Inga-Britt Ahlenius (anti-korruptionskämpe), Saga Norén (Länskrim Malmö) och Susanne Aidanpää-Ernstson (koncern-VD)
Musik: Rolling Stones, Dylan och i stort sett allt annat
Bästa egenskaper: Uthållig och stabil då det blåser
Sämsta egenskaper: Kolerisk, störande tidsoptimist och ofta för hjälpsam
Senast lästa bok: Hakkorset och halvmånen av Niclas Sennerteg